sasschel Posted May 30, 2022 Share Posted May 30, 2022 Ik heb een paar weekjes terug pa 3 pardron pepers in de kas uitgezet. na een korte periode ging er eentje sterk achteruit. Sinds 4 dagen de andere ook. ik heb de planten eens opgegraven om te kijken wat er gaande is. met blijken rood/oranje mieren in te krioelen. Ook zaten er flink wat eitjes/larven in. wat moet ik hier aan doen?? En gaan ze straks ook naar de andere pepers in de kas?? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
rorror Posted May 30, 2022 Share Posted May 30, 2022 Zijn volgens mij deze miertjes: https://www.kad.nl/kennisbank/dierplagen/mieren/tuinmieren/gele-weidemier/ Belangrijk stukje tekst van de website: Quote Ze zijn voor hun voedsel sterk afhankelijk van wortelluizen, waarmee ze in symbiose leven. De wortelluizen worden door de mieren beschermd en “gemolken” voor hun honingdauw: een zoet uitscheidingsproduct. Gele weidemieren zijn niet snel zichtbaar, aangezien zij hun voedsel niet bovengronds hoeven te zoeken. Werksters komen niet of nauwelijks aan de oppervlakte en worden slechts binnen een straal van een meter van het nest waargenomen. De planten worden dus verzwakt door wortelluizen. Lijken op normale luizen, heb je die ook gezien? Belangrijk is dus dat het mierennest geruimd wordt, anders gaan ze door naar de andere planten. 1 Quote Gebreksverschijnselen in paprika of pepers 18 gewassen gebreksverschijnselen (english only) Link to comment Share on other sites More sharing options...
sasschel Posted May 30, 2022 Author Share Posted May 30, 2022 Mmmm daar lijken ze inderdaad wel op ja. Ik heb niet echt veel bladluizen gezien. ik zal tussen mijn planten eens wat aarde wegscheppen, zo kan ik hoop ik zien ofdat er meer nesten zijn. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mellie Posted May 31, 2022 Share Posted May 31, 2022 Ik heb deze mieren ook veel in de kas en ik schep ze tegenwoordig weg en geef het of aan de kippen of aan de sloot. Mierenpoeder werkt niet tegen deze hoeveelheid mieren. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mellie Posted June 1, 2022 Share Posted June 1, 2022 Vandaag liep ik in de kas met een vriendin die klaagde over mieren en vroeg wat ik er tegen deed. Ik zei afscheppen en aan de kippen geven of zo ver mogelijk de sloot ingooien, omdat ze kunnen zwemmen. Toen zei ik demonstratief dat ik durfde te wedden dat ik wel ergens een mierennest had. Ik tilde 1 tegel op. Duizenden eitjes/poppen en veel, heel veel mieren. Ze schrok. Ik ook. Ik bleef scheppen en dan bleken ze laag op laag op laag te zitten. Gewoon verdiepingen aan mierenfamilies. Gouden en zwarte naast elkaar. Eitjes van de gouden mieren zijn kleiner weet ik nu. Vervolgens nog een tegel weggehaald. Nóg meer mieren. Ik denk niet dat je je kunt voorstellen hoe veel het er waren. Het waren de grootste poppen die ik ooit heb gezien ook. Goed toeven kennelijk in de kas. Zo veel mieren… de kippen hebben gesmuld van alles wat ik aan ze gaf. Binnen no time op. Het is dat ik mijn mobiel niet bij me had, maar het waren schrikbarende foto’s geweest. Ik heb 4 tegels vol en dat x tig verdiepingen aan familie uitgeroeid. Karma mensen… dat wordt wat. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts