Jump to content
Image Image Image Image Image
Image

Beginnende moestuinier

Kevins Moestuin

Recommended Posts

Hoi allen,

Ik zal mijzelf beginnen met voorstellen hier op het forum. Ik ben Kevin 29 jaar jong en ben gezegend met een prachtig gezin, een zoon van 11 en dochter van 2 jaar en mijn vrouw. Ik werk als begeleider op een woongroep voor mensen met een beperking en vindt hierin veel vreugde. In mijn vrije tijd sport ik graag en sinds kort moestuinieren.

Waarom ben ik gaan moestuinieren??

Mijn Opa nam mij vroeger altijd mee naar zijn moestuin en leerde mij al van jongs af aan dat het kweken van je eigen groentes en fruit een basis vaardigheid zou moeten zijn voor iedereen om op deze manier nooit volledig afhankelijk te worden van winkels. Nu hij dit jaar is komen te overlijden heb ik besloten zijn passie voort te zetten om zowel zijn passie als herinneringen in leven te houden en ook mijn kinderen te gaan leren moestuinieren het word een groot en leerzaam avontuur. Recent ben ik verhuist naar Biddinghuizen en heb een grote achtertuin gekregen hier heb ik besloten om een stuk moestuin aan te leggen van 550 cm lang en 330 cm breed ruimte genoeg. 

Waarom op dit forum??

Gedurende de begin periode van het aanleggen van de moestuin ben ik regelmatig op dit forum terecht gekomen en heb ik nuttige informatie kunnen vergaren die ik heb kunnen toepassen. En het lijkt mij leuk om hier te kunnen blijven leren en verschillende projecten te kunnen houden en van te mogen leren en hopelijk hebben andere forumleden daar wat aan.

Projecten:

Ik ben gek op projecten en dus ook in mijn moestuin zal ik enkele projecten gaan opstarten die wellicht interresant gaan zijn om te volgen. Hierbij ben ik al gestart met het bouwen van een stellage voor 40 Bato aarbeibakken, in elke bak zitten 4 plantjes dit waren frigo plantjes. Ze zijn al mooi groen en in enkele zitten al bloemetjes en aarbeien, ik heb 21 verschillende soorten in de bakken gedaan om voor mijn gezin en mijzelf de lekkerste te mogen gaan ontdekken en deze te gaan stekken. Zie foto voor stellage, onder de bovenste verdieping komt nog een onder verdieping maar i.v.m. de doperwten en voorheen peultjes rek eronder moet deze nog even wachten en staan de bakken tijdelijk op de grond.

Rond december zal ik beginnen met de volgende projecten: Aanleggen frambozen bakken, deze word 6 meter lang met palen en touw ertussen gespannen hierin gaan 7 a 9 verschillende soorten komen. Ook zal ik 2 blauwebessen bakken aanleggen van ieder 3,30 meter lang en 50 cm breed en hierin gaan 6 a 7 verschillende soorten komen waaronder 3 a 4 grote soorten en 3 kleine soorten.

Verder zal er een tunnelkas komen met vooral zomer groentes zoals tomaten, paprikas, pepers, komkommers, courgette en als er plek is pompoenen en of watermeloenen deze zal ik allemaal laten klimmen om de ruimte maximaal te benutten en er zal een bak van 3 meter lang, 60 cm breed komen met 30x30 vakken en hierin komt van alles. 

Mocht dit allemaal interessant klinken volg dan vooral mijn account en ik zal mijn best doen om updates te geven van mijn projecten. Voor nu heb ik flespompoen, groene en gele courgette staan, midden en cherry tomaat, stokbonen en struikbonen, rabarber, worteltjes en een paprika plant. En natuurlijk de aardbei stellage met bakken.

20220619_094242.jpg

20220619_094225.jpg

20220619_094214.jpg

20220618_140155.jpg

• Like 11

@Lia56 Tot nu toe gaat het meeste voorspoedig vooral de grote projecten gaan super. Wel wat kleine tegenslagen gehad waaronder de koolvlieg, en mijn tuin blijkt op meerdere mieren colonies te zitten, verschillende nesten zijn actief waaronder normale zwarte en rode mieren maat ook een heel dik soort met elk een koningin actief. Maar van tegenslag leren wij weer en voor alles is een oplossing :)

• Like 1

Ik heb ook altijd veel projecten. Het is soms lastig om je tijd te verdelen tussen projecten en planten. Het mooie van projecten is wel dat je er lang van kunt genieten als je het goed aanpakt. Veel succes, en plezier!

• Like 1

@fre3ke Ik vermoed zelf dat het opstarten van projecten iets is wat gewoon in sommige zit. Ik geloof je nu al op je woord dat de projecten veel tijd gaan kosten en zal ook met een duidelijk plan aan de slag gaan om het enigzins in toom te houden. Zojuist ook een 200 vierkante moestuin mogen huren in de volkstuin voor maar 26 euro per jaar. Dus ook hier zal ik voorzichtig wat moois van gaan maken.

• Like 2