Jump to content

Verontreinigde grond?

NCE

Recommended Posts

Beste allemaal,

Momenteel heb ik twee grote plantenbakken(8m x 2m x 1m) van hout in de tuin staan(van de vorige eigenaar). Deze bakken zijn gemaakt van steigerhout, vervolgens met bepaalde houtbeits behandeld(zowel de binnen als buitenkant). Nu wil ik hier opnieuw van hout twee plantenbakken maken. Dit voornamelijk omdat het huidige houtwerk er niet meer zo mooi uit zien. Daarbij komt ook dat het mij beter lijkt om  een bak te maken van onbehandeld hout nu dat ik hierin ook groente/fruit/kruiden wil kweken. Nu vroeg ik mij alleen af of het een groot probleem is als ik de grond uit de huidige bakken wel gebruik. Het is namelijk behoorlijk wat grond om dit af te voeren en het kost ook best wat om nieuwe grond aan te schaffen. Daarbij komt dat ik weet dat de huidige grond slecht vijf jaar oud is van goede kwaliteit is toen deze werd gekocht.

Groet,

NCE

Ik zou het gewoon gebruiken, ervan uitgaande dat het hout niet "verduurzaamd" is (lees: geïmpregneerd) is want dan zou ik het wel afvoeren. Houd er wel rekening mee dat de grond waarschijnlijk niet veel voeding meer bevat, dus de bovenste 10 cm zou je kunnen aanvullen met goede potgrond en/of compost.

Scent & Spice | Genieten, denken en doen met kruiden!

In het Pakhuis | Inspirerende en kleinschalige vergaderruimte en workshoplocatie in de Betuwe

Steigerhout met beits kan denk ik niet zoveel kwaad, ik zou me er niet te druk over maken.

De grond zou ik hergebruiken.

Je kan bij de nieuwe bak ook de bak vanbinnen bekleden met bijv. dik landbouwplastic o.i.d.

Je kan onbehandeld hout nemen en dat verven, verduurzaamd hout nemen of een kwalitatief betere houtsoort nemen zoals Douglas of hardhout, net hoe je het hebben wil . 

Edited by Patrijs

Niet alles wat in de grond zit, wordt door planten opgenomen.

Als je je zorgen maakt, kun je knolgewassen en bladgroenten achterwege laten bij de teelt. Uienfamilie kan wel, boontjes, tomaten en andere peul- en vruchtgewassen. Net als kruiden. Ik heb vervuilde grond en heb me een beetje ingelezen.

Maar je kunt ook lak hebben aan eventuele vervuiling uit de bodem. Er slaat troep van industriegebieden neer op bodems overal, helemaal schoon bestaat niet.

Edited by fre3ke

• 1 month later...
Op 20-3-2022 om 21:26, fre3ke zei:

Ik heb vervuilde grond en heb me een beetje ingelezen.

Ik woon ook op gesaneerde, maar nog steeds vervuilde grond. Bij ons geldt een beperking in de vorm van maximaal x% van de dagelijkse hoeveelheid bladgroenten.

Ik ben wel benieuwd of jij begrijpelijke en betrouwbare informatie bent tegen gekomen over welke stoffen in groente en fruit terechtkomen. Ik word er niet echt wijs uit.

@Maartendv, ik weet dat evenmin. Ik weet alleen dat de door mij genoemde gewassen wel of juist niet werden aanbevolen op vuile grond. Dus in grote lijnen houd ik me daaraan. 

Op de stof lood heb ik actief gezocht, dat schijnt niet planten terecht te komen.

Ik zoek wel uitsluitend met Engelse zoektermen. Doe je dat ook? In het Nederlands is nooit veel online informatie te vinden.

Edited by fre3ke

@fre3ke, dank je voor je reactie. Ik heb vooral in het Nederlands gezocht en kwam een paar Vlaamse bronnen tegen.

Omdat ik nooit een groot deel van mijn voedsel uit mijn achtertuin zal halen en voor de zekerheid sowieso geen bladgewassen maak ik me maar geen zorgen meer. Daar wordt een mens niet gelukkiger van.