Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Aardbei stekjes en nu?....


sannie

Aanbevolen berichten

Ik heb gister de aarbei Maxim en White Dream gekocht bij de Dekatuin.

Braaf heb ik gedaan wat er op de verpakking stond, wortels goed nat maken en ik heb ze tijdelijk in bakjes in mijn koude kas gezet wachtend totdat ze de moestuin in kunnen.

Nu heb ik ook doordragers besteld bij de vereniging en die adviseerde om tot juni de bloemetjes te verwijderen zodat het stekje goed kan groeien.

De vraag is of dat ook zo bij de Maxim en White Dream gaat en in hoeverre kunnen zulke jonge plantjes tegen lichte vorst (als die nog komt)

 

Elke andere tip is van harte welkom

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hier staat best interessante info, wellicht handig om door te lezen:

Aardbei kweektips

Meest gestelde vragen

 

Bij meest gestelde vragen staat ook direct op nummer 1:

1. Wanneer moet ik bloemen plukken?

Bloemen plukt men van de doordragers tot ongeveer half mei, ook als ze al langer vast staan. Zie verder bij de kweektips voor de doordrager.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dan doe ik er ook nog maar een linkje bij: http://aardbeienacademie.nl/

 

Je moet even zoeken op deze site voor concrete tips, maar het is wel iemand met verstand van zaken.

 

Korte toelichting: Jan Robben is een kweker die jarenlang probeerde bijzondere - en vooral echt lekkere*) - aardbeien te telen maar dat idee economisch niet rond kreeg en nu andere dingen probeert. Belangrijkste probleem was te weinig belangstelling vanuit de handel / supers etc. Aardbeien moeten vooral lang houdbaar zijn, allemaal even groot en mooi van kleur. Smaak is in de handel geen issue.

 

Ik geef het linkje straks ook even door voor de linkpagina.

 

*)

Zelf geproefd! En ik vind het echt heel jammer dat het van Drenthe naar Oirschot zo'n eind fietsen is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@RVO, die aardbeiacademie is volgens mij 1 zak opgeblazen lucht om onder een andere naam makkelijker en meer geld te kunnen verdienen dan de oogst als prof teler.

 

De rassen die hij verkoopt zijn de gewone doorsne rassen, en het enige verschil met de aardbei uit de supermarkt is de rijptijd, om ze te kunnen bewaren de zogezegde schabtijd moet zo lang mogelijk zijn dus rijpe lekkere aardbeien zijn onmogelijk te verkopen.

 

Hij verkoopt zelfs Elsanta het meest gebruikt ras bij de telers.

 

Moest hij nu een eigen gekweekt ras hebben tot daar aantoe.

 

Natuurlijk ieder zijn zaak en gun het hem hoor.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...