HuubvG Geplaatst: 11 juni 2022 Auteur Geplaatst: 11 juni 2022 (aangepast) Heb ik ook weer wat. Ik had de laatste drie zaadjes opnieuw gezaaid, omdat de eerste 2 Sonja's mislukt waren. Ook de snacks waren mislukt; 3 nieuwe gezaaid. Die stonden met z'n zessen op rij met elk een labeltje: Sonja3, Somja4. Sonja5 3, snack1, snack2 en snack3. Bij het uitplanten was ik ineens het labeltje van sk5 kwijt en de oude labeltjes stonden nog waar de eerste mislukt waren. Ik weet nu niet meer wie Sonja5 is. Dus 1 van 4 planten kan de Sonja5 zijn. Ze lijken als druppels water op elkaar. Ik ben benieuwd wanneer ze zich gaan onderscheiden. 🥒 17 juni 2022 aangepast door HuubvG tekst verduidelijkt 1 Quote
Mellie Geplaatst: 11 juni 2022 Geplaatst: 11 juni 2022 Mijn 3 Sonja’s zijn bijna verzopen met alle regen…. Ze zien er zo slecht uit dat ik niet eens een foto heb gemaakt. Ik ben benieuwd of ze nog gaan bijtrekken. Quote
Lia56 Geplaatst: 12 juni 2022 Geplaatst: 12 juni 2022 mmmmm ik had er 1 over en die doet t redelijk buiten... geen winnaar maar gewoon leuk. Tot nu toe maar 2 vruchten... 5 Quote
Vinky Geplaatst: 12 juni 2022 Geplaatst: 12 juni 2022 Vandaag heb ik mijn Sonja getopt na het zesde blad, zoals ik altijd al deed met de vollegrondskomkommer Market More. Daarmee heb ik ook het eerste komkommertje van 3 cm weggeknipt. Maar was dit verstandig? Toppen jullie de planten ook om meer zijscheuten te krijgen? De plant in de volle grond leek het eerst zo goed te doen, maar na het wegkwijnen van de grootste bladeren – die ik verwijderd heb – ziet Sonja er uit als een vogel zonder veren. Wel volop bloemen, dus het vogeltje kan nog wel zingen. Op de reservebank staan nog drie Sonja’s te jubelen en te slierten maar die komen waarschijnlijk te laat. Toppen jullie?   Quote
Goudsbloempje2 Geplaatst: 12 juni 2022 Geplaatst: 12 juni 2022 Ik heb niet zoveel verstand van toppen. Ben benieuwd naar de tips van anderen. De komkommer in het kleine kasje groeit over de grond en wordt vanuit praktisch oogpunt getopt als ze bij het einde van het kasje is 😊  De twee grootste komkommers in het kasje: waarschijnlijk worden ze gegeven de huidige  komkommer behoefte voor het einde van de groei geslachtofferd.  De buiten Sonja’s zijn minder ver maar groeien ook door. Deze heeft zijn eerste vruchtje afgestoten. Een nieuwe is op komst en ziet er gezond uit.  En deze staat in de wind maar lijkt zich daar niet aan te storen en heeft ook al een kleine komkommer.  De Sonja’s lijken niet zo heel lekker te zijn voor slakken. Ik heb diverse sporen gezien, maar de bladeren worden hier niet of nauwelijks gegeten… 2 Quote
Mellie Geplaatst: 13 juni 2022 Geplaatst: 13 juni 2022 3 van de Sonja’s hebben de regen van vorige week nauwelijks overleefd…. Ze dreven in de bak… echt niet normaal meer. Ik hoop dat ze bij gaan trekken. Zo zien ze er uit. Mijn 4e Sonja doet het beduidend beter. Dus ik heb mijn hoop op haar gevestigd. Duimen maar Quote
redzebra Geplaatst: 13 juni 2022 Geplaatst: 13 juni 2022 (aangepast) @Mellie is dat een bak met een waterreservoir onder ? Normaal zou daar ook een overloop moeten opzitten om het overtollige af te voeren. Ik heb wat schrik dat de wortels gerot zijn. Alhoewel de achterste lijkt al goed te recupereren, ik zou even geen vruchten laten aanmaken tot het nieuwe blad terug hersteld is.  @Vinky, geen idee ik teel altijd komkommers in tunnel, dit is ook de eerste maal voor buiten. Ze lijken hier toch redelijk wat zijscheuten aan te maken zonder toppen. 13 juni 2022 aangepast door redzebra Quote
Mellie Geplaatst: 14 juni 2022 Geplaatst: 14 juni 2022 @Mellie is dat een bak met een waterreservoir onder ? Normaal zou daar ook een overloop moeten opzitten om het overtollige af te voeren.Het is nu een bak met boorgaten erin… ronddrijvende planten leken me niet echt geschikt Quote
