Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Pom Surinaams/Joodse ovenschotel


Menph

Aanbevolen berichten

Dit is een recept op basis van Tayerknol (Colocasia esculenta)

 

Joodse imigranten brachten de Tayer naar Suriname. Hier verwilderde deze van oorsprong Egyptische overplant langs afvoersloten op ruderaal terrein. Afrikaanse slavinnen maakte voor hun overheersers een ovenschotel op basis van de knol. Gestoofde/geprakte Tayer is een Joods gerecht. Tayer als ovenschotel heeft een Afrikaans tintje. Beide groepen claimen het gerecht. Pom is een nationaal Surinaams gerecht, vaak geserveerd op feestdagen

 

Mijn variant bevat geen jus en bevat minder zout dan het origineel.

Ik vervang het gezouten vlees voor corned beef. In Suriname werkt men veel met gezouten vlees. Het ontzouten (in water) en kleinsnijden is een kriem.

 

Benodigdheden

 

- zak Pom Tayer (vriesvak toko)

- drie grote uien

- drie vleestomaten

- blikje tomatenconsentraat

- glas sinasappelsap

- limoen

- drie eetlepels picalilli

- twee kipfilets

- blik corned beef

- twee theelepels paprikapoeder

- roomboter

- maggi boulionblok of kippen boulionblok

- eetlepel bruine rietsuiker

- event. peper en zout

 

Bereiding

 

Snijd de uien grof en fruit ze in de roomboter tot ze carameliseren. Voeg de in kleine stukken gesneden kipfilet toe. Voeg de rietsuiker toe. De kip mag een bruin korstje krijgen. Snijd de vleestomaten in stukken en bak mee. Voeg de picalilly toe en zet het vuur laag.

 

Stort de Pom tayer in een kom. Voeg er het sinasappelsap en de uitgeperste limoen aan toe. Goed doorroeren. Voeg nu het tomatenconcentraat toe en roer opnieuw. Voeg een verkruimelt boulionblok toe, de corned beef en de paprika poeder. Het moet een homogeen mengsel worden. Roer nu het kip/uienmengsel door de Pom.

 

Vet een ovenschaal in met roomboter vul de schaal met het mengsel en laat het in +/- 30 min op 230 graden warm worden. Leg wat kleine klontjes boter bovenop de Pom om aanbranden te voorkomen. De Pom is klaar als de inhoud aan het mes blijft kleven wanneer ze wordt ingeprikt. De kleur van de pom moet oranje/lichtbruin zijn.

 

Je kunt en cassave, komkommer of boontjes bij serveren.

 

Pom.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 maanden later ...

Wanneer het smaakt zoals de Pom van m'n Surinaamse buren zou ik wel heel erg gelukkig worden, heb nooit het recept van ze mogen krijgen, hebben het steeds maar beetje van dit en dat en vooral bouillionblokjes zal dit recepje van jou eens proberen, wie weet,..?

 

Er zijn wel meer dan duizend Pom recepten in omloop,... blijft zoeken in de bekende hooimijt,

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hier zijn weinig surinaamse winkels, Ik weet niet hoe ik makkelijk aan pom kan komen. Jammer, het recept spreekt me aan. Als iemand wat weet in de buurt van amersfoort/soest!

Men zegt wel: “Je bent wat je eet, maar wie wil er nu een krop sla zijn?”

Link naar reactie
Delen op andere sites

Geweldig, ik dacht nog wel dat ik A'foort kende.

Ik ga binnenkort even op zoek.

Ik ga het maken, leuk.

(ik ga ook die aardappels, sla en karnemelksepap maken maar dit lijkt me echt lekkerder )

Men zegt wel: “Je bent wat je eet, maar wie wil er nu een krop sla zijn?”

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 weeks later...

Ik heb het inmiddels in de diepvries liggen. Volgende week ga ik het maken. Mijn man bleek tegenover een grote toko-groothandel te werken. Heerlijk gewinkeld. Ik heb meteen maar een eend van ruim 2 kilo meegenomen. Binnenkort maar een op de bbq gooien en veel mensen uitnodigen.

 

Ik laat weten hoe het smaakte!

Men zegt wel: “Je bent wat je eet, maar wie wil er nu een krop sla zijn?”

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weeks later...

Hmmm, dat was lekker!! Ik had het wat steviger van structuur verwacht. Het bleef een tikkie papperig. Misschien toch veel vocht.

Het is erg makkelijk klaar te maken en leent zich voor allerlei variaties.

De sinaasappelsap is een heel goede toevoeging, zo ook de kip (die ik de volgende keer wat groter houd).

Ik heb het voor 2 keer (2 personen) gemaakt. Vandaag met een assortiment bladgroente en knoflookloof uit de tuin.

 

Ik houd het erin. (ook man was enthousiast)

Men zegt wel: “Je bent wat je eet, maar wie wil er nu een krop sla zijn?”

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...