Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Sinds vorige week is me een kavel gegund dat als volkstuin gebruikt wordt. In eerste instantie zocht ik een stukje grond waar ik een paar bijenkasten kwijt kan. Ik ben imker. Nu heb ik 'ineens' een kavel van ong 320 m2 met een (woon)schuurtje met overkapping en houtkachel, vijvertje, en een verwaarloosde moestuin. Beetje meer dan gewenst, maar hartstikke leuk en gruwelijk veel werk. Alleen het schoonmaken van het huisje al, brrr. Behalve de bijen ga ik nu ook maar moestuinieren. Stap 1: een hovenier tekeer laten gaan, het snoeien, onkruid verwijderen en de grond in orde maken  is voor mij teveel. De foto's zijn van het moestuindeel, daarvoor ligt npg het hofje met vijver waar ik kan zitten en waar het schuurtje op ligt. Wish me luck met dit project 😉

20220801_145154.jpg

20220801_145150.jpg

20220801_145148.jpg

20220801_145140.jpg

20220801_145137.jpg

• Like 4
Geplaatst: (aangepast)

Dat klinkt als een mooi project. 320 m2 is een mooie grootte. Ik zie zelfs een kas op de foto staan. Denk dat velen hier jaloers zijn op zo'n mooi stuk. 

Eerste wat in mij opkomt is verdelen in vakken en  dan afwisselend moestuinvak, bloemenvak voor de bijen, moestuinvak etc.. Dan is het goed te overzien en als er minder tijd is voor de moestuin kan je altijd een aantal vakken extra,  zaaien met bloemen voor de bijen. 

aangepast door tuinLB
Geplaatst:

Goed idee tuinLB,

Het verdelen van de moestuin in vakken had ik al bedacht, volgens het boek dat ik aan het lezen ben, is dat een goed idee, en dan elk jaar een vak opschuiven.

Ik wil ook veel bloemen planten.

De tuin heeft wel de hele middag zon en er is geen water, dus ik moet even zien hoe dat in de zomer gaat. 

Inmiddels is een hovenier gevonden, hij gaat volgende week wat orde in de chaos scheppen. Hopelijk kan ik dan goede 'na' foto's laten zien.

De kas is overigens een drama. Moet óf helemaal opgeknapt óf platgegooid. Nu is het meer een verzameling kapotte glasplaten en meer een opslag voor tuinspul. 

Ik zou hem graag opknappen, maar dat is nu te duur, dus die gaat als laatste prioriteit. 

Zijn er hier ervaringen met het slaan van een put?

• Like 1
Geplaatst:

Put slaan is een goed idee. Even Googlen op wie het in de buurt doen of de hovenier vragen of hij iemand weet. Bedenk wel dat er ook een pomp bij moet. Ik vermoed dat er bij jouw stukje ook geen stroom is dus dan wordt het op accu of benzine. 

Tijdelijke oplossing voor de kas zou folie kunnen zijn. Zeker als de voor en achterkant wel nog redelijk zijn. 

Geplaatst:

Heel veel plezier met je lap grond. Goed dat je al wat aan het inlezen bent. Dat scheelt toch altijd een beetje. Maar de praktijk kan ondanks alle do’s en don’t s die je volgt, heel anders zijn. Dus laat je niet kisten. Bijen wil ik ooit ook nog. Lijkt me hartstikke leuk, maar ook weer het nodige werk.

Geniet en groene groetjes!

Geplaatst:
6 uren geleden, tuinLB zei:

Put slaan is een goed idee. Even Googlen op wie het in de buurt doen of de hovenier vragen of hij iemand weet. Bedenk wel dat er ook een pomp bij moet. Ik vermoed dat er bij jouw stukje ook geen stroom is dus dan wordt het op accu of benzine. 

Tijdelijke oplossing voor de kas zou folie kunnen zijn. Zeker als de voor en achterkant wel nog redelijk zijn. 

Folie is wellicht een goed idee, heb je ook een idee welke soort folie geschikt zou zijn?

Ik heb besloten om een generator aan te schaffen, daarmee zou ik een electrische pomp kunnen laten lopen.

Ook een elektrische bosmaaier zou ik graag willen, en in het najaar is een lamp wel makkelijk.

• 3 weeks later...
Geplaatst:

Welkom, en een mooi stekkie.

Ook ik heb mijn 350 M2 in vakken verdeeld en dat werkt prima.

Aangegeven met touw op de grond zodat je makkelijk kan veranderen of vakken samentrekken of delen.

Een bron hebben we hier zelf gepulst met een gehuurde puls en wat spierkracht.

Spuiten kan ook maar dan heb je snel veel water nodig bijv. bevriende brandweer of met een water/gier tank achter de trekker.

Wij hebben zwengelpompen er op gezet, maar ik heb zelf nog een 12V pomp op zonnepaneel en accu.

Ben benieuwd of het al is opgeschoten.

• 1 maand later ...
Geplaatst:

Welkom en wat een mooi en groot stuk land heb je gekregen! Ik zou vooral het eindresultaat voor ogen houden en wat fijn dat een hovenier jou hierbij wilt helpen.

Heel veel succes!

Goals: 
2023: Ecologische moestuin + pluktuin ❤️
2024: 150 m2 Ecologische pluktuin 💜

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...