Kries Geplaatst: 15 juni 2022 Geplaatst: 15 juni 2022 Hallo lieve mensen ik ben kries ik ben nieuw hier en helemaal niet bekend met het planten etc.. Ik heb een vraagje mijn appelboom ziet er uitgedroogd uit weet iemand wat de probleem is? Ik heb wat foto's alvast bedankt Quote
fre3ke Geplaatst: 15 juni 2022 Geplaatst: 15 juni 2022 Hij staat in een halflege pot, dat is een probleem. Ik neem aan dat je water hebt gegeven dus er is iets mis bij de wortels, misschien staan ze juist te nat. Of de aarde neemt slecht vocht op door uitdroging. Begin met de wortels wat ruimte te geven door de plant eruit te halen, op de bodem van de pot een paar potscherven of kiezels te leggen en zoveel potgrond toe te voegen tot de boom in een volle pot staat. Één keer goed water geven, of dompelen. Laten uitlekken, en dan een tijdje geen water geven. Misschien herstelt hij . Beter is nog om hem in je tuin te zetten en niet in een pot. 2 Quote
MSDG Geplaatst: 17 juni 2022 Geplaatst: 17 juni 2022 Grote kans op wortelverbranding bij fruitboompje in donkere pot. Boompje moet gewoon de volle grond in of met de pot uit de zon. Boompje zelf wil graag volle zon, dus dat is lastig combineren. Quote Volg ons op instagram: https://www.instagram.com/huizersemoestuin/
Inloggevens kwijt Geplaatst: 18 juni 2022 Geplaatst: 18 juni 2022 Ziet er voor mij uit als een of andere schimmelaantasting. Kan meeldauw zijn (Podospaera leucotricha). Bacterievuur (Erwinia amylovora) durf ik ook niet uit te sluiten. Meeldauw zie je vaak toeslaan als de planten stress hebben. Wortelverbranding is onzin. Ten eerste is het nog niet echt extreem warm geweest en ten tweede heeft appel geen echt gevoelige wortels. Zou het hier gaan om een plant met gevoelige wortels zoals bijvoorbeeld een rhododendron dan kan er wel beschadiging van de wortels optreden als de pot waarin de plant staat heel de dag in de zon staat te bakken. Quote
MSDG Geplaatst: 18 juni 2022 Geplaatst: 18 juni 2022 @Inloggevens kwijtwortelverbranding is geen onzin. In deze potten wortelen fruitboompjes snel richten de buitenkant van de pot. Het hoeft niet extreem warm te zijn willen de wortels verbranden in een zwarte pot. Meermaals meegemaakt dat dit het probleem was toen ik zelf de boompjes in vergelijkbare pot heb gehouden. Juist jouw bewering over bacterievuur is vergezocht. Meestal is het de meest voor de hand liggende oorzaak. Bacterievuur komt zo vaak niet voor. Quote Volg ons op instagram: https://www.instagram.com/huizersemoestuin/
fre3ke Geplaatst: 18 juni 2022 Geplaatst: 18 juni 2022 Het ziet eruit als een dubbelwandige pot, dus wortelverbranding lijkt me niet de meest voor de hand liggende oorzaak. Ik hoop dat Kries ons nog laat weten of het boompje herstelt. Quote
weknow Geplaatst: 18 juni 2022 Geplaatst: 18 juni 2022 (aangepast) Dat boompje moet als de donder de volle grond in. In een te kleine halfvolle pot die blijkbaar uitdroogt en waar soms een klats water in komt, zal het in het beste geval kwijnen en even lijken bij te trekken, maar meer niet. Het staat op een veld waar iik vooral tegels en heermoes zie. Heermoes is niet zo erg. Paar tegels eruit en boompje erin...is al 300% beter dan nu. Wel om de 2 dagen een gieter of 2 water geven bij deze warmte )en anders 1 a 2x in de week. Dan kunnen er wat niuewe wortels worden gevormd en enige nieuwe groei. Rond december, in winterrust, kun je het dan weer uitgraven en een definitieve bestemming geven. En anders is dit boompje `helaas`vanwege onvoldoende aandacht en verzorging. Ik zie nu een boompje dat zonder enige vormsnoei in een te kleine en halfvolle pot is gepleurd, waarschijnlijk al meerdere keren bijna verdroogd, spinselmot heeft gehad, mogelijk ook witziekte (meeldauw) en vast nog het een en ander aan verwaarlozings-probleempjes. Vraagsteller zegt zelf niks te weten van planten....dat kan ik niemand kwalijk nemen.....daarom: pak een schop, graaf een gat van 40 x 40 x 40 cm, schuif het boompje uit de pot in dat gat met alle grnd die er nog aanhangt (NIET losmaken!!) vul het gat op met tuin grond en geef meerdere gieters water en blijf water geven. Om de paar dagen: veel (en niet af en toe een scheut)....mag gerust een paar gieters of emmers van 10 liter zijn in volle grond. Met wat geluk heb je dan in het najaar een herstellend en levend boompje waarmee je nog van alles kunt. Dat kun je weer ruim uitgraven en het een meer definitieve plek en de benodigde verzorging geven dan. Als je het zo laat, is je boompje binnen nu en 2 weken helemaal dood. Wat betreft die wortelverbranding: alleen in vochtige grond die extreem heet wordt zou dat eventueel kunnen. Lijkt me in een zo verwaarloosde situatie een wat vergezocht probleem. Afgestorven wortels omdat de pot waarschijnlijk al meerdere keren is uitgedroogd, lijkt me een veel groter probleem. 18 juni 2022 aangepast door weknow 3 Quote In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.