Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Teeltwedstrijd 2022: komkommer


HuubvG

Aanbevolen berichten

Trieste aanblik bij de sonja's in de vollegrond. Sinds het uitplanten hebben ze nauwelijks iets gedaan en kwalitatief zijn de planten er alleen maar op achteruit gegaan. De eerste nachten buiten zijn dan ook wel erg koud geweest maar het kan ook zijn dat ik hun start zelf verprutst heb. De grond had ik van tevoren bemest met een organische korrelmest maar daar zat behalve koemest ook kippenmest in. Misschien dat het aandeel kippenmest te groot is geweest ? Ik heb voor de zekerheid zaadje #5 vandaag in een potje gelegd zodat indien nodig een nieuwe plant het bij de buitenteelt kan over nemen.

 

sonja15.thumb.JPG.dd079c6f28bb4d8d2d9820749e5052b5.JPG

 

In de kas gaat het beter. Bij elke plant had ik de eerste vrouwelijke bloem verwijderd en gewacht op de bevruchting van de volgende (ik neem geen mannelijke bloemen weg omdat bevruchting door eigen bloemen me beter lijkt dan een eventuele bevruchting door de meloenen die dichtbij staan). De komkommers die daar uit voort kwamen bleken naar mijn smaak echter toch te dicht bij de grond te hangen dus heb ik vandaag ook die verwijderd. De eerstvolgende hoger hangende komkommertjes gaan hun taak over nemen.

 

sonja16.thumb.JPG.ca30903a750c22f533437657b5f558a9.JPG

 

De In de kiem gesmoorde aspirant kampioenen.  ;)

 

sonja18.thumb.JPG.e03451a585de999d53047c1fdc681622.JPG

 

sonja17.thumb.JPG.d6f2bc06c326f3dbd23868841e6a06f2.JPG

 

Vandaag dus snack komkommers gegeten. Lengte van de langste ongeveer 17 cm. Goede smaak en goede bite.


sonja19.thumb.JPG.93f0e75988f47205d615151ab5d81f2e.JPG

 

  • Like 7

-- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 31-5-2022 om 10:38, HuubvG zei:

Antwoord gekregen van Van der Wal op vragen rond de Sonja, over mannelijke- en vrouwelijke bloemen:

 

De Komkommer Sonja is geen F1 hybride.

Dus dat kan wel kloppen dat er zowel mannelijke als vrouwelijke bloemen zichtbaar zijn.

 

 

 

Op diverse websites staat Sonja als F1. zou dat een ander ras zijn?

 

Is onze Sonja wel Parthenocarp?

Link naar reactie
Delen op andere sites

ja is parthenocarp, is bewezen in voorgaande (mai). F1 is andere variëteit dus we moeten roeien met de roeien die er zijn 😃   @Frans waarom bevruchten  ? (maar echt mooie planten, hoe je het doet ?, sta nog niet half zover)

  @Mai Pensato laat ook geen mannelijke bloemen staan.  Misschien worden ze dan eventueel langer ?  Als je de stamper wegneemt  kunnen ze helemaal niet  bevrucht worden, wat er ook langs staat. En ook wat die ook bevrucht, je gaat de zaden niet hergebruiken, dat ga ik denk niets uitmaken, vruchtvorming zit in dna van de plant zelf niet met wat die bestoven is, wijzigingen  komen pas tot uiting bij de volgende generatie.

aangepast door redzebra
Link naar reactie
Delen op andere sites

12 uren geleden, Frans zei:

Vandaag dus snack komkommers gegeten. Lengte van de langste ongeveer 17 cm. Goede smaak en goede bite.

Dit zijn dus jonge Sonja vruchten? Die van mij zien er heel anders uit, veel meer gestekeld.

gefascineerd door alles wat groeit en bloeit

3.000 m2 tuinplezier - siertuin - kasje - groenten - fruit

moderne kweektechnieken - hydroponics

https://www.instagram.com/maipensatogardening/

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Mai Pensato

In het begin hebben ze duidelijk stekeltjes en ook de gisteren geoogste waren nog niet echt glad. Onderstaande foto's zijn van de exemplaren die nu blijven hangen. Lengte van de kleine ongeveer 8 cm , de grootste 11 cm.

 

sonja21.thumb.JPG.532f947ead2c7eac4828257dbdf1d328.JPG

 

sonja20.thumb.JPG.51fe112509d1b2df07fb365ec03bcfdc.JPG

 

 

  • Like 1

-- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --

Link naar reactie
Delen op andere sites

@redzebra

Goed idee dat wegnemen van stampers. Heb ik niet eens aan gedacht. Ik dacht waarom moeite doen door mannelijke bloemen weg te nemen als ze daarna toch bevrucht worden door het stuifmeel van de meloenen. Daar zorgen de hommels wel voor.

 

En wie weet. Misschien groeit een zaadvormende komkommer wel langer uit zoals je zegt.  :smile:

-- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Mai Pensato, ga er maar vanuit dat alle wedstrijdzaden uit een en dezelfde partij komen, en dat alle deelnemers foto's van hun eigen Sonja's van die partij tonen.

 

Er is voor Sonja gekozen omdat die lang wordt, recht blijft en een gladde schil heeft. En niet zo gauw bitter wordt, nog goed eetbaar als die al wat langer is.

 

Ik herinner me dat je zelf in het begin ook vreemd naar de stekels keek. Nu weer naar de stekels van Frans (zijn komkommers :-)), maar volgens mij gaat het bij Frans hetzelfde als bij jou en bij alle Sonja's van alle deelnemers: in het begin stekels, die worden platter als de komkommer ouder wordt.

 

aangepast door HuubvG
leesbaarder gemaakt
  • Like 2
  • Thanks 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn planten staan buiten, er ik heb er drie zelf gezaaid, waarvan er een met een gebroken steel onder de grond zit en nu toch een blaadje gaat vormen. Nummer vier heb ik van Jorieke. De drie goed groeiend zijn iets van 30 cm, nog geen bloemen. Wel hebben we gisteren eindelijk flink water gehad, dat zal ze goed doen. Foto plaats ik later, er is nog weinig te zien.

  • Like 2

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het vraagstuk van de verpieterende Sonja's in de vollegrond is opgelost nadat ik de slechtste plant uit de grond gehaald heb. De stengel was vlak onder de grond gedeeltelijk verrot en de veroorzakers zijn kleine maden. Welke maden het zijn weet ik nog niet. Google moet me daar nog even mee verder helpen al vond ik wel al een link naar dit forum waar het probleem 11 jaar geleden, zonder een duidelijk antwoord, ook al aan de orde is geweest. 

 

sonja22.thumb.JPG.7ca4741f44094974b1ffc85a6979cb38.JPG

 

sonja23.thumb.JPG.0648c9f0a9b553029fcfae9829d86550.JPG

 

 

 

 

-- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Frans het is een made van een vlieg, of die  specifiek op komkommers zit dat betwijfel ik. Ik vermoed gewoon pech, dat die je komkommer als waardeplant heeft uitgekozen, anders zou dat al meer bekent zijn hier.

aangepast door redzebra
  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

@Frans het is de vraag of die made echt de oorzaak is of secundair. Het is bekend dat komkommers erg gevoelig zijn voor Pythium. Dit is een voetschimmel die toeslaat zodra de groeiomstandigheden niet optimaal zijn. Dit kan zowel te nat en/of te koud als te droog en/of te heet zijn. 

Ook in de professionele glasteelt op substraat is dit een regelmatig  voorkomend probleem

  • Like 2

gefascineerd door alles wat groeit en bloeit

3.000 m2 tuinplezier - siertuin - kasje - groenten - fruit

moderne kweektechnieken - hydroponics

https://www.instagram.com/maipensatogardening/

Link naar reactie
Delen op andere sites

Meer vrouwelijke bloemen op rij.  Het kan blijkbaar toch. Deze 3 zaten aan een laaghangende verwijderde zijscheut. Misschien dat er meer vrouwelijke bloemen gevormd worden naarmate de plant volwassener wordt ?

 

sonja25.thumb.JPG.f5688742b243ec0225ac6d9cf1b625c8.JPG


 

  • Like 4

-- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vandaag Sonja nr2 geoogst en helemaal en gewogen en gemeten.

Hierbij foto's en resultaten....

 

1. vlak voor de oogst:

1184066280_Sonjanr2019jun22.thumb.jpg.cfa82edce91c0b103b4e5331c45d5bb2.jpg

 

2. op de weegschaal: 986 gram schoon aan de haak. Deze dus nog wat zwaarder als nr 1. En ook iets dikker (maar niet veel)

1869559021_Sonjanr2029jun22.thumb.jpg.bc6df6c2729348850b29f8c1c0b27deb.jpg

 

3. Lengtemeting, totaaloverzicht recht van boven:

1126602901_Sonjanr2039jun22.thumb.jpg.4b8d919cbf9b10481ec3d7bfc1d31790.jpg

 

 

4. Detail om de exacte lengte goed te zien: deze komt op 32,9 cm uit.  @HuubvG svp noteren 😀

229474588_Sonjanr2049jun22.thumb.jpg.e93e6486f0ba8b68a4ab5951861faba3.jpg

 

 

Dus een stukje langer dan de eerste.

Het lijkt er dus op dat de 30-35 cm die Van der Wal opgeeft inderdaad haalbaar is (alleen moet ik ze in mijn geval wel langer laten hangen dan je normaal doet bij komkommers die je vers/als salade wilt eten.

Ik ben er eigenlijk al van overtuigd dat de winnaar boven de 35 cm uit gaat komen. Bij mij ziet nr 3 er veelbelovend uit.

Ben erg benieuwd wanneer de eerste andere metingen binnen gaan komen !!

 

Wat ik bij de eerste al opmerkte: deze komkommer is ontzettend vast. De schil en net onder de schil vinden we zelfs taai. Wij geven duidelijk de voorkeur aan de F1 hybrides die ik de voorgaande jaren geteeld heb als het gaat om smaak en "bite" bij verse consumptie. Maar om goed te vergelijken zou je de Sonja wel eerder moeten oogsten.

Van de eerste 2 heeft mijn vrouw een komkommersoep gemaakt en die smaakte eerder vanavond in ieder geval prima!

 

 

 

 

 

 

aangepast door Mai Pensato
  • Like 5

gefascineerd door alles wat groeit en bloeit

3.000 m2 tuinplezier - siertuin - kasje - groenten - fruit

moderne kweektechnieken - hydroponics

https://www.instagram.com/maipensatogardening/

Link naar reactie
Delen op andere sites

21 uren geleden, Mai Pensato zei:

@Frans gaat goed! Nog geen wedstrijdinzending oogstklaar ? 

 

Dat zal nog wel een aantal dagen duren maar ik verwacht binnen een week aan iedere plant een volledig uitgegroeide komkommer te hebben hangen (sprak hij hoopvol ;)). De grootste komkommer is sinds de laatste meting in 3 dagen tijd gegroeid van 11 naar 19.5 cm en de wat kleinere (andere plant) van 8 naar 16.5 cm.

 

sonja26.thumb.JPG.c6d9cecdd22926df8737d2da41e268d8.JPG

 

sonja27.thumb.JPG.fce657c423a286a3eacd82576ec6c026.JPG


De planten zelf groeien ook nog steeds als een speer. De hoogste gaat richting goothoogte kas  (goothoogte kas is 1.99 meter). Een lastig punt is het bepalen hoeveel overbodig loof en vrouwelijke bloemen ik moet wegnemen om een goede balans te vinden tussen een optimale groei van de 2 'grote jongens'  en wat exemplaren bestemd voor consumptie.
 

sonja28.thumb.JPG.5af1a36bea8c745563ea9e54dafbf30b.JPG

  

  • Like 3

-- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --

Link naar reactie
Delen op andere sites

59 minuten geleden, Frans zei:

De grootste komkommer is sinds de laatste meting in 3 dagen tijd gegroeid van 11 naar 19.5 cm en de wat kleinere (andere plant) van 8 naar 16.5 cm.

 

Ziet er goed uit! Die eerste gaat de 30 cm ook makkelijk halen. Dit zijn dus bevruchte komkommers, gezien je de mannelijke bloemen laat zitten. Ben benieuwd hoe deze smaken.

Laat je ook alle scheuten groeien?

 

 

  • Like 1

gefascineerd door alles wat groeit en bloeit

3.000 m2 tuinplezier - siertuin - kasje - groenten - fruit

moderne kweektechnieken - hydroponics

https://www.instagram.com/maipensatogardening/

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Mai Pensato 

Laaghangende scheuten neem ik weg evenals veel tertiaire scheuten. Verder al wat nodig is om 'lucht' in de plant te houden.

 

sonja29.thumb.JPG.cc3775801d8f1f757e95107764a79e4e.JPG

 

En hier is dan sonja #5 ter vervanging van de mislukte sonja's in de vollegrond. Nog een lange weg te gaan.
 

-- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vanochtend wezen kijken. Eentje is (duidelijk) gegroeid, 2 staan er standby (niet duidelijk gegroeid na aanplant) en 2 zijn er helaas overleden. Van eentje had ik het wel verwacht, daarvan was de stengel ergens tussen de grond en de kiembladen om de een of andere reden verdroogd (was eerder beschadigd geraakt en toen ik het zag was het al deels verdroogd, wellicht insectenvraat). Hoopte nog dat de voedingsstoffen binnendoor konden gaan.
Andere lijkt op de eerste gesneuvelde.

Maar je hebt maar 1 komkommer nodig om te (kunnen) winnen.

In de groeide zitten 4 bloemen, of althans 2 zijn dacht ik al uitgebloeid. Allen mannelijke bloemen. Nog geen vruchtbeginsel gezien.

Link naar reactie
Delen op andere sites

stand hier :

eerste vrouwelijke bloem in tunnel

IMG_9778.thumb.JPG.0f86741b7ebded635ddde2aa9e9b3b8f.JPG

IMG_9779.thumb.JPG.64dec2526379e93294808cafb5f2aaf3.JPG

 

maar ook eerste (balen) meeldauw gespot, het blad direct verwijderd (ik ga morgen wel eens bekijken wat eraan te doen)

 

IMG_9777.thumb.JPG.65cb65de115c94e8d8bc431db816ee2e.JPG

 

buiten ook een eerste vrouwelijke  daar verwijder ik de mannelijke niet, ze staan naast augurken :)

 

 

 

IMG_9780.thumb.JPG.e131ba79e4229a1dc804f4cc43f4b886.JPG

IMG_9781.thumb.JPG.5f782ad5e9d1d4c60ad4264c38ac12b8.JPG

 

en oeps ik zie juist op de foto dat de hond daar ook gepasseerd is terwijl ze er niet mag komen, maar ze vind altijd wel een of andere  manier om tussen het poortje te glippen.

  • Like 5
Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...