Jump to content

Recommended Posts

Posted (edited)

De perenbomen die ik geërfd heb in mijn tuin, zijn probleem dossiers. Ergens in mei zaten er een soort schimmelvlekken op blad en vrucht bij de ene boom. Vruchten vallen nu ook massaal aangetast van de boom. Ik heb ook besloten dat deze boom eruit gaat. Te groot, waterslokker en geen behoorlijke opbrengst.

Nummer 2, stuk kleiner, goed uitziende vruchten.
Omdat ik geen idee heb wat het voor peer is, heb ik er een mee naar huis genomen en doorgesneden. Want, theoretisch,  zou je aan de hand  van het klokhuis kunnen zien welke peer het is. 
De binnenkant ziet er niet goed uit. Herkent iemand dit ?  Ik zal binnenkort nog een paar vruchten bekijken, en hoop dat die o.k. zijn.

Anders ben ik bang, dat deze boom ook de moeite niet waard is.

De buitenkant, ziet er netjes uit. 
49C1B247-57BA-4E1A-84C6-602579CAEDBC.thumb.jpeg.280b41c8f57c831692455b1f43594bff.jpeg

De binnenkant, das minder.

B41E50DF-BC1A-421C-B2E3-E60F37713FD4.thumb.jpeg.bc4649e0f059590e14411d75334f8d87.jpeg

Aanvulling. Even verder gesneden in de peer, en dit kwam ik tegen: levend en wel

A32EEDE5-0C0C-400C-8E85-79C5165DE3F0.thumb.jpeg.0c06f3c6963e6bd50f4b6a9012d0a310.jpeg

De larve van de fruitmot volgens mij. Nu nog vinden of en wat ik daar aan kan doen.

Edited by Amrutten
Posted

Fruitmot binnenin, inderdaad. Meestal is dit het fruit dat eerste en te vroeg rijp wordt en afvalt. "Noodrijp"noem je dat....de vruchten waar - bijna altijd in het klokhuis - een larve zit reageren met extra snel suikers aanmaken. Als redelijk rijp (of nog wat onrijp ook geschikt voor voor compote, jam, stoven e.d. ---tussen haakjes, je weet toch dat bijna alle zogenaamde handperen ook uitstekend als heerlijke stoofpeer te gebruiken zijn en dan heel veel sneller gaar?!....) dan kun je bruine stukken wegsnijdenen de rest gewoon gebruiken.

Waarschijnlijk komt de misvorming doordat een wants oid kort na de vruchtzetting even in de vrucht gebeten heeft.

Ik hoor gezucht en gesteun, Amrutten. Mag ik dat wat proberen te relativeren?! Dit soort aantastinkjes, vreetjes en dat een deel van de oogst valt, wordt aangevreten, een schimmel krijgt, bruine bladeren door wind, zon, vorst e.d. is normaal en hoort bij het telen van fruit. Wie denkt dat een fruitboom het hele seizoen lang alleen maar zeer gaaf en fraai staat en alleen maar gave en fraaie vruchten draagt, heeft echt een verkeerd beeld! Het is natuur en geen plastic uit een etalage of reclame! Zelfs in de gangbare commerciele fruitteelt, waarin kweken voor 80% bestaat uit spuiten met met van alles en nog wat, lukt dat niet en koop je een uitgezochte selectie van de mooist ogende (maar helaas meestal onrijp geplukte en kunstmatig met gif en chemie fraai-gehouden) vruchten. Van je eigen bomen kun je vaak, niet altijden ofelk jaar misschien,  met wat selectie en delen met de natuur wel rijpe en zonder vergif- en chemie fruit eten, onvergelijkbaar beter in smaak!!!, Door het wat anders naar te kijken en te accepteren dat je fruitboom deel uitmaakt van natuur,  hoop ik dat je het niet als een probleem dossier hoeft te zien en beleven, maar vooral ook kunt zien en beleven als een waardevol kadootje en kans op iets heerlijks dat  heel veel mensen niet hebben en niet kennen! 

• Like 6

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Posted

Erg gewaagd wat ik nu ga zeggen, maar ik probeer 't toch:  Aan de onrijpe vorm van de peer en de kleur nu, en de locatie zou ik zeggen: Fondante de Charneux, oftewel Legipont. Ontzettend lekkere peer, en een fraaie boom, karakteristiek voor het zuid Limburgse landschap. Zund om te rooien. Zijn de bomen bijna zuilvormig de hoogte in gegroeid? 

Posted

@marcelru. Het is maar één boom, en die blijft staan. Er is wel enig snoeiwerk nodig. De vorige huurder heeft er een paar weken geleden steunen onder gezet ,omdat de takken doorhangen onder de vruchten. Ik wil graag dat de boom korter op de stam draagt en dus geen steun nodig heeft.

De foto’s zijn niet erg duidelijk. Daarom heb ik met rood de stam en takken enigszins gemarkeerd.

De tak die nu ondersteund wordt, wilde ik in ieