hmmm Posted May 18, 2022 Share Posted May 18, 2022 Afgelopen winter heb ik een behoorlijk aantal laagstambomen aangeplant. Waaronder een stuk of 5 perenboompjes. Helaas hebben 3 stuks ervan eenzelfde plaag of ziekte en ik weet ze niet te herkennen op basis van de beschrijvingen in mijn boek `appel peer en meer` van Velt. De bladeren worden bruin vanaf de buitenkant van het blad en sterven nadien af. Hopelijk kan iemand hier de ziekte herkennen en raad geven hoe verder te handelen! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Martijn Posted May 18, 2022 Share Posted May 18, 2022 Nieuwe aanplant voldoende teruggesnoeid?. Is er voldoende vocht beschikbaar voor de wortels om de verdamping aan te kunnen?, Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
hmmm Posted May 18, 2022 Author Share Posted May 18, 2022 (edited) Ik heb ze, volgens mijn beperkte boekenkennis, wel gesnoeid afgelopen winter na de aanplant (geplant in november en gesnoeid in februari). Of het voldoende is kan ik lastig beoordelen, maar naar mijn gevoel heb ik toch behoorlijk gesnoeid. Ik heb gepoogd maar 4-5 hoofdtakken over te houden hiervan heb ik ongeveer 30% van de nieuwe groei weggesnoeid. Het is inderdaad wel een ontzettend droog voorjaar (al ruim 6 weken geen druppel regen meer...). In deze periode heb ik alle nieuwe boompjes wel al enkele keren goed water gegeven. In het plantgat heb ik compost aangebracht, maar het blijft natuurlijk wel (arme) zandgrond. Helaas heb ik nog te weinig nieuw materiaal uit de tuin om goed te kunnen mulchen rondom te bomen. Edited May 18, 2022 by hmmm Toevoeging grond en mulch Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lsjr33 Posted May 18, 2022 Share Posted May 18, 2022 Hebben ze zo jong niet gewoon veel meer water nodig? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
hmmm Posted May 18, 2022 Author Share Posted May 18, 2022 Opvallend dat je al de 2e bent die droogte als potentiële oorzaak aangeeft. Dat zou erg goed nieuws zijn, want dat is relatief eenvoudig te behandelen (zolang de voorraad in de regenwaterput strekt). Ik vreesde vooral voor bacterievuur, maar jullie herkennen dat er niet in neem ik aan? https://www.plantenplagen.nl/plantenplagen/bacterievuur/ Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lsjr33 Posted May 18, 2022 Share Posted May 18, 2022 Durf ik niet te zeggen. Wellicht dat @Yuras daar meer over weet 😊 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Inloggevens kwijt Posted May 18, 2022 Share Posted May 18, 2022 Is geen bacterievuuur, dan heb je veel meer van die hangende bruine bladeren en het uiteinde van de getroffen tak is gebogen ('vaantje'). Kijk op internet voor voorbeelden hiervan. Van droogteschade ben ik evenwel niet overtuigd. De bladeren op de onderste foto maken op mij een ziekelijke indruk. Iets van bladvlekken? Heb je waar je woont late nachtvorst gehad? Sommige bomen die op zich goed winterhard zijn kunnen tijdens het uitlopen gevoelig zijn voor late nachtvorst. De walnoot is hiervan een bekend voorbeeld. Weet niet hoe dat bij peren zit maar het zou een mogelijkheid kunnen zijn. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts