woldistel Geplaatst: 27 mei 2022 Auteur Geplaatst: 27 mei 2022 Mijn bonen gaan tot nu toe best goed! Alles wat ik gezaaid heb is tot nu toe opgekomen en de meeste planten hebben inmiddels minimaal twee echte bladparen, dus die hindernis is alvast overwonnen (dat is mijn gevoel dan, dat als er in ieder geval twee echte bladparen gevormd zijn, dat dan de kans op dood door slak aanzienlijk verminderd is). Quote
Flup Geplaatst: 28 mei 2022 Geplaatst: 28 mei 2022 Dat is zonde, gelukkig ben je nog op tijd om opnieuw voor te zaaien. Hier komen de bonen in de volle grond minder goed op dan de voorgezaaide bonen. De vogels eten duidelijk mee. @fre3ke Ik plant niet alleen dichter opelkaar, ik plant ook nog 6 tot 7 plantjes per stok. Doe ik al jaren, omdat ik teveel zaai, en dat gaat prima. Quote
fre3ke Geplaatst: 28 mei 2022 Geplaatst: 28 mei 2022 (aangepast) Ik kom toevallig ook uit op 6-7 per stok, want de overjarige bonen zijn erg goed opgekomen. Ik had kluiten van 8-9 stuks en 80-90% is gekiemd. Na één nacht natregenen had ik de bak overdekt geplaatst, anders waren ze misschien gaan rotten bij alle regen. De eerste acht kluitjes zijn uitgeplant, op 80 cm onderling. 4 kluitjes per stok. Bovenop de stok komt de ijzeren ring van een lampenkap met draden eraan, en dan haringen in de grond om de draden een beetje strak te zetten. Morgen moet ik een plek zoeken voor de laatste vier, ik denk onder de pergola, dan kan ik draden naar beneden laten hangen. De stokken zijn op. 28 mei 2022 aangepast door fre3ke 3 Quote
fre3ke Geplaatst: 30 mei 2022 Geplaatst: 30 mei 2022 Ik heb een vraag over mijn bonencaroussel. Heeft het zin om meer draden te spannen? Er loopt nu alleen links en rechts van ieder kluitje bonen een draad. Als ik draden in de ruimte tussen de kluitjes zet, gaan de bonen daar dan ook in klimmen? Quote
redzebra Geplaatst: 30 mei 2022 Geplaatst: 30 mei 2022 (aangepast) Ja, de bonen zoeken al klimmend links/rechts een weg en klimmen daar ook in , maar veel verschil gaat dat niet maken, je moet ook nog gemakkelijk aan de binnenkant kunnen om bonen te plukken en dan gaan teveel touwtjes in de weg zitten. Wel opletten dat wordt een heel dichte begroeiing en kan dus veel wind vangen, ik weet niet of dat in die omstandigheden gaat houden, als de lat op het onderpaaltje teveel beweegt, gaat die draad schuren, die is niet echt bedoeld om zo'n verbinding te maken, misschien best ook een aantal schroeven gebruiken. Zelf gebruik ik altijd staken, misschien is afschuiven ook iets om op te letten met touw, geen idee , eventueel waar je bijkomend rekening mee moet houden terwijl je de bonen leid, maar daar kunnen anderen hier wellicht tips geven. 30 mei 2022 aangepast door redzebra Quote
fre3ke Geplaatst: 30 mei 2022 Geplaatst: 30 mei 2022 Dat is inderdaad zo. Dat draad had ik gebruikt omdat het weinig rek heeft. Het is inderdaad geen superverbinding, maar de scheerlijnen moeten ook veel van de krachten kunnen opvangen. Ik zal misschien nog wat tussenlijnen maken, en rechtstreeks aan de paal bevestigen. Quote
Eswee Geplaatst: 1 juni 2022 Geplaatst: 1 juni 2022 Van mijn gezaaide bonen en erwten is welgeteld 1 boon opgekomen. Ik ga vanmiddag nieuwe bonen leggen, de erwten laat ik maar zitten. De komkommers aan dat rek groeien erg hard, dus ik vermoed dat ze anders toch verdrukt worden. Quote voorzichtig terug van weggeweest, voorheen bekend als Balkontuinder. 🌼
Mellie Geplaatst: 1 juni 2022 Geplaatst: 1 juni 2022 Ik heb de bonen vandaag geïnspecteerd om te ontdekken dat de kings waxhorn (een gele slaboon) lekker was opgeknaagd. Bijna alles weg. Je ziet alleen slijmsporen en wat sneue restanten. Nu heb ik binnen opnieuw bonen gelegd, omdat ik niet meer had verwacht dat ze zouden opkomen, maar toch… beetje zuur. Vooral omdat ik geen blauhilde zaden meer heb en die zijn ook opgegeten. Ik haat slakken. Heb gelijk alles weer doorgelopen opgetild enz om te kijken of ze zich niet ergens hadden verstopt. Wel 2 padden naast 2 joekels van slakken. De padden mochten blijven. De slakken, incl de rest die ik vond, geplet. Zelfs op mijn knoflook zitten slakken. Bonen komen wel heel slecht op bij mij. Hoe zaaien jullie je bonen? Ik heb deze ronde ook geweekte bonen gebruikt, en die doen het beduidend beter. Maar alle jaren dat ik bonen kweek, heb ik dat eigenlijk nooit gedaan en deden ze het ook goed. Ik weet nu niet meer wat ik met bonen moet doen… in de aarde, op de aarde, op watten, wel weken, niet weken… hoe doen jullie het en hoe komt het op? Quote
Liekie Geplaatst: 1 juni 2022 Geplaatst: 1 juni 2022 Ik heb ze vanochtend pas gelegd en ik zet ze altijd echt VEEL dichter op elkaar met mega opbrengst. Ik heb 10 staken op 1,5m x 0.8m staan met aan iedere staak 4 bonen. Dit jaar de cobra, een paarse boon waar ik geen naam van weet maar lekker en 'mocca with cherry' uit de zadendoos. Aan het eind van het seizoen waait de boel inderdaad meestal om wat voor mij het teken is om het op te ruimen. Droogbonen zijn niks voor mij dus dat past prima. De enigen die ik ooit heb geoogst doen al jaren dienst bij het bakken van taartbodems. 1 Quote
acpronk Geplaatst: 1 juni 2022 Geplaatst: 1 juni 2022 Ik leg ze rechtstreeks in de grond, gaat best goed. Dit jaar dan ietsje minder. Meestal goede opkomst.Dit jaar stambonen bijna alles opgekomen, stokbonen alleen 2 v/d 5 rassen opgekomen. 1 van die 3 liep wel net boven een muizengang, kwam ik achter toen ik water ging geven.De sojabonen komen ook goed op, terwijl daar op beide plekken ook een muizengang was.Alleen de erwten heb ik voorgezaaid. Denk in maart en pas deze maand uitgeplant 1 Quote Mijn Instagram: https://www.instagram.com/pronksparadise/
Flup Geplaatst: 2 juni 2022 Geplaatst: 2 juni 2022 Bonen zaai ik voor, dat gaat beter dan rechtstreeks in de grond. Heb dit jaar beide gedaan (had onvoldoende potgrond) en de bonen die rechtstreeks in de tuin gezaaid zijn, zijn toch slechter opgekomen. Of slachtoffer geworden van vogelvraat. Zodra de eerste bladeren eraanzitten, zet ik de voorgezaaide bonen in de grond. Muizengangen onder de planten gooi ik zoveel mogelijk dicht en tot nu toe is dat afdoende. *even afkloppen dat dat zo blijft* 3 Quote
Mellie Geplaatst: 5 juni 2022 Geplaatst: 5 juni 2022 Nou nou, er piepen een paar bonen boven. 2 Quote
woldistel Geplaatst: 5 juni 2022 Auteur Geplaatst: 5 juni 2022 Mijn Stiense bonen zijn helaas allemaal opgevreten door de slakken. De rest doet het best goed, er is wel wat vraat, maar ik heb het wel eens erger gezien 🤞. @Mellie Ik kijk bij het bonen zaaien altijd naar het weer. Als het nat is of een paar weken regen voorspeld wordt, leg ik de bonen direct, als het droog is zoals dit jaar dan week ik ze eerst. Ze moeten dan wel de volgende dag de grond in. Tuinbonen, erwten, sojabonen en kousenband kweek ik eerst op tot plantjes. 1 Quote
fre3ke Geplaatst: 5 juni 2022 Geplaatst: 5 juni 2022 Ik doe ze nu in deno, dat gaat goed. Niet voorweken in water, maar direct in vochtig keukenpapier. De eerste dag trokken ze veel vocht uit het papier. De (pronk)bonen die nu een kiempje krijgen, na twee dagen, stop ik na deze regenbui in de grond. Zal wel morgen worden want het blijft hier maar regenen. 3 Quote
Flup Geplaatst: 5 juni 2022 Geplaatst: 5 juni 2022 Ik laat bonen 1 dag weken in een glas water en zaai ze dan voor. Bonen die blijven drijven in het water, zijn niet meer kiemkrachtig dus die gaan weg. Werkt prima. 4 Quote
Mellie Geplaatst: 5 juni 2022 Geplaatst: 5 juni 2022 Goeie tips allemaal. Ik ga denk ik nog paarse bonen kopen en nog een zaaipoging einde van komende week proberen. Tenzij alles wat ik nu heb gezaaid, opkomt. Ik ben voorzichtig optimistisch. Ik zie overal wat oppoppen. Die in de tuin staan, zijn op 3 of 4 na, opgegeten. Quote
Arja Geplaatst: 5 juni 2022 Geplaatst: 5 juni 2022 Bij mij komen van sommige soorten niks op, ook niet bij een tweede poging. Van andere soorten komt vrijwel alles op. Lijkt me duidelijk, sommige soorten dus slecht materiaal, pech, gauw weggooien en iets anders in de grond stoppen. 1 Quote
MSDG Geplaatst: 6 juni 2022 Geplaatst: 6 juni 2022 @fre3ke, ik zou voorizchtig zijn met de bonen in de grond te stoppen, veel nattigheid deze week. Ze verspenen makkelijk, dus ik zou nog even paar dagen wachten. Juist buiig weer is funest, dan rotten ze weg omdat het constant vochtig is. Zodra ze echt een wortelgestel hebben redden ze het wel is mijn ervaring, maar die eerste periode als ze nog geen echt bladpaar hebben giet ik ze niet bij. Quote Volg ons op instagram: https://www.instagram.com/huizersemoestuin/
fre3ke Geplaatst: 6 juni 2022 Geplaatst: 6 juni 2022 Ik zat daar ook over te denken, maar vooral omdat de slakken weer de tuin overnemen door de nattigheid. Gisteravond zat er al eentje van de eerder uitgeplante bonen te snoepen. Maar voorzaaien is wel extra gedoe. En @woldistel zegt precies het omgekeerde van @MSDG, die legt ze juist bij regen. Dus de adviezen zijn, naar goed moestuingebruik, tegenstrijdig. Quote
woldistel Geplaatst: 6 juni 2022 Auteur Geplaatst: 6 juni 2022 @fre3ke Dat alle adviezen tegenstrijdig zijn klopt wel 🙂. Ik zit op zand met extra humus (door mij daar toegevoegd) en ik redeneer vanuit mijn eigen omgeving. Misschien zit @MSDG op heel andere grond. En ook de weersvoorspellingen variëren in een klein landje als Nederland. Ik kan me van een paar jaar geleden herinneren dat het zuiden overstromingen had van de aanhoudende regen, terwijl vanaf Twente omhoog de mais kurkdroog op het veld stond en natuurgebied regelmatig in de fik vloog. Maar in ieder geval is dit de manier die mij al een paar jaar het beste bevalt. In een droge periode eerst voorweken en in een nattere periode niet. Quote
fre3ke Geplaatst: 6 juni 2022 Geplaatst: 6 juni 2022 Ik heb uiteindelijk de middenweg gekozen: deels direct in de grond, deels in de diepe bak. Uiteindelijk is er maar één waarheid, namelijk dat je het zelf moet proberen 😉 3 Quote
Goudsbloempje2 Geplaatst: 18 juni 2022 Geplaatst: 18 juni 2022 Nu de peulen en doperwten op zijn retour lijken de eerste boontjes zich aan te dienen. De eerste mini peulen zitten hier aan de stamboon Opera. 2 Quote
mdubbelm Geplaatst: 18 juni 2022 Geplaatst: 18 juni 2022 Ik heb de eerste voorgezaaide haricots verts of naaldboontjes uitgeplant. Ik hou niet zo van bonen, maar deze…. 🤤 Ook wat stok/droogbonen tegen stokken aan. Het is wat woekeren met ruimte. Ik heb nog een portie die tegen stokken aan moet. De grote vraag is waar… 2 Quote
fre3ke Geplaatst: 20 juni 2022 Geplaatst: 20 juni 2022 (aangepast) Haricots verts zijn heerlijk. Ik houd van alle bonen, dus ik heb ook hard naar plekken lopen zoeken. Ik vind het zo schattig dat de bonen als een dolle beginnen te klimmen. Wel het brandpunt van de camera verkeerd ingesteld 😬 En verder is alles opgekomen, zowel voorgezaaid als direct gelegd. Painted Lady, Kingshorn Wax (fout: Neckargold), Borlotti en Blauhilde. 21 juni 2022 aangepast door fre3ke 2 Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.