Geplaatst: 9 februari 20224 j NRC is een experiment gestart: Wat gebeurt er in tuinen in Nederland wanneer je een leeg stukje van de tuin een jaar lang niet aanraakt? Misschien leuk om mee te doen en hier ook updates te plaatsen van het stukje?
Geplaatst: 9 februari 20224 j Is op zich een leuk experiment. De grond naast ons huis ligt al jaren braak en is (helaas) twee jaar terug bouwrijp gemaakt voor de verkoop. Er was in de 10 jaar dat wij hier woonden een mooi bos op ontstaan, maar nu is het weer onkruid. Veel braam, brandnetel, zevenblad maar vooral veel invasieve onkruiden (canadese guldenroede bijvoorbeeld). En voor dat laatste ben ik bang dat dat vooral gaat gebeuren met stukken grond die je een jaar niet aanraakt. Het project zou je over een langere tijd moeten laten lopen, maar ook dan zie je dus ook de negatieve effecten. Dat invasieve soorten niet voor niets invasief zijn. En of je als grondstukeigenaar daar zo blij mee moet zijn? Canadese guldenroede is nog relatief eenvoudig weg te krijgen, maar je bent minder blij met bv Japanse duizendknoop. Hopelijk groeit er weer een bos tzt op het stuk naast ons huis. Het was een mooie schuilplaats voor wilde dieren en het ziet er natuurlijk mooier uit dan een kale vlakte.
Geplaatst: 9 februari 20224 j Auteur Ik zie verwilderen zelf ook wel enigdzins in context hier. Ik ga echt de duizendknoop of bamboe niet laten woekeren. Ik ben vooral benieuwd naar de uitslag van het onderzoek. En of het mensen aan het denken zet. in een interview met een Deen die zoiets met zijn eigen tuin heeft gedaan, geeft hij ook aan dat hij wel een zekere mate van onderhoud/beheer uitvoert ‘tter vervanging van de anders rondlopende grazers’
Geplaatst: 9 februari 20224 j Dat invasieve soorten niet voor niets invasief zijn. Vroeger noemden ze dat pioniers.Als er een stuk grond wordt ontgonnen, dan komen daar eerst pioniers te groeien, dan blabla, dan blabla, vervolgens struiken en tenslotte bomen. Maar hier heeft het dierenleven ook invloed op, bv grazers zouden struiken en bomen tegen kunnen houden zoals op de heide.Overigens was ik in mijn jeugd een WNF ranger, en hadden we ook zo'n experiment. Kwam niet verder dan "onkruid" (pioniers dus) in de tuin van mijn ouders.. Mijn Instagram: https://www.instagram.com/pronksparadise/
Geplaatst: 9 februari 20224 j Auteur Een pionierplant is mi wat anders dan een invasieve exoot. Het eerste zijn planten zoals klaprozen, het tweede zoiets als reuzenbalsemien en japanse duizendknoop.
Geplaatst: 9 februari 20224 j 6 hours ago, acpronk said: Vroeger noemden ze dat pioniers. Als er een stuk grond wordt ontgonnen, dan komen daar eerst pioniers te groeien, dan blabla, dan blabla, vervolgens struiken en tenslotte bomen. Maar hier heeft het dierenleven ook invloed op, bv grazers zouden struiken en bomen tegen kunnen houden zoals op de heide. Nou, pioniers horen er ook normaal te komen, maar invasieve soorten vind ik daar toch niet onder vallen. In eerste instantie groeide er naast ons veel braam en zevenblad. En grassen, maar die zijn allang overwoekerd door de Canadese guldenroede. Al jarenlang, de braam, brandnetel en andere grassen maken daar geen schijn van kans tegen. Achter mijn tuin (ligt ook al jarenlang braak) en verderop in het dal is dat heel goed te zien. Jammer, want meer diversiteit zou wel mooi zijn.
Geplaatst: 9 februari 20224 j Haha, nou volgens mij heb ik dat experiment vorig jaar gedaan op deel van de moestuin. Wist niet dat ik aan een onderzoek meedeed. Dat doet me weer goed. Had het toch nut. Wat er gebeurt? Nou, heel veel groen... vooral brandnetels.
Geplaatst: 9 februari 20224 j Ha Erny, ja ik ook. Toch zullen die brandnetels op een gegeven moment weer plaats maken voor iets anders. Maar ik heb nu een stuk moestuin dat ik weer terug wil geven aan de grote verwildering, wel lollig er een vierkante meter in af te zetten. We hebben ook een diepte in de tuin, vroeger gebruikt als waterreservoir voor de molen. In de winter behoorlijk nat in de zomer droog. Daar doe ik nu drie jaar helemaal niks meer, niet meer het hoge onkruid om maaien oid, ik haal er alleen veel smeerwortelblad weg voor de compost. Er groeide dit jaar plots veel Koninginnekruid. En we hadden de vos die daar dood is gegaan, daar hebben we aarde over gegooid en er een pallet op gelegd die al bijna overgroeid is. Dit experiment is natuurlijk niet voor mij bedoeld, ik vind het wel een grappig gebeuren. We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.