henkg Geplaatst: 14 juni 2022 Geplaatst: 14 juni 2022 Eindelijk staan ze op locatie. Om en om, vlnr: Marketmore , Sonja, Marketmore, Sonja. Zeker de Sonja heeft te lang in een te klein potje gestaan, daarom is ze wat gelig. Trekt vast wel bij. Tijd genoeg.  Perfect plekje, op het ZO, zeer beschut.   Op 2 meter hoogte heb ik een (ijzer)draad gespannen. Daaraan hangen stroken tuingaas. Eerst het gaas aan de bovenkant U-vormig ombuigen, daarna over de draad hangen. Bij een schutting heb je niet eens een draad nodig: gewoon het bovenste omgebogen stuk over de schutting, en klaar. Sterk genoeg, en kan er later ook weer makkelijk af.  4 Quote      2025_teeltlijst (.xlsx)  Â
Goudsbloempje2 Geplaatst: 14 juni 2022 Geplaatst: 14 juni 2022 Hier was de komkommer behoefte te goot de eerste Sonja is genuttigd bij het avondeten. Ik had ook het idee dat ze nu dikker ipv langer worden. Kan aan mij liggen. Voor de slacht  Dat opmeten wordt nog wel een dingetje denk ik. Is heel lastig met zo’n kromme komkommer. Vooral omdat de hoek waaruit je de foto neemt heel veel uitmaakt. Wellicht meet ik verkeerd?  Anyway hij was 21 cm, zowiezo geen winnaar…  Maar wel erg lekker 2 Quote
HuubvG Geplaatst: 14 juni 2022 Auteur Geplaatst: 14 juni 2022 @Goudsbloempje2, je hebt wel goed gemeten. Het lijkt erop dat je de liniaal zelfs in het nadeel van je Sonja hebt gelegd, vooral bij het 0- streepje. Eigenlijk zou je op dat punt een foto van recht erboven 'moeten' maken. 'Kunnen' maken klinkt beter, denk ik. Â Recht van boven geeft de minste vertekening en dat zou je bij het begin- en eindpunt van de kk kunnen doen. Â Wil je de lengte genoteerd hebben op de lijst, geef dat dan ajb even aan in je bericht. Dat geldt voor alle deelnemers. Quote
Lia56 Geplaatst: 14 juni 2022 Geplaatst: 14 juni 2022 In ieder geval een een toppie hoor. Ook al is t geen winnaar. Altijd leuk en zeker als die ook nog lekker smaakt Quote
Roland Geplaatst: 14 juni 2022 Geplaatst: 14 juni 2022 Ik zag 2 vrouwelijke bloemknoppen verschijnen op een Sonja in de kas. Echter zie ik ook op meerdere bladeren een witte plek. Echte meeldauw. De andere planten in de kast, Meloenen, tomaten en paprika zijn nog niet aangetast. Â Hoe gaan jullie met een meeldauwaantasting om? Quote
HuubvG Geplaatst: 15 juni 2022 Auteur Geplaatst: 15 juni 2022 De laatste 3 uitgeplante Sonja's in de kas leken alweer niet goed aan te slaan. Even voorzichtig aan het plantje trekken om te voelen of het zich al vastgezet heeft met nieuwe wortels. Twee van de drie stonden redelijk vast, maar S3 trok ik zo los. Ook weer verrotte wortels. Opnieuw in een pot gezet met nieuwe potgrond en in huis op de vensterbank geplaatst. Zo zag die eruit, gisteren: Â En vanaf vandaag is er weer nieuwe hoop: 3 Quote
Arja Geplaatst: 15 juni 2022 Geplaatst: 15 juni 2022 (aangepast) Hehe, ook hier is eindelijk het eerste vruchtje verschenen. Wat een ontzettend stekelig gebeuren zeg, daarbij vergeleken zijn die commerciële kaskomkommers super aaibaar.  15 juni 2022 aangepast door Arja 2 Quote
henkg Geplaatst: 15 juni 2022 Geplaatst: 15 juni 2022 Met die stekels gaat het helemaal goed komen. Die verdwijnen tijdens de groei. Op het eind (oogstfase) is de huid vrijwel glad geworden, met nog minieme droge "stekelkorstjes" die je er makkelijk af kunt wrijven. Daarna worden de komkommers nauwelijks langer, wel dikker, maar iets minder lekker. Dat is in ieder geval mijn ervaring met Marketmore, ook een komkommer voor de volle grond.  2 Quote      2025_teeltlijst (.xlsx)  Â
Arja Geplaatst: 15 juni 2022 Geplaatst: 15 juni 2022 Weet ik, dank je voor de geruststellende woorden. Ik herinner me dat ik vroeger bij het werk in de kas de jonge planten met blote armen kon benaderen. Daarna werden ze wel wat ruiger en kreeg ik vaak uitslag, dus lange mouwen aan. Maar nooit zo ruig als deze buitenplanten nu zijn, wow! Quote
redzebra Geplaatst: 15 juni 2022 Geplaatst: 15 juni 2022 (aangepast) @Roland, ik heb het blad voorlopig alleen verwijderd en zag de dagen erop geen verdere aantasting. Echte meeldauw is te bestrijden met huismiddeltjes, biomiddeltjes om het blad sterker te maken of zwavel of andere schimmeldodende middelen, het is wat je in je tuin wil gebruiken. Meestal verwijder ik gewoon een vroege aantasting en buiten een uitzondering van overdracht op tomaten (was een pruimtomaat) heb ik er nooit echt last van gehad. Ik heb de indruk dat Sonja er iets gevoeliger voor lijkt te zijn in tunnel. 15 juni 2022 aangepast door redzebra Quote
fre3ke Geplaatst: 15 juni 2022 Geplaatst: 15 juni 2022 Eindelijk heb ik bloemen in mijn buitenSonja. Het was wat suf om die kas-oogstverhalen te lezen, terwijl er buiten weinig gebeurde. Maar nu gaat dat veranderen 🥳  Ik heb kort geleden ook een nieuwe gezaaid, even kijken of hij de andere snel inhaalt. Die maakt nu het eerste blad aan. Quote
Arja Geplaatst: 16 juni 2022 Geplaatst: 16 juni 2022 Sonja2 heeft nu ook een vruchtje! 🥳  2 Quote
fre3ke Geplaatst: 17 juni 2022 Geplaatst: 17 juni 2022 Ik heb ook een vruchtje! Ik zie nu pas dat het geen mannelijke bloem is. Â Dit is pas de tweede bloem. Niet de zevende zoals bij de kaskwekers. Misschien dat het lange licht een rol speelt bij het sneller maken van vrouwelijke bloemen? 3 Quote
acpronk Geplaatst: 17 juni 2022 Geplaatst: 17 juni 2022 Sonja nummer 3 is ook verleden, had ook geen blad meer maar geen sporen. Steel was al helemaal droog.Nummer 4 ziet er ook niet goed uit, de steel halverwege grondniveau en kiembladen begint ook uit te drogen.Nummer 5 ziet er wel gezond uit, eerste vrouwelijke bloemknop is al zichtbaar, denk ook minimaal 7e bloem van onderen geteld. Alleen, toen ik water ging geven verdween de toplaag van de grond in een 'zwart gat'. Woelmuis vlak bij de wortel.Bij een scherpzaad spinazie plant (de enige die ik over heb gehouden voor zaadteelt) zit er ook een gat direct onder de plant. De plant is daardoor al aan het vergelen terwijl het zaad nog niet volgroeid is... 1 Quote Mijn Instagram: https://www.instagram.com/pronksparadise/
Roland Geplaatst: 17 juni 2022 Geplaatst: 17 juni 2022 Mijn kas Sonjas heb ik op 2 bladen getopt. (buiten Sonjas ook) en de kas Sonjas hebben nu de eerste vrouwelijke bloemen op de nieuwe stam die dus uit een oksel is gegroeid. Het zijn bijna allemaal vrouwelijke bloemen. Ik heb volgens mij ook wat later gezaaid dan jullie. Â Ik weet niet meer waar maar had op Youtube gezien dat je een komkommer moet toppen en een zijscheut als stam moet leiden om meer vrouwelijke bloemen te krijgen. Dit zou ook zo zijn met meloenen: https://www.plantaardig.com/groenteninfo/berichten/meloenen-telen-snoei-bij-staande-teelt/ Quote
Mellie Geplaatst: 17 juni 2022 Geplaatst: 17 juni 2022 Pfffff Sonja 2 heeft het loodje gelegd. De regendood. Wie had dat bedacht. Sonja 1 is morgen waarschijnlijk dood. Sonja 3 en 4 doen het nog. Feitelijk heb je maar 1 goede komkommer nodig om te winnen. Dus Mellie gaat stiekem in een hoekje huilen en daarna de mouwen opstropen en vrolijk weer verder Niet gedacht dat er dit jaar andere sterfgevallen dan slakkenvraat zouden zijn. Het kan dus toch. De dodenhoek Sonja 4 met zowaar 1 kanjer van een komkommer (even de hemel in prijzen zodat ie zich geliefd voelt en goed zijn best gaat doen…!)Sonja 3 doet ook goed haar best, maar nul vrouwelijke bloemen. Ik dacht dat ze veiliger in een bak zouden zijn dan in de volle grond vanwege de slakken, maar dan blijkt de bak uiteindelijk ze hun de nek om te doen. 3 Quote
Ktrijn Geplaatst: 18 juni 2022 Geplaatst: 18 juni 2022 (aangepast) Ik heb uiteindelijk 2 planten buiten gezet en toch ook 2 in de serre. Alles in potten. Van in de serre heb ik net mijn tweede komkommer geoogst. 23cm ! De eerste was korter, die had ik niet gemeten.   18 juni 2022 aangepast door Ktrijn 7 Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.