Geplaatst: 31 mei 20223 j Ben ik nou de enige? Werkelijk alles met blad, wortel en steel zit onder de luis. Zelfs de tijmplanten doen mee. Spuiten met spiritus/zeepoplossing is een gepasseerd station. Vorig jaar werd ik gek van de slakken (nu bijna geen last van) en nou dit weer. Zie ook bijna geen lieveheersbeestjes dit jaar. Mieren des te meer. Mijn asperges die altijd een goede oogst gaven, staan er ook treurig bij, met gekke zwarte uitsteekseltjes. Bij nadere inspectie met leesbril blijken ze visite te hebben van aspergehaantjes. Deze haantjes leggen dus wèl eieren... Ik heb larven van (inheemse) lieveheersbeestjes besteld. Hoop dat het werkt. Tegen de aspergehaantjes heb ik aaltjes gekocht. Nog nooit op deze manier een plaag bestreden, dus ben erg benieuwd. Zakt bij jullie ook wel eens de moed in de tuinklompen?
Geplaatst: 31 mei 20223 j Aspergehaantjes heb ik een tijdje goed bijgehouden, ook de eitjes, elke dag meermalen alles eruit vissen. Inmiddels zie ik er al ruim een week geen eentje meer.
Geplaatst: 1 juni 20223 j Luizen zijn er dit jaar inderdaad in overvloed en weinig lieveheersbeestjes helaas. Dit jaar heb ik ook heel veel naaktslakken, daar heb ik normaal dan weer zelden last van. Mijn koolplanten zien er daardoor minder goed uit, het is even niet anders. Volgend jaar zal dat hopelijk weer anders zijn.
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.