Menph Geplaatst: 16 maart 2012 Auteur Geplaatst: 16 maart 2012 Grolim is een professionele witte asperge. In de kuip zal ik ze groen oogsten. Vijf stelen lijkt me de max. In de vollegrond kun je rekenen op acht a tien stelen (3e jaar na aanplant) zie hier de traditionele teelthandleiding: http://www.agrotuinendier.nl/webshop/tuinzaden/groentezaden/asperge-grolim-f1-hybride
Night Geplaatst: 16 maart 2012 Geplaatst: 16 maart 2012 hmm ik had de kuip vol potgrond gedaan maar ik begrijp dat ik dat beter niet had kunnen doen?en hoe krijg je ze groen? Schrijffouten onder voorbehoud
Menph Geplaatst: 16 maart 2012 Auteur Geplaatst: 16 maart 2012 Asperge groeit van nature op zandgrond. Louter potgrond is geen geschikt substraat. Veel te nat. Asperges zijn altijd groen. De gebleekte variant groeit onder een aarden wal. Zie link.
Menph Geplaatst: 18 maart 2012 Auteur Geplaatst: 18 maart 2012 Lente komt! Vandaag bij FruitLent wat bomen en bosaardbei hybriden gehaald. De eerder geposte lijst is nu compleet. Daar komen de tulpen al. De erwten/peultjes/sugarsnaps/kapucijners zijn gezaaid en afgedekt tegen vraat. Het blad is ondergespit. Ook heb ik staptegels gelegd. Amandelen 'Feragnes' en 'Lauranne', ik zal ze nog in model snoeien. De asperges. Asperges welke ik bij m'n buurman heb gestald. Honingbes Kiwibes Japanse peer Pruim 'trailblazer' in de siertuin.
veuvecouderc Geplaatst: 18 maart 2012 Geplaatst: 18 maart 2012 De asperges. VeuvecoudercDe weduwe in 2012 blog/veuvecouderc/
Menph Geplaatst: 19 maart 2012 Auteur Geplaatst: 19 maart 2012 Haha, ja nog even geduld dan barst de weelde los hoor!
Menph Geplaatst: 19 maart 2012 Auteur Geplaatst: 19 maart 2012 'Grolim' is niet mijn eerste keuze, maar een voorlopige oplossing. In een later stadium zou ik ze nog kunnen vervangen voor 'Mary washington' Een asperge groeit prima in een besloten milieu. Zoals je kunt lezen houd ik wel rekening met een opbrengstreductie. Deze teelt is niet te vergelijken met een (semi-)professionele vollegrondsteelt, maar een aardigheidje. Ik tuinier op zware klei. De asperge leent zich daar niet voor.
Helly Geplaatst: 20 maart 2012 Geplaatst: 20 maart 2012 Je fruitstruiken zien er goed uit. Leuk die honingbes. Hoe smaakt die? Alleen naar honing of ook naar een ander smaakje? Good things come in small packages
Menph Geplaatst: 20 maart 2012 Auteur Geplaatst: 20 maart 2012 Dankjewel. Geen idee. Ik probeer ze voor het eerst. 6 m² voor gereserveerd omdat ze breed zouden worden. Vruchtboom.nl vertelde me dat ze flauw smaakte. Een beetje waterig zuur/zoet. Maar het is gewoon de lol om in mei/juni al een bes te kunnen oogsten natuurlijk. Honingbes komt uit noord Rusland en heeft daar een kort groeiseizoen. Vandaar het vlotte oogsttijdstip. De bessen bevatten anthocyanen, net zoals bloedsinasappels en blauwe bessen. Lonicera kamtschatica past perfect in de huidige anthocyanen gezondheidshype.
