Jump to content

Recommended Posts

Posted

Even een vraagje, ik heb vele topics gelezen over het vullen van moestuin bakken. Mijn bakken zijn 1,20m breedt en 3,60m lang en 30 cm diep. 

Nu heb ik de volgende opties gezien en was ik benieuwd naar de ervaring van mede forumleden.

Optie 1:

Zou gerijpte champost een optie zijn? Dit is de goedkoopste optie maar ben zelf bang dat er teveel zout in de champost zit en weet niet zeker hoeveel water champost vasthoudt als het niet gemengd wordt met iets anders.

Kon dit wel terug vinden over de champost

170 kg droge stof
107 kg organische stof
3,2 kg stikstof (N)
2,0 kg fosfaat (P2O5)
4,4 kg kalium (K2O)
1,2 kg magnesium (MgO)
0,5 kg natrium Na2O)
23 kg kalk (CaO)

Enige nadeel is het zout uitspoelen wat niet door regen gebeurt en met de hand moet gebeuren op het moestuincomplex heb ik echter geen toegang tot een waterslang maar alleen tot de regenton.

Optie 2:

superveencompost: prijs 2x zo duur als champost

Dit is zwartveen en uitgerijpte compost. Lijkt mij een zeer goede optie weet alleen nog niet hoeveel % zwartveen is hoeveel % uitgerijpte compost is dit heb ik gevraagd aan de leverancier wacht nog op antwoord. Voordeel lijkt mij goede ph waarde, weinig zout, en een optimalisering van lucht en waterhuishouden stond aangegeven.

Optie 3:

Wormenmest: 2,5x de prijs van de champost, met de volgende voordelen genoteerd online.

Langdurig luchtige bodem.

Voeding voor uw planten

Veel Organisch materiaal

Betere afwatering van uw grond

Veel goede schimmels en micro organisme

Een goed wortelstelsel

Snellere ontkieming

Ziekte werend

Een krachtige groei en explosieve bloei

Bron van citine

Moet er bij vermelden dat de voordelen allemaal online gevonden zijn gebasseerd op onderzoeken maar of dit allemaal klopt is nog maar de vraag. Sommige voordelen komen van de verkoopsite zelf af. 

Ps een combinatie van de gronden is ook mogelijk echter is een enkel soort in grote hoeveelheden vele malen goedkoper ik praat over zo 35% prijsafname bij het kopen van een product.

Alvast bedankt voor alle informatie.

• Like 1
Posted

Bedenk dat Champost flink inklinkt. Beter gezegd, het wordt opgenomen in de grond.

Ik zou de bakken vullen met schone tuinaarde. Allerlei mooie varianten mixbodem kosten je handenvol geld.

Je vult de bakken af met een laagje compost en herhaalt dat jaarlijks. De ideale bodem ontstaat in de loop van jaren door regelmatig te voeden met compost. 

En op iets minder gebalanceerde grond kun je toch prima tuinen. 

Moestuinieren is iedere jaar weer iets verbeteren. En perfect is het nooit.

Geniet van het buiten zijn en de groenten van eigen bodem. Dat geeft de meeste voldoening .

En onkruid wieden hoort er altijd bij ;)

Veel succes!

• Like 1
Posted

Leuke vraag 👍,

ik zou voor de wormen mest optie gaan!

Zelf kweek ik op:

40% biologische bemeste tuin aarde

30% biologische compost

30% wormen mest

dit nog wat verrijkt met guano, lava meel en eventueel een bio mix en uiteraard wat kalk.

In het peper topic kun je zien of het werkt en er staat ook een link voor de betreffende voeding stoffen en goedkope wormen mest!

Succes.😎

• Like 1
Posted (edited)

Dankjewel @Ruderalis ik volg je peper topics alltijd met veel plezier ze zien er prachtig uit. Wormenmest gaat absoluut in de top laag komen wellicht champost in de bodem laag sinds deze voor 5 m3(4250kilo) maar 100 euro kost + 100 bezorgkosten totaal 200 euro. Maar ben heel benieuwd naar meerdere ervaringen maar waardeer jouw reactie al enorm kan ik veel van leren. Ook ga ik bodem leven vereiken met JADAM solutions wellicht ben je daar ook bekend mee, vast wel met het onderzoek wat jij doet. En daarnaast even een wormen pit maken en daarna wormen bij de bakken erin :)

Edited by Kevins Moestuin
Aanpassing
  • Thanks 1