dennislp Geplaatst: 15 februari 2012 Geplaatst: 15 februari 2012 (aangepast) Zoals bij velen begint het hier ook weer te kriebelen ondanks de sneeuw buiten, heb weer erg veel zin in het seizoen! Ook het jaar waarin ik examen doe (havo), dus zal het nog druk krijgen straks in april/mei. Hopelijk word het een seizoen zonder zoveel tegenslagen als afgelopen jaar (meeldauw). Ik heb er in ieder geval weer veel zin in! Wat ik zoal van plan ben te kweken dit jaar: Zaden/kweek lijst 2012: [fleft]Bloemen- Oost-Indische kers (De 'normale' met meerdere kleurtjes, de rode Empress of India en nog de Milkmaid.)- Zinnia (diverse soorten)- Goudsbloem- Afrikaantjes (kleine, max. 25 cm)- Afrikaantjes (grote, max. 90cm)- Leeuwenbek- Klimmende Winde (Sunrise Serenade, Kardinaalswinde, Tricolor & Kniola's Black)- Lamsoor- Campanula (klokjes bloem)- Mirabilis (Broken colors, Nachtschone) Tomaten en Paprika's- Micro tomaat "Florida Petitte" (Max. 18cm hoog)- Tomaat Millefleur - Tomaat Tiny Tim- Tomaat Gardenners Delight - Tomaat Fuzzy Baby- Pot Tomaat Donna F1(Als er ruimte over is)- Snack Paprika (Zaad uit zo'n oranje snack paprika gehaald, ben benieuwd.)[/fleft] [fright]Sla- Snijsla Mix (Nieuwetuin.be)- Miniblad groente kleurmix (Nieuwetuin.be)- Rucola- Amerikaanse bruine snijsla - Australische gele snijsla Kruiden- Een groot aantal kruiden (Peterselie, bieslook, lavas, oregano, tijm, daslook, dille, venkel, meerdere pepermunt soorten enz. Denk een stuk of 30 soorten)- Basilicum mix (24 soorten, Nieuwetuin.be)- Stevia- Chiquilla Tagetes (Ook 'n natuurlijke zoetmaker) Zal dit onderdeel nog aanpassen/bijwerken!Overig- Ananaskers- Knoflook (Hollandse knoflook)- Diverse radijs soorten (lang, rond, rood en wit)- Aardbei Ostara- Aardbei Senga Sengana[/fright][clear][/clear] Bovenstaande lijst is nog niet helemaal compleet. Ik hoop hem binnenkort nog verder te kunnen aanvullen en ook overzichtelijk te kunnen houden. De eerste tomaten zaadjes zitten in de grond, over een paar weken zaai ik nog een tweede keer en dan hou ik uiteindelijk de sterkste plantjes over voor in de tuin. Peterselie is ookal gezaaid. 21 februari 2012 aangepast door Gast > Planten kopen? Doe het bewust!
appelvrouw Geplaatst: 15 februari 2012 Geplaatst: 15 februari 2012 Prachtige lijst dennis!je bent gek op klimmende winde zie ik, ik vind ze ook erg prachtig We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Rantje Geplaatst: 15 februari 2012 Geplaatst: 15 februari 2012 Leuke dingen hoor!!!! Maar is het nog gelukt met de kattenbakken? http://mijnmakkelijkemoestuintje.punt.nl
dennislp Geplaatst: 15 februari 2012 Auteur Geplaatst: 15 februari 2012 Prachtige lijst dennis!je bent gek op klimmende winde zie ik, ik vind ze ook erg prachtig Heerlijke planten ja! Had ze vorig jaar alleen maar tegen een stuk gaas aan, deed het goed. Maar wil het nu ook meer in andere 'vormen' proberen; piramide vorm etc. Ben ook wel benieuwd of ze gewoon langs een rechte stok het zouden doen, ga ik ook is proberen. En Rantje, is helemaal gelukt Best handig die bakken! > Planten kopen? Doe het bewust!
Rantje Geplaatst: 15 februari 2012 Geplaatst: 15 februari 2012 Super! Ik heb ook van die klimmende winde dingen.Wat voor eisen stellen ze aan de grond?Voor de tuin staat een boom (op de stoep zeg maar) das wel een mooi plekje om 'm langs te laten klimmen http://mijnmakkelijkemoestuintje.punt.nl
appelvrouw Geplaatst: 15 februari 2012 Geplaatst: 15 februari 2012 Ik dacht niet al te hoge eisen, maar heb geen duidelijk antwoord. Ze zijn wel slakgevoelig..dus ik zet ze meestal pas neer als ze al flink omhoog komen. We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Rantje Geplaatst: 15 februari 2012 Geplaatst: 15 februari 2012 Oké! Pik ik gewoon een stukje gemeentegrond, ziet die boom er ook wat leuker uit http://mijnmakkelijkemoestuintje.punt.nl
Gast joladio Geplaatst: 16 februari 2012 Geplaatst: 16 februari 2012 Hallo dennis Mooie grote lijst - Micro tomaat "Florida Petitte" (Max. 18cm hoog)dat is een klein plantje, wel leuk. die kan zeker ook wel in een pot?En daar komen dan hele kleintje tomaatjes aan, soort cherry.
dennislp Geplaatst: 16 februari 2012 Auteur Geplaatst: 16 februari 2012 Heb hem nog nooit eerder gezaaid, maar die blijft inderdaad klein en geeft kleine cherry tomaatjes. Heb ik nu vooral er bij genomen omdat ik in de zomer hier met een 1m² kasje zit van 30 tot 35cm hoog waar sla etc. dan te snel in door schiet... Ik wou nu is proberen om daar die kleine tomaten plantjes in te zetten. Hij doet het inderdaad goed in pot, maar dat kan met elke soort he Als je echt iets voor op je terras zou willen waar je redelijk wat van kan oogsten kan je denk beter voor een plantje gaan die wat hoger word. Heb zelf nu ook de Tiny Tim, die word max. iets van 30 á 45cm hoog als het goed is. > Planten kopen? Doe het bewust!
Helly Geplaatst: 16 februari 2012 Geplaatst: 16 februari 2012 Hey Dennis, waar blijven je foto's? Good things come in small packages
dennislp Geplaatst: 16 februari 2012 Auteur Geplaatst: 16 februari 2012 Zal binnenkort is even kijken, heb nog niet zoveel op de foto te zetten, foto's van n kaal stukkie grond zijn nogal zaai denk ik. Heb nu ook nog geen zaailingen waar ik foto's van kan maken... Maar zal binnen een paar weken al 'n ander verhaal zijn denk > Planten kopen? Doe het bewust!
dennislp Geplaatst: 18 februari 2012 Auteur Geplaatst: 18 februari 2012 Wat een heerlijke dag toch weer. Had 2 zaden van de Pot tomaat Donna F1 op 15 februari gezaaid, en die zijn nu alweer ontkiemd, erg snel zeg . Ook nog vandaag een mooie bruine envelop vol zakjes zaad (Bedankt Jos!) en wat potten gehaald bij de Action. (stapelbare, zie 't aanbiedingen topic.) De munt plantjes die in de schuur stonden ( ) beginnen nu wel heel erg snel groene puntjes in de bodem te vertonen, terwijl bij alles buiten juist die groene puntjes weer zijn dood gevroren denk. Maar heb ook dingen zoals venkel die in oktober afsterfde in november weer uitliep succesvol groen kunnen houden in de schuur, staat nu wel weer allemaal buiten trouwens. Stond alleen even binnen tijdens de vorst. Oja, en vandaag weer iemand kunnen besmetten met het moestuin-virus > Planten kopen? Doe het bewust!
appelvrouw Geplaatst: 18 februari 2012 Geplaatst: 18 februari 2012 Wat leuk dat je er van geniet Dennis. Jos is goed bezig geweest geloof ik, Jorieke had ook al een mooie bruine envelop!Voor potten naar buiten: Er schijnen nog twee nachten met nachtvorst te komen ( hier -5) maar misschien valt het vlak bij zee wel mee. We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
dennislp Geplaatst: 22 februari 2012 Auteur Geplaatst: 22 februari 2012 (aangepast) Ergens vorig jaar buxus stekken genomen, goed resultaat. Wel nog even afwachten hoe ze het straks buiten gaan doen nadat ze afgehard zijn, maar daar heb ik denk wel een goed vertrouwen in. Wel grappig toen ik ze uit hun bak haalde waar ze in stonden als stekken, viel me goed op hoe oppervlakkig ze geworteld waren.. Totaal niet diep maar juist breed, heb in de nieuw potjes de wortels dus maar iets omlaag moeten drukken. Vooral op de tweede foto hier onder, die wortels zijn echt enorm, en vooral die giga wortel die zo uitsteekt Was wel het plantje die het dichtste op de rand van de bak stond, wellicht dat daar sneller droog was en dat de wortels daardoor langer zijn? 22 februari 2012 aangepast door Gast > Planten kopen? Doe het bewust!
