Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Bodem


hthaaglanden

Aanbevolen berichten

10 uren geleden, hthaaglanden zei:

als onderste bodem van de moestuin

Wat bedoel je met onderste bodem?

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Neen. In dit geval niet. Aangezien een diepte van 30 cm al weinig is voor de manier waar op de meeste groenten en kruiden wortelen. Die hebben 30 cm diep meestal wel nodig en in  mos kunnen ze weinig wortelen en voeding halen. Ik zou dus altijd zoveel mogelijk met goede grond vullen.

 

Wat wel nog zinvol is, is als je de toch al erg ondiepe bak vult met goede grond en dan bovenop een dun laagje van dat mos  legt als een mulch. Daarmee ga je met een licht en luchtig materiaal alvast veel verdamping tegen van het vocht in de bodem dat je planten nodig hebben. In zo een ondiepe bak is een goede waterhuishouding essentieel en met een dun mulchlaagje help je die zeker. Geleidelijk zal dat mos ook verteren en een heel klein beetje aanvullende voeding van je bodem en voor je planten kunnen zijn. En als je nu te veel hebt, droog het en bewaar het om gedurende het seizoen dat mulch-laagje steeds aan te vullen....zou mijn idee zijn.

aangepast door weknow

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur terug, weknow zei:

Geleidelijk zal dat mos ook verteren

Helemaal mee eens dat je het eerst moet drogen. Anders gaat het mogelijk wortelen en heb je een mooi mostapijt welke weer zal concurreren met je moestuinplanten.

Let ook op of de mos gebloeid heeft: cave zaden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...