Jump to content
Image Image Image Image Image
Image

paddenstoelkenners

liliane.benoot

Recommended Posts

Besten

Ik zoek al jaren een paddenstoelkenner voor culinaire doeleinden.

Ik heb al wel wat kennis en ik trek er in de herfst dikwijls op uit om er te plukken om ze dan te consumeren.

Waar ik geen verstand van heb zijn de russulas .Wie kan me helpen ivm deze zoektocht?

Russula's zijn eigenlijk heel makkelijk in het onderscheid eetbaar - niet eetbaar. Alleen het benoemen van het soort is weer een stuk lastiger, dat gaat vaak alleen met behulp van de microscoop (sporen). 

Op 3-5-2022 om 08:35, liliane.benoot zei:

Waar ik geen verstand van heb zijn de russulas .Wie kan me helpen ivm deze zoektocht?

Eigenlijk heb je geen duidelijke vraag @liliane.benoot, en dan is het ook moeilijk om een duidelijk antwoord te geven.

Ik pluk vanaf de late zomer ook paddenstoelen – alleen indien er veel is, en dan nooit meer dan de helft – en ik weet ondertussen onder welke bomen ze elk jaar weer terug komen. Dat vind ik veilig.

De meeste russula’s zijn, net als veel andere paddenstoelen, afhankelijk van de grondsoort, de boomsoort en soms ook van ander gewas zoals weideland of van de hoogte waarop ze groeien. Sommige soorten groeien alleen op zure bodems onder naaldhout. Andere soorten groeien alleen op kalkrijke bodems onder beuken.

Mijn advies is dat je een paddenstoelenboek koopt waarin veel russula’s staan, en waarin per soort ook vermeld is:

·        Op welke grondsoort groeien ze?

·        Onder welke boomsoort groeien ze?

·        Zijn ze eetbaar?

Als je dan een russula vindt waarover je twijfelt, of je die kunt eten, dan kun je op dit forum een foto plaatsen met een concrete vraag.

Ik zal je niet verder kunnen helpen, want ik zoek geen russula’s.

Misschien mensen in de omgeving waar je woont?

In ieder geval veel succes gewenst 👍

Paddenstoelen moet je ook met mate wildplukken, zo doe ik het ook. Ik laat het merendeel zelfs staan en geniet vooral van de paddenstoelen. Wat ik pluk is voor identificatie (al dan niet bij de paddenstoelenvereniging waar ik lid van ben) of om te eten natuurlijk. Ook russula's. Bodemsoort (zuur / basis) maakt veel uit voor welke paddenstoel waar groeit en ook de bomen die in de buurt staan. Maar russula's identificeren valt vaak vies tegen. Niet om te eten, dat is makkelijk, maar als je precies wilt weten welke russula het is. Dat is een uitdaging.

• Like 3

• 2 weeks later...

@Flup helemaal met je eens.

Ik (wild)pluk ongeveer een vijftal veel voorkomende paddenstoelsoorten en alleen als iets op is. Qua eekhoorntjesbrood kan ik nog wel even vooruit. Hier veelvoorkomend en makkelijk te drogen. Thuis kweek ik oesterzwam op koffiedik! Ideaal, weinig werk, regelmatig oogst. 

Persoonlijk erger ik me kapot aan de wildplukcursussen hier en daar. Hele stronken waar geen enkele stobbenzwam meer te vinden is, alleen een rest van steeltjes. 

@woldistel

Je ergernis snap ik helemaal. Ben jaren geleden eens op pad geweest met een gids van een natuurvereniging. Die organiseerde een paddenstoelenwandeling. Het doel was duidelijk om allle eetbare zaken te plukken. Daar was de gids heel duidelijk in. Zoiets staat mij ontzettend tegen en gelukkig was er ook nauwelijks wat eetbaars. Ja, wel veel reuzenzwammen, maar die zijn te onbekend blijkbaar, dus dat bleef staan. 

Door internet en de sociale media zie je ook dat de wildplukdrempel erg laag is. Men graast eerst alles leeg en post dan wat foto's met de vraag wat het is en of het eetbaar is. Vreselijk! Pluk er dan eerst een paar om ze in alle rust te identificeren en eventueel na te vragen. Daar leer je veel meer van, dan alles kaalplukken omdat er eventueel een eetbare paddenstoel tussen kan zitten.

Op dit moment groeien er veel zwavelzwammen en die is vrij makkelijk herkenbaar. Dat merk je ook aan alle afgesneden zwamresten op de stronken. Nu klink ik zo wel jaloers, maar dat ben ik niet. Die zwam eet ik zelden, want ik hou meer van andere soorten.

• Like 2

• 4 weeks later...

Het is nogal evident dat je de natuur in zijn volle ornaat laat.

Ik vind het leuk om een doel te hebben bij mijn urenlange wandelingen in onze Vlaamse bossen.Het versterkt het interne van mezelf, en telkens  verwonderd te blijven over de pracht ervan.Eetbare paddenstoelen vinden is ook voor mij een ahah-erleebnis .Daarna een lekker potje van koken, hoort er ook bij.

Daarom de vraag, wie wil er met mij het bos intrekken en me wegwijs maken in de familie van de eetbare russulas ?