Ga naar inhoud

Smart druppel irrigatie / oplossing voor 3 dagen afwezig en water geven aan zaaitray (72 gaten)

Aanbevolen berichten

Geplaatst: (aangepast)

Hoi Moestuiners,

Mijn zaaitrays (2) staan in een verwarmde bak om de zaadjes sneller te laten ontkiemen. nu heb ik alleen het probleem dat ik ze niet elke dag water kan geven 

zelfs wel eens 3 dagen niet. dus voor nood heb ik ze in een plastic lekbak gezet die ik vul met wat water zodat de bodem vocht opneemt.

Het lijkt mij dat de bodem dan veel te nat word en dit de groei niet bevorderd.

op ali zag ik wel een wifi druppelirrigatie die op afstand ook bediend kan worden maar is dit de beste manier? kosten ongeveer 40 euro en dan kan je 20 plantjes water geven.

ik denk zelf dat wanneer je alle 72 stekjes in grotere potjes zet het dat het best een dure grap word om ze allemaal water te geven.

Is hier een betere manier voor? heeft iemand hier ervaring mee?

ps het is voor binnen

aangepast door huppelpaard

heb je een foto van je huidige opstelling ?   Ik heb heb een gelijkaardig probleem, ik kan maar in weekends aanpassen. Dus ik zaai nu p11, groter volume is handiger om de omstandigheden langer voor de zaailingen in orde te houden.  In mijn geval werkt dit beter dan  apart  voorzaaien   in  single. 

aangepast door redzebra

1700546295_WhatsAppImage2022-03-19at23_12_50.thumb.jpeg.88a0d26d2fca418851d9ca8a5a2814af.jpeg

op deze manier, ik heb niet zo'n goede ervaring met die geperste zaaipotjes, drogen veel te gemakkelijk uit.

aangepast door redzebra
  • Like 1
Geplaatst:

het is idd een boontje om te kijken of ze nog ontkiemen 

wat heb ik precies nodig om ze water te geven? 

of is het misschien beter om ze direct in grotere potjes voor te zaaien?

Geplaatst:

Ik weet niet wat er staat aan zaaisels maar met grotere potten zoals @redzebra heb je al veel meer speelruimte.

Ook kan je zorgen voor minder verdamping door de grond af te dekken met een laagje scherp zand en/ of kappen/ plasticfolie over de zaaisels.

Wel ietsje luchten tegen schimmels.

Dan moet je wel een paar dagen kunnen overbruggen. 

Is het alsnog te weinig dan wet ik geen oplossing want ik weet niets van druppelsystemen, maar anderen vast wel. 👍

Geplaatst:

die potjes zijn geen succes met onderaf watergeven. dan kan je beter plastic zaaitray gebruiken. grotere potten hebben meer buffer en daarbij een bevloeiingsmat voor extra buffer. 

Geplaatst:

@loes ik heb zaaitrays

dus het beste is om een bevloeings mat te kopen? 

ik neem aan dat ik eerst een stuk folie op het zand leg en dan een bevloeingsmat erop 

hoe werkt dat precies? gewoon nat maken en dan heb je x dagen water ?

@ patrijs bedankt voor je antwoord 

Achteraan zijn plastic zaaitrays en geen turfpotjes/geperste zaaipotjes?

Een bevloeiingsmat leg je in een lekbak. Bovenop de mat zet je de zaaitray/potjes zodat de planten via de onderkant extra vocht kunnen opzuigen. 

aangepast door loes
Geplaatst:

het zijn idd plastic zaaitrays wss een vertekend beeld omdat ze zanderig eruit zien (ik heb wat zand gemengd om het grond wat losser te houden)

ik zal een bevloeingsmat eens uitproberen zit hier nog verschil in of zijn ze allemaal wel een beetje hetzelfde.

even iets anders.

ik heb net even onder de lekbak gekeken maar daar ontstaat nu condens vorming op zich logisch als je een verwarmingskabel gebruik en er geen ruimte tussen zit tussen het zand en de lekbak. de enige oplossing die ik kan bedenken is om de lekbak op dunnen houtjes te leggen zodat er 1cm ruimte zit maar heeft een verwarmingskabel dan wel nut? ik denk eigenlijk van niet omdat de warmte ontsnapt. enig idee??

Tijdens afwezigheid minder warm zetten of de verwarming zelfs helemaal uitzetten. Dan is er veel minder verdamping, planten groeien uiteraard wat minder snel ook.

Een vriend heeft me een programmeerbare timer met ingebouwde druppelpomp geschonken. Uitgang is een fijne siliconen tube. Heb het nog niet gebruikt en ben van plan het pompje voor de balkonbakken te gebruiken deze zomer. zo'n ding kan ook gebruikt worden om het water in de zaaibakken bij te vullen.  Binnen huis wel voorzichtig zijn met de overloop.

Het is iets in deze trend: https://www.amazon.nl/dp/B07PSGFKGS

aangepast door Swa
  • Like 2
Geplaatst:

Bij mij bevalt het water geven van onder af heel erg goed. Ik gebruik daarvoor wel een eens een jute zak die ik heel nat maak en waar ik dan de potjes op zet. Daar redden ze het dan wel een paar dagen mee.

• 2 maanden later ...

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...