Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Bonen 2022


woldistel

Aanbevolen berichten

  • 3 weeks later...

Gisteren heb ik enkele van die pronkers geplukt, gepeld en geproefd. Ik lust geen snijbonen, maar ben gek op pronkers. Was alleen bekend met pronkbonensoep met gedroogde gewelde pronkbonen. Nu ook met verse pronkers en ik kan zeggen dat die nóg beter smaken. Ook al staan deze bekend als wat minder smakelijk dan de witbloeiende pronkers.

 

bo.jpg

 

Een paar sperziebonen van de stok uit een verloren hoekje van de tuin erbij gedaan, en wat bonenkruid.

  • Like 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Quote

Dragon Tongue Bush Bean

This famous Dutch heirloom bean has an incomparable flavor. The tender and superbly delicious 7” pods are yellow with amazing purple streaks!

Heeft deze in nl een ander naam? 

Want beetje vreemd dat deze soort nergens normaal te koop is 

lijkt op kivietsbonen 

You can bury a lot of troubles by digging in the dirt

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het zou een snijboon moeten zijn, lees ik. Merveille de Piemonte wordt hij ook genoemd. Mij ook niet bekend.

 

Ik oogst de eerste Borlotti droogbonen nu.

IMG_20220829_175448.thumb.jpg.cba1f7f81d29397870377403a6586024.jpg

Nadrogen, en dan in de vriezer tegen wurm, heb ik begrepen.

 

De zaailingen van eind juli doen hun best om ook de eindstreep te halen. Ik help ze door regelmatig gieten.

IMG_20220829_175518.thumb.jpg.f12b73abe6f2109d84c9b4091f5b902c.jpg

 

 

Ook de pronkers ga ik als droogboon oogsten, ze zijn nu te oud om nog vers te eten. Misschien kunnen ze nu wel nog snijboon, ik moet even uitzoeken welk groeistadium dat is.

Want ik was van de picassoboontjes even vergeten dat dat droogbonen zijn. Had ze als sperziebonen gegeten, gatver, echt vol met harde vliezen. Dat wil ik niet nog een keer.

 

En ik constateer dat ik helemaal geen lablab heb staan! Ik heb dingen door elkaar gegooid, het bleek klimspinazie. Ik baal echt hiervan want ik wilde tempeh proberen te maken van de lablab, zo zat ik van alles te plannen rond een plant die ik niet eens in de tuin heb staan.😳 Klimspinazie is niet echt lekker, ook nog eens☹️

aangepast door fre3ke
  • Like 4
Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 29-8-2022 om 21:36, fre3ke zei:

Nadrogen, en dan in de vriezer tegen wurm, heb ik begrepen.

 

Op 29-8-2022 om 21:36, fre3ke zei:

Ook de pronkers ga ik als droogboon oogsten, ze zijn nu te oud om nog vers te eten.

Nu ben ik benieuwd naar het volgende. Ik ben ook gewend ze te drogen om ze later te wellen, koken en eten. Nu heb ik ze voor het eerst in een jong stadium gedopt, gekookt en gegeten. Heerlijk. Straks wil ik de rijpe bonen direct na het plukken gaan blancheren en invriezen, eigenlijk net als tuinbonen. De vriezer heb ik toch al (nog uit de moestuintijd) en het lijkt me niet alleen nuttig om het zo te doen, volgens mij smaken ze later ook beter en is de bereidingstijd volgens mij korter.

 

Dus invriezen in plaats van drogen. Zijn er telers die het ook zo doen?

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

@HuubvG Ik had dit jaar voor het eerst pronk en spek bonen beide varianten ook kort geblanceerd en daarna ingevroren, als gezin vinden wij ze nog heerlijk na het invriezen. Een aantal als snijbonen ingevroren en ook dat ging super. Pronk en spek bonen hebben gewoon veel meer structuur en smaak als ze ingevroren zijn geweest vergeleken met normale sperziebonen varieteiten. Ik laat ze overigens niet ontdooien maar doe ze vanuit de vriezer meteen in kokend water.

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weeks later...

Ik zag een paar droogbonen bijna uit hun peul springen. Ik dacht dat ze waren natgeregend en gaan zwellen 

🤨Maar het bleek een kruising van de pronkboon en het picassoboontje, die direct naast elkaar staan. Geen geslaagde kruising, dus, want de peul barst. Ik heb nu dus vier soorten droogbonen: witte pronk, rode pronk (die een andere kleur hebben dan die van @HuubvG, vreemd genoeg) picassoboontjes en roze picassoboontjes rechtsonder. Of is dat ook een pronkboon?

IMG_20220911_181216.jpg

aangepast door fre3ke
Link naar reactie
Delen op andere sites

@fre3ke, ik heb toevallig gisteren ook wat rode  pronkbonen geplukt. Sommige waren al een beetje aan het drogen, andere hingen in de weg boven aan de stokken, waar de druiven langs moesten.

 

Al eerder had ik wat verse pronkers geplukt, die hadden ook die grappige kleurspelingen. Ook kleinere die oranje waren. Die heb ik niet op de foto, maar die van gisteren liggen nog buiten op tafel:

 

b.jpg

 

Het zakje had ik nog, het zijn alle pronkers daaruit, ik had geen andere. Wel heb ik sperziebonen aan andere stokken gehad, maar die waren al eerder klaar.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Pronkbonen (P coccineus) kruisen alleen met andere pronkbonen, zegt mijn zaadteel boekje van Velt. Dus je kunt er rustig een andere P vulgaris naast zetten. Net als erwten en tuinbonen die onderling niet kruisen.

Het zou kunnen dat de dunnere peul wat sneller opdroogt dan de inhoud. Heel slim van zo'n plant, de zaden vallen dan sneller uit de opengesprongen peul.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat ze niet kruisen, las ik gisteren ook op de site van Diana.

 

Het kan ook een bastaard picassoboontje zijn. De schil ziet er niet uit als bij een pronkboon. Misschien kunnen pronkbonen wel andere bonen bestuiven, maar niet omgekeerd? Dat verklaart dan weer niet de vrolijke oogst van @HuubvG, dat waren pronkbonen.

 

Waar alleen pronkers staan bij mij, worden ze precies als mijn zaaigoed: grote witte of iets kleinere zwart/lila gestreepte.

 

Als alle oogst binnen is, zal ik nog eens posten. 

aangepast door fre3ke
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb het ook wel meegemaakt, doch denk ik niet dat het door de hoge luchtvochtigheid komt want dat heb ik niet in huis.
Denk echter niet dat de verkleuring nadelige gevolgen heeft voor de kiemkracht.
Als ze zacht worden dan zijn ze aan het rotten, die moeten er inderdaad uit, anders rot de rest ook weg.

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weeks later...

Op 22 juli dus de Purple Queen stamboontjes direct in de aarde gelegd en 54 dagen later, 15 september, heb ik mijn eerste oogst kunnen beleven. Heerlijk die paarse boontjes.

En moet zeggen dat bonen in september eten mij goed bevalt, beter dan in de zomer. Dus het laat bonen leggen ga ik voortaan vaker doen.

  • Like 4
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 weeks later...

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...