Menph Geplaatst: 30 maart 2012 Auteur Geplaatst: 30 maart 2012 Gister de paprika´s, pepers en aubergines in potjes gezet. Op dit soort momenten mis ik de hobbykas die bij mijn oudelijk huis staat wel. Oppottafel, staltafels, electriciteit (nachtverwarming) Nu staan alle vensterbanken van het huis vol en bijt de vrouw op d´r lip. En dan houd ik me (voor mijn doen) nog heel erg in, haha. Gelukkig kan ik m´n leed kwijt bij Diana. De planten staan in C9 (P9 was op) Met type-ex heb ik er de cv naam opgeschreven. Ze staan in boterhamzakjes tegen het lekken, haha. Aubergine ´Morden midget´ (2006) massaal gekiemt. Ik kan me geen beperking opleggen m.b.t deze plant. Maak er straks wel Imam baldi van, en vries het in. Zelfs ´Black beauty´ is gekiemt na meer dan 12 jaar. Misschien toch nog eens proberen voor de fun? Rechtsboven op de foto een Antroewa (Surinaamse aubergine) Sommige paprika´s hadden last van bladluis. De bladeren trokken krom. Waarschijnlijk meegekomen met de paastakken in de woonkamer. De aubergines hadden ook luis, maar vertoonden geen krimp. Heb er wel nog tegen gespoten met admire, binnenshuis,.. omdat ik hardcore als dat ben.
geedee Geplaatst: 30 maart 2012 Geplaatst: 30 maart 2012 Lekker arbeidsintensief....die typ-ex Ik moet zeggen dat ik ook blij ben met mn kas....de vensterbanken weer eindelijk leeg....jij moet nog minstens een maandje volhouden (en je vrouw ook). Geen plaats voor een kas? Of zit dat nog in de planning?
Menph Geplaatst: 30 maart 2012 Auteur Geplaatst: 30 maart 2012 Haha, zeg dat Geedee! Ik zit er mee in m´n maag. Eigenlijk vind ik het te dominant. Zo heb ik ook net een tuinhuisje weggehaalt. Een tuin moet groot lijken, en mijn tuin is nooit groot genoeg, haha. Vier slaapkamers over, een garage met een plat dak (ruimte!), maar als ik dan voorstel de dakpannen te verruilen voor glas wordt ik vaag aangekeken
geedee Geplaatst: 30 maart 2012 Geplaatst: 30 maart 2012 wordt ik vaag aangekeken Daar trek jij je toch niks van aan volgens mij Gewoon doen!!! Heel innovatief oogt dat volgens mij.... Kun je vanuit je slaapkamer de planten tegen het garagedak zien opgroeien
Menph Geplaatst: 30 maart 2012 Auteur Geplaatst: 30 maart 2012 Daar trek jij je toch niks van aan volgens mij Een goed huwelijk is een precair iets Geedee.
Menph Geplaatst: 31 maart 2012 Auteur Geplaatst: 31 maart 2012 Situatie eind maart. Dito Begin maart heb ik in de kas veldsla, kervel en groorbladige rucola uitgeplant. Ik had veel te dicht gezaaid. Spijtig genoeg schieten de groente nu in bloei. Zaaitijdstip (november), verplantstres, de late vorstperiode en het mooie weer nu? Kropsla (wonder der vier jaargetijden) groeit goed. Evenals de winterspinazie. Bloemenzee van abrikoos 'Goldrich' in de kas. Pyrus 'Nijisseiki' gaf veel bloemen. Maar ik heb ze verwijderd omdat de boom eerst moet aanslaan. Kaki loof. Capucijners Knoflook Malus 'Redlane' knoppen. Prunus 'Robijn' van de buurman.
Menno Geplaatst: 13 januari 2015 Geplaatst: 13 januari 2015 Grappig dat het topic er nog steeds staat. Ik onderbrak mijn schrijven een paar jaar geleden vanwege fouten op de pagina. Binnenkort weer een leuke update!
Nasuada Geplaatst: 18 februari 2015 Geplaatst: 18 februari 2015 Heb net door je pagina's zitten scrollen ben nieuwsgierig hoe je tuin en kassen er naar 3 jaar uitziet. https://www.deblijehoeve.nl/
Jorieke123 Geplaatst: 18 februari 2015 Geplaatst: 18 februari 2015 Ik zet deze op slot, Menno houdt een seizoen bij: blog/Menno/ Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Aanbevolen berichten