geedee Geplaatst: 22 februari 2012 Geplaatst: 22 februari 2012 (aangepast) Als je de buxus snoeit kun je ook in een verloren hoekje buiten de gesnoeide topjes gewoon in de grond duwen.....heb dat hier gedaan vorig jaar en 90 % is gewoon aan. Scheelt een hoop takjes gesleep 17 maart 2012 aangepast door Gast
dennislp Geplaatst: 17 maart 2012 Auteur Geplaatst: 17 maart 2012 Zo, ik had weer is zin om wat foto's te maken , ondanks dat er nog niet veel te zien is De munt plantjes die met de strenge vorst in de schuur hebben gestaan beginnen alweer mooi uit te lopen. Banaanmunt en chocolademunt hier onder op de foto. Ook de venkel groeit weer lekker, begin 2011 per brievenbus gekregen als stek en sinds dien heb ik hem nog 0x afgestorven gezien... nadat hij gebloeid had is hij direct weer gaan uitlopen. En de bieslook maakt me ook weer vrolijk.. die frisse groene sprietjes Diverse stekken van vorig jaar beginnen ookal weer uit te lopen, en de rucola gaat ook weer lekker. En moet binnenkort even kijken wat ik met me aardbeitjes ga doen. Op het fotootje hier onder staat 1m² vol met iets van 60 plantjes.. daar moet echt even wat aan gebeuren Andere koudebak/kasje al wel weer schoon gemaakt etc. daar gaat binnenkort weer wat sla in. En wat sla betreft... op het 3de fotootje hier onder : Daar is moet ook ooit nog sla gaan groeien, maar door de slakken mislukte dat continu. Ik ga het dit jaar is met wat knoflook er om heen proberen En als dat niet lukt, slakkenkorrels vind ik niks... dan zet ik wel iets neer wat wél tegen slakken kan. Munt ofzo. Verder binnen alweer volop aan het zaaien. Viel me bij m'n tomaten op dat de F1 zaadjes ook het snelste groeien tot nu toe En het rechter fotootje is een snackpaprika-zaadje van de Aldi... gaat goed Beter dan zaadjes van 'n andere snackpaprika die ik wel als zaad gekocht had... Ook met m'n pepertjes gaat het lekker Eind 2011 ergens gezaaid. Merk nu wel dat ze in ene veel harder gaan groeien nu het langer licht is overdag. Ondanks dat zet ik er nog wel even 's avonds meestal de lamp op Achja, heb op zolder en op m'n bureau nog meer zaailingen staan... dat zet ik 'n andere keer wel weer is op de foto.Vandaag/morgen nog maar even hard verder in de tuin, het plekje voor me sla schoonmaken/klaarmaken en dan van de week de knoflook er in, sla plantjes zijn al binnen gezaaid en beginnen nu met hun eerste echte blaadjes. Komende week ook maar is absurd vroeg; beginnen met zaaien van klimmende winde's.. vrees dat we ze snel nodig hebben door de vorst schade aan bepaalde struiken.. Stukkie gaas met klimmende winde's er achter en klaar En ehh, wat groeit dat knoflook hard Had 5 teentjes in een potje gedaan om eens te kijken.... 3 weken verder en de wortels komen al onder uit de pot en het loof is bijna 30 cm hoog? > Planten kopen? Doe het bewust!
sannie Geplaatst: 17 maart 2012 Geplaatst: 17 maart 2012 lekker bezig wat zit er onder de flessen die bij de aardbeitjes staan?
dennislp Geplaatst: 18 maart 2012 Auteur Geplaatst: 18 maart 2012 oh die stonden er om via die flesjes water te geven.. Naja, vind dat uiteindelijk een mislukte proef, vind het niet echt goed werken. > Planten kopen? Doe het bewust!
jeanne-heijmans Geplaatst: 18 maart 2012 Geplaatst: 18 maart 2012 Ik vindt jou bieslook er zo mooi bij staan,om de een of andere reden,mislukt dat bij mij altijd.
Guus D Geplaatst: 18 maart 2012 Geplaatst: 18 maart 2012 Je hebt een mooie tuin dennis! Zou wel de stoep een keer schoonmaken Maar buxus worteld idd heel gemakkelijk, maar duurt wel wat lang voordat het echte plantjes zijn, bij mij tenmiste. Omdat het kan.
dennislp Geplaatst: 18 maart 2012 Auteur Geplaatst: 18 maart 2012 Ik vindt jou bieslook er zo mooi bij staan,om de een of andere reden,mislukt dat bij mij altijd. Dit is niet gezaaid hoor Nog sterker; dit was een supermarkt plantje die ik uit de vuilnisbak had gered Zaaien vind ik ook maar 'n gedoe wat me amper lukt.. Ga het binnenkort nog is zaaien en dan zodra het ontkiemd is ergens in de tuin weg zetten in een hoekje en dan n paar maanden later maar weer kijken. Maar vind supermarkt plantjes voor 'n euro bij de lidl kopen veel handiger Of bedoel je dat het houden van de plant gewoon niet lukt? > Planten kopen? Doe het bewust!
jeanne-heijmans Geplaatst: 18 maart 2012 Geplaatst: 18 maart 2012 Nee ik bedoel echt het zaaien, het is me nog niet gelukt, om ze mooi dik te krijgen, maar weer een poging gewaagd, heb nu de red ninja gezaaid in de koude kas, en ben dus heel benieuwd.
Jorieke123 Geplaatst: 19 maart 2012 Geplaatst: 19 maart 2012 Het duurt wel even voordat ze mooi dik worden. Elk jaar wordt de plant groter, en de sprieten dikker. Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
geedee Geplaatst: 19 maart 2012 Geplaatst: 19 maart 2012 en die heeft ook graag droge voetjes....dus vergeten water te geven doet het prima
jeanne-heijmans Geplaatst: 19 maart 2012 Geplaatst: 19 maart 2012 En als ik ze nu eind van het seizoen wil over poten kan dat? en laten jullie ze dan binnen of buiten staan?
Aanbevolen berichten