Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Aubergines… heerlijk! En al helemaal als je ze zelf kweekt. Ik heb nog geen topic voor dit jaar gezien, dus bij deze.

Aubergines worden veelvuldig gebruikt in de Turkse keuken. Het is bijna niet te geloven, maar aubergine was een tijdje verboden, omdat men dacht dat het mensen gek maakte als er veel van werd gegeten. Aubergine bevat kennelijk wat nicotine en daarom zijn wij, de mens, de enigen ter wereld die aubergines eten.

Dat je gek werd van aubergines, was wijdverbreide kennis. In de 16e eeuw noemde men in Engeland de aubergine dan ook ‘the mad Apple’, in Italië was de kweek ervan zelfs jarenlang verboden en tot halverwege 17e eeuws Frankrijk kwam de vrucht niet eens in de keukens voor. (Aldus internet https://www.google.com/amp/s/yemek.com/amp/patlican-yanginlari/)

Geinige vrucht dus! En die eten wij nu naar hartelust zonder gek te worden.

In Turkije zijn er meer dan 200 recepten met aubergine. En allemaal anders hè?! Niet dat ze een beetje lijken op elkaar. Het begon al heel vroeg met die voorliefde voor mevrouw Aubergine. Er zijn al in de 14e eeuw recepten vastgelegd met deze koningin der groenten. Leuk om doorheen te bladeren —> https://www.brepolsonline.net/doi/pdf/10.1484/J.FOOD.1.103553

Ik kan me aubergineloos koken dan ook niet voorstellen. Bij ons thuis eten we ook veel aubergine. Gepoft, geroosterd, gevuld, gedroogd, stoof, jam. Noem het maar op. Het is een van de weinige groente jammen die lekker zijn trouwens, maar heel moeilijk om te maken. Proces is ingewikkeld en lang… ander topic wellicht ooit. Vorig jaar had ik geen aubergines in de tuin -gelukkig maar met die zomer!- (of toch 1??? Ik twijfel nu… herinner me vaag een aubergine in pot). Ik heb ze dit jaar weer gezaaid. Ik heb gekozen voor een typisch Turkse soort. (Kennelijk) Zelf nog nooit gegeten noch van gehoord; Turkish orange. Geinig oranje ding.

Ik heb ook aubergine Rotonda Bianca sfumata di rosa (die heb je vast wel eens gezien in Italië, zo’n hele dikke knoeperd in zachtrozige tinten) halflange violette lunga en een Thaise soort, aubergine long green. Alleen de rotonda en halflange zijn al opgekomen. De rest blijf ik braaf uit de bakjes staren.

8d2aac8cca31f319d09430d68de08473.jpg

c027ef90320a0b5140cedcefff8276f4.jpg

Veel plezier met de aubergines dit jaar!

• Like 4
Geplaatst:

Heeft er niemand aubergines dit jaar?

Ik ga dit jaar als ik naar Turkije ga, zaden kopen van yemliha, een Turkse aubergine soort. Paars met witte strepen. Mooi witte binnenkant. Vind dat toch een van de lekkerste aubergines. Gisteren toevallig gegeten. Je hebt ze maar zelden in Nl dus ik was blij verrast toen ik ze zag bij de Turkse winkel.

Aubergine emojis zoals het is bedoeld: als aubergine

• Like 3
Geplaatst:

Vandaag zaden gekregen een "langwerpige aubergine" uit Suriname, van een mevrouw die daar haar roots heeft. ik ben benieuwd.  Aubergines worden zeer gehaat door de kinderen, maar kreeg deze zaden als extraatje bij een ruil die ik van de week maakte.  

• Like 2
Geplaatst:

Ow die ken ik uit de toko. Nog nooit gegeten. Leuk! En balen van de kinderen… blij dat dat bij ons snor zit. Spinazie op z’n Turks krijg ik er niet in. Grrr. Een van mijn lievelings.

Geplaatst:

De paars/witte ken ik ook van de Turkse/Marokkaanse winkels. Lekkere smaak inderdaad. Maar ben dan ook verzot op aubergines.

Het kweken van aubergines heb ik maar (tijdelijk?) opgegeven omdat de opbrengst erg tegenviel (buitenteelt). Moet wel zeggen dat de weinige aubergines wel even extreem goed smaakten. Veel intenser dan de exemplaren uit de winkel. Echt verrukkelijk.

Kweek je je aubergines buiten of in je kas @Mellie ?

Geplaatst:

Ik kweek ze semi buiten. Ik heb een patio wat inhoudt dat ik een glazen deur heb tussen 2 muren. Daarachter staan planten/bomen. Aubergine doet het daar prima. Misschien ook wel echt buiten zonder beglazing, ligt maar net aan de zomer.

Geplaatst:

Mellie ik kan me ook niet voorstellen, zonder aubergine. En al die heerlijke gerechten te moeten missen, het is deel van onze afkomst en cultuur. 

Het telen van al die soorten, vormen en kleuren is ook een genot, in de kas en met mooi weer buiten spelen.

• Like 1
Geplaatst:

Ik ga voor het eerst aan de slag met aubergine en wacht nog op de zaden, die komen als het goed is deze week. Dan zal ik ook regelmatig proberen te posten hier. Benieuwd naar het smaakverschil want die dingen uit de super vind ik lastig op smaak te krijgen.  Voor goede recepten sta ik ook zeker open. 😊

• Like 1
Geplaatst:
On 2/4/2022 at 9:33 PM, Mellie said:

Paars met witte strepen. Mooi witte binnenkant. Vind dat toch een van de lekkerste aubergines. Gisteren toevallig gegeten. Je hebt ze maar zelden in Nl

Is dat niet wat ze hier ‘grafitti’ noemen? Die kopen wij altijd op de markt. 

verder ga ik dit jaar ook weer aubrrgines proberen, hoewel de laatste paar jaar onduccesvol waren; bloemen vielen eraf, ook na handmatig bestuiven :(

Geplaatst:
Is dat niet wat ze hier ‘grafitti’ noemen? Die kopen wij altijd op de markt. 

Die kende ik niet. Gegoogled en zien er op het eerste gezicht hetzelfde uit, maar een paar doorgesneden gezien en die hebben te veel pitten. Zaadlijsten zijn anders en ze zijn ook vrij rond. Yemliha is hagelwit van binnen en nagenoeg zaadloos en niet zo rond. Je hebt wel eens pech uiteraard. Misschien was dat met die graffiti soort ook het geval. Ik ben zeker geen expert.

7ec67e99618952a3158d0ece7dc98093.png

dda92e5d1536b2c91768df2ec7133517.png
Geplaatst:

ik vind dat die grafitti's in verhouding ook veel meer zaden hebben, dus dat klopt wel. Kan misschien ook door de teeltomstandigheden komen, evenals de vorm? Geen idee.

Geplaatst: (aangepast)

Wij hebben voor het derde jaar nu aubergines. Nu was ik daar niet zo dol op, maar door de Turkse overbuurman op de moestuin is dat wel over.

Van hem kreeg wat ook wat grafitti plantjes voor in de kas. Dat bleven mooie kleine aubergines, ook wat steviger na het bakken/grillen.

Dus vorig jaar zelf ook grafitti soortje gezaaid. En dat lukte goed, en van vrienden ook nog een mooie plant uit de professionele teelt gekregen. Met kleine donkere aubergines. Vorig jaar toch wel een 30-tal kunnen plukken. Uiteraard wel in de kas.

Dus dit jaar Aubergine Listada De Gandia en Black Beauty. Ik ben benieuwd hoe deze soorten bevallen.

Nu lees ik over handmatig bestuiven en bloemetjes weghalen. Dat heb ik allemaal niet gedaan. Ze stonden naast de open kasdeur. Misschien genoeg bestuiving door de wind en een bijtje?

aangepast door Ton D
aanvulling
  • Like 1
Geplaatst:

Ik heb ook nog nooit bloemen weggehaald noch handmatig bestoven. Dat is voorgaande keren gelukkig wel goed gegaan. Wist ook niet dat dat de bedoeling was

Geplaatst:

Bij mij vallen de bloemen eraf, ik dacht zelf dat dat een teken was van onvoldoende bestuiving. Ik denk dat de bijen en hommels in mijn tuin nogal kieskeurig zijn... 

In ieder geval ga ik ze dit jaar bekwasten. Eens kijken of dat helpt. Stom, want op mijn vorige tuin had ik prima oogsten.

Geplaatst:

Wellicht is de plaats van de plant ook van invloed. Het eerste jaar hadden we einde seizoen maar enkele aubergines geoogst. Misschien 5 of 6.

Toen stonden ze achterin de kas. Bleven klein. Hoefde ik niet op te binden. Dus die tikte ik ook niet. (ik tik alleen aan de draden)

Andere jaren pal naast de (open) deur. En goede groei, dus opgebonden en dus getikt... elke zaterdag 2-3 aubergines.

• Like 2
Geplaatst:

@Ton D wat is tikken? Of is dat hetzelfde als bij tomatenplanten de trosjes wat heen en weer 'schudden' voor bevruchting?

Ga zelf tussen de paprika's op het balkon dit jaar een poging wagen om aubergine te plaatsen. Wil ze in hydrokorrels plaatsen. Heeft iemand daar ervaring mee?

[*]

Geplaatst:
@Ton D wat is tikken? Of is dat hetzelfde als bij tomatenplanten de trosjes wat heen en weer 'schudden' voor bevruchting?

Klopt helemaal. Even schudden tikken hoe je het wilt noemen.
Geplaatst:

Ja Willem,  dat bedoel ik precies. Tikken op de ophangdraden om de bevruchting te bevorderen.

Ik heb geen ervaring met planten in hydrokorrels. Die gebruik je toch normaal onderin een grote plantenbak?

Ga je met puur hydrokorrels werken? Dat heeft geen voeding. Ga je dan elke dag voeding bijgeven? En mineralen en zo?

Maar wat is het idee achter dat concept? Ik kan me dat bij vetplanten en cactus voorstellen.

Graag uitleg want ik ben altijd benieuwd waarom iets doet en hoe dat werkt.

Geplaatst:

ik wil het dit jaar met hydrokorrels gaan doen omdat het volgens mij schoner is op een balkon dan potgrond en dan inderdaad vaker bemesten. Ben er nog druk mee aan het ontwerpen hoe ik een en ander verder wil aanpakken.

[*]

Geplaatst:

Ik heb vandaag de aubergines voor gezaaid, vorig jaar hadden we jonge zaailingen gekocht en deze hebben ons een leuke opbrengst gegeven. Ik heb de tsakoniki gezaaid, zijn langwerpig, paars met wit gestreept en lekker van smaak (ik vermoed dat we deze vorig jaar ook hadden). 

• Like 1
Geplaatst:

Ik schrijf mee dit jaar, de aubergines komen mooi op! Vorig jaar voor het eerst aubergines gekweekt en naar (weers)omstandigheden een prima succes. Hopelijk gaat het dit jaar nog beter! De soorten van dit jaar zijn: 

- Slim Jim

- Early Black egg 
- Pi-Jama 

- Rosita 
- Black Beauty 

- Ping Tung long 

- Rosa Bianca 

• Like 1
Geplaatst:

Ahahah pi-jama klinkt leuk!

Mijn Turkse orange en Thaise long green zijn helaas niet opgekomen. Was er wel nieuwsgierig naar,
Maar zo zou ik ook ruim voldoende moeten hebben. Bovendien heeft de man meer dan 40 vakantiedagen die dit jaar op moeten… en als je lang weg bent in de zomer, staat je moestuin onbemand.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...