Geplaatst: 16 juni 20223 j Ik zie er nog geen topic over, dus open ik er een. Pijnlijke, stijve, gezwollen (vinger) gewrichten blijken dus door oxaalzuur veroorzaakt te kunnen zijn. Ik zet de rabarber even opzij, wellicht maakt dat verschil. Zijn er andere groentes bekend met vergelijkbare eigenschappen? En tjonge, wat zijn er veel websites met vage, slecht onderbouwde adviezen. Die zoek ik dus niet.
Geplaatst: 16 juni 20223 j Als je wat kalk bij de rabarber doet, dan wordt het zuur geneutraliseerd. Ik doe dat altijd. Niet teveel want dan wordt de smaak vies. Je kan misschien ook banaan erbij doen, is ook alkalisch, maar dat heb ik nooit gedaan. Of het eten met slagroom. Ik weet niets van opgezwollen vingers, maar wel wat van zuren omdat ik wijn maak. Ik weet niet of oxaalzuur anders is dan andere zuren, maar zuur en kalk zijn elkaars tegenpolen, en dat is volgens mij het probleem. Onze botten zijn gedeeltelijk kalk. 16 juni 20223 j aangepast door fre3ke
Geplaatst: 16 juni 20223 j Je moet belachelijke hoeveelheden rabarber eten, wil je last krijgen van oxaalzuur. Dus het valt gelukkig reuze mee allemaal.
Geplaatst: 16 juni 20223 j Hier staat een lijstje met voedingsmiddelen waar oxaalzuur inzit (ik heb verder niks met deze website, trouwens, was de eerste die een lijstje had). Maar pijnlijke, stijve, gezwollen gewrichten kunnen een heleboel oorzaken hebben. Waarom denk je daarbij aan (een teveel aan) oxaalzuur? Mulch! Moeder natuur houdt niet van kale grond.
Geplaatst: 17 juni 20223 j Auteur 13 hours ago, woldistel said: Waarom denk je daarbij aan (een teveel aan) oxaalzuur? Dat is een goede vraag, je zet me wel aan het denken waarom ik deze aanname doe. Omdat ik ergens moet beginnen? Verschillende ervaringsdeskundigen in mijn omgeving (jicht, RA) geven aan dat voeding bij hen absoluut een factor is. Aangezien ik voeding vrij gemakkelijk kan aanpassen, richt ik me daar als eerste op. En oxaalzuur vind ik wel een opvallend gegeven, maar veel andere voeding kan natuurlijk net zo goed invloed hebben. En dan zijn er nog al die andere factoren als leeftijd, hormoonhuishouding, kou/warmte, gewicht, bewegen, medicijngebruik, enzovoort. Dus. Maar zoals ik al zei, ik moet ergens beginnen.
Geplaatst: 17 juni 20223 j Ik kan weinig over oxaalzuur vertellen. Maar vroeg mij af of je wel eens glucosamine voedingssupplement tabletten geslikt? Dat helpt bij mij goed bij gewrichtsklachten. Eventueel aanvullen met magnesium tabletten, als je ook last hebt van spiertrekjes of spierkrampen heb. Voor beide geld als ik het een aantal weken slik is het zo goed als weg, als ik een tijd stop komt het vanzelf weer terug. Werkt zoals je zegt niet bij kou/warm weer of verkeerde beweging maken etc.
Geplaatst: 17 juni 20223 j @Arja Voor je de rabarber helemaal overboord gooit, ben je ook al bij een huisarts geweest? Ik gooi zelf alle klachten altijd op de overgang en slik wat extra magnesium tegen kramp 😄, dus ik loop ook niet zo snel naar de dokter, maar misschien toch wel handig voor je vanalles van je bord weglaat. Als ik dat lijstje van de link zo eens bekijk, krijg ik nogal wat oxaalzuur binnen! Mulch! Moeder natuur houdt niet van kale grond.
Geplaatst: 17 juni 20223 j Auteur Huisarts staat zeker op m'n lijstje, al verwacht ik daar niet direct veel van met vage overgangs- en gewrichtsklachten. Maar ja, niet geschoten...
Geplaatst: 21 augustus 20223 j Een goed antwoord kan ik hier niet op geven, jammer genoeg. Maar, van ons moeder zaliger mochten wij geen rabarber meer eten na juni. Zelfs bij het begin van de grote vakantie moesten we er af blijven maar toen liet ze het nog toe. Echter eens de vakantie halfweg geen rabarber meer! Ze verkocht die nog wel, de winkel moest draaien, maar haar kinderen kregen er geen meer. Denkelijk wisten ze heel lang geleden al wat over het oxaalzuur in de rabarber. Ik spreek hier van juist na de oorlog 40-45. Had het er onlangs nog met mijn zus over. Voor al de schone meiskes ne zoen, en voor de ventjes ne pol.
Geplaatst: 21 augustus 20223 j Ik heb gehoord na de langste dag beter geen rabarber meer eten vanwege een steeds hoger wordende concentratie oxaalzuur in rabarber. Mijn Instagram: https://www.instagram.com/pronksparadise/
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.