Stan W Posted March 7, 2022 Share Posted March 7, 2022 (edited) Eind januari kwam ik er helaas achter dat het grootste deel van de bladeren van mijn aardbeien op de moestuin gesloopt zijn door vermoedelijk vogels. Gek genoeg vooral bij de Limalexia's en nauwelijks bij de rij Korona direct er naast. Inmiddels (begin maart) staan de planten er helemaal zielig bij. Hebben meer forumleden hier last van gehad? Foto's van 30 januari: Edited March 7, 2022 by Stan W Foto's bijgevoegd vanaf mijn telefoon Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Patrijs Posted March 7, 2022 Share Posted March 7, 2022 Bij mij is het een dikke kater die graag op de warme kale grond tussen de aardbeiplanten ligt te zonnen. Daarbij weinig respect tonend voor de nieuwe stekken. Ik maak me geen zorgen, het oude blad is klaar en het nieuwe blad neemt het zo over. Er zijn er zelfs die al het blad wegknippen aan het eind van de winter om zo de planten op te schonen. Misschien is het bij jou werk van de merels of kauwen ofzo. Die gaan vaak op zoek naar de insecten, ook zij hebben nu een karige vastentijd en moeten wat. Zolang ze maar niet aan het nieuwe blad zitten. Quote De moestuin van Patrijs Link to comment Share on other sites More sharing options...
MSDG Posted March 7, 2022 Share Posted March 7, 2022 Ik heb best wat van die kleine felgroene rupsen die overwinteren in de aardbeien, ik kan me voorstellen dat die een appetijtelijk hapje zijn voor vogels. Hoe dan ook, ik heb van de week al het oude blad opgeruimd en de nieuwe kroontjes vrij gemaakt, daar zitten de rupsen dan vaak tussen. Bij mij is de schade beperkt tot wat gaatjes, niets om me druk om te maken en bij jou komt het ook wel goed. Quote Volg ons op instagram: https://www.instagram.com/huizersemoestuin/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mai Pensato Posted March 7, 2022 Share Posted March 7, 2022 Eens met Patrijs. Zo te zien is het hart van de planten nog groen gezond en niet aangevreten. Prima om het oude blad weg te halen. Je zult zien dat als het vanaf eind deze week warmer wordt er snel nieuw blad zal komen. Quote gefascineerd door alles wat groeit en bloeit 3.000 m2 tuinplezier - siertuin - kasje - groenten - fruit moderne kweektechnieken - hydroponics https://www.instagram.com/maipensatogardening/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stan W Posted March 8, 2022 Author Share Posted March 8, 2022 Bedankt voor jullie reacties! Merels zitten er op onze vereniging wel wat. Kauwen helemaal veel, die gaan tijdens de avondschemering altijd op stok in de tientallen populieren net ten noorden van de vereniging. Echt hele zwarte zwermen uit heel Oss volgens mij. Zou goed kunnen dat er daarvan een aantal ook de moestuinen aandoen. Verder zie ik regelmatig eksters en Vlaamse gaaien op de kavels van de tuinvereniging. Om dezelfde vogels moet ik de pootuien ook altijd beschermen met een net, tot ze een stuk gegroeid en geworteld zijn. Maar dat staat los van dit topic. Had echter niet verwacht dat deze lastpakken ook blad van aardbeien versnipperen. De merels krassen trouwens hooguit wat mulch bij de fruitbomen en struiken weg op zoek naar wormen. Dus ik vermoed dat het dan de kauwen of eksters zijn geweest. Daarnaast lopen er dagelijks enkele katten over vaste routes door het terrein van onze vereniging. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts