Jump to content
Image Image Image Image Image
Image

Problemen met Euonymus japonicus

janps

Recommended Posts

Mijn bontbladige Euonymus japonicus heeft ernstige problemen. 

Het plantje zit onder de roetdauw en is ook al heel veel van z'n blaadjes verloren. Deze lente leek het weer goed te gaan, maar vandaag zag ik plots de oorzaak van de miserie: lange woldopluis.

Ik zou het plantje graag redden. Kan iemand me goede raad geven?

Iemand uit m'n kennissenkring opperde volledig terugsnoeien. Tot een 10-tal cm boven de grond. 

Iemand anders raadde spuiten met insecticide aan. Ik ben absoluut geen fan van insecticide. En schijnt ook niet echt te helpen bij dopluis.

Eventueel zou ik de plant dan maar wegdoen en een stekje proberen te nemen als ik nog een gezonde tak vind. Lukt stekken bij Euonymus japonicus? En hoe zou de stek best zijn?

Alvast bedankt voor alle goede raad. 

Jan

Roetdauw is een teken van luizen. De mijne heeft ook elk jaar wel dopluis. Ik spuit deze in met afwasmiddel en spiritus.

1 knijpje afwasmiddel en 1 shotglaasje spiritus op een liter water.  Goed inspuiten, blad voor /achter + de takken, 30min laten intrekken, en even met de tuinslang schoonspoelen. Volgende dag zal je zien dat de dopluizen al verkleuren. Eventueel na een week herhalen.

Afleggen gaat misschien makkelijker dan stekken. Ik heb afgelopen 2jaar elk jaar 40stekken genomen met stekpoeder, totaal zijn er maar 6 aangeslagen. Wellicht zijn andere er beter in dan ik.

Voor de rest moet je deze plant elk jaar op rupsen controleren. Want die zitten er rond deze tijd ook weer in, en die eten rap door. Heb er gister nog 6 van dood gemaakt.

Mijn ervaring is dat Euonymus super makkelijk te stekken is. Stekken wel goed vochtig houden en afdekken met folie.

Helemaal terugsnoeien kan ook goed.

gefascineerd door alles wat groeit en bloeit

3.000 m2 tuinplezier - siertuin - kasje - groenten - fruit

moderne kweektechnieken - hydroponics

https://www.instagram.com/maipensatogardening/

Hij staat inderdaad in een pot. 'k had al besloten te verhuizen naar volle grond als hij het haalt.

In bijlage twee foto's: een van de gezond uitziende bovenkant en een foto van de onderkant :-(

Blaadje zijn leerachtig en maximaal een cm of 2-3.  Gekocht als Japonicus. 

boven.JPG

onder.JPG

Edited by janps
onduidelijke zin