Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Hoi allemaal,

Ik had dit probleem vorig jaar ook al, dit voorjaar heb ik het hele balkon leeg gehaald en schoon gemaakt in de verwachting dat dit het probleem zou oplossen. Maar niets bleek minder waar, ze zijn gewoon weer terug. Zoals op de foto's te zien lijken het een soort van luizen in een gek soort spinnenweb (volgens mij is het niet echt een spinnenweb, heb geen spin gezien, maar kan zijn dat ik die gewoon over het hoofd zie).

Voorheen hadden de rode bes en frambozen er last van, nu gaat het om tomaten, aardbeien en opnieuw framboos. 

Tips zijn van harte welkom!

Alvast bedankt,

20220529_164156.jpg

20220529_164212.jpg

20220529_164214.jpg

20220529_164217.jpg

Geplaatst: (aangepast)

Dit is Spint, zijn mijten, dus spinachtige. Zijn dus geen insecten, dus insecticide werkt niet goed genoeg.

Ik zou voor een goedwerkend middel gaan, wat speciaal voor spint is. Huistuin zeep/spiritus werkt niet goed genoeg om er vanaf te komen.

Wat meer informatie, wat ik geschreven heb in nog te publiceren pagina's:

Spint of spintmijten is geen insect maar een spinachtige. Ze zijn tussen de 0,3 en 0,5mm groot en zijn er in diverse kleuren. Ze kunnen een klein spinnenweb maken. Ze tasten de bladeren aan en treedt vooral op onder warme, droge omstandigheden. In b.v. in de zomer in droge periodes, of in de huiskamer tijdens de winter of het voorjaar.

image.png image.png

Spint te zien op ongeveer ware grootte.                                                                                      Spint ingezoomed, eieren zijn zichtbaar.

* De kleine eieren zijn ongeveer 0.14mm groot, en hebben een ronde vorm. Ze worden aan de onderzijde van het blad gelegd.

* De kleine larva die daar uitkomen zijn kleurloos en hebben 6poten.

* De nymfs zijn groen en hebben 8 poten zoals de volwassen spint ook heeft.
* Het duurt ongeveer 7 dagen om van een ei naar een volwassen spintmijt te groeien op 30graden. 17dagen op 20graden. en 36dagen op 15graden.
* Volwassen spint mijten zijn 0.3 tot 0.5 mm groot.

* De kleur van volwassen spint kan variëren, van geel-bruin tot rood-bruin, of soms rood met op de zijkanten twee donkere vlekjes. De kleur kan verschillen en hangt af van de soort plant waar ze van eten.

* Volwassen vrouwtjes in winterslaap zijn orange-rood. Deze overwinteren op afgevallen blad, in schorsspleten en in de grond. Na het overwinteren verschijnen ze al vroeg in het seizoen.
* Nadat een vrouwtje volwassen is kan deze na een halve dag al eitjes leggen. Gemiddeld duurt het een halve dag tot 3dagen.

* Een vrouwtje kan ongeveer voor 10dagen eitjes leggen op een tempratuur van 35graden. Op 15graden kunnen ze 40dagen eitjes leggen voordat ze sterven.

* Een vrouwtje legt tijdens warme en droge periodes 80 tot 100 eitjes onder optimatie condities

* In een jaar zijn er ongeveer 6 tot 8 generaties.

* Bij 20 °C duurt de totale cyclus van ei tot volwassen spintmijt ongeveer 17 dagen.

* Bij 30 °C 7 dagen.
* Bij 12 °C staat de ontwikkeling stil.

aangepast door rorror
  • Like 1
Geplaatst:

De planten staan inderdaad redelijk beschut, balkon boven mij en aan 2 kanten direct muur. 3e kant kan eigenlijk ook vrij weinig vandaan komen, daar staat nog een flat, vrijwel tegen die van mij aan. 

Enige optie is dus om een middel te kopen tegen spint als ik het goed begrijp?

Geplaatst:

Spint is helaas moeilijk te bestrijden. Spint huist vooral aan de onderkant van het blad dus dat moet je goed raken met je bestrijdingsmiddel. Helaas zijn de middelen die voor de gewone consument beschikbaar zijn een slap aftreksel van wat er voor de professionals beschikbaar is. Na 2 á 3 weken opnieuw spuiten want dan zijn er weer eitjes uitgekomen (het is belangrijk de voortplantingscyclus te doorbreken).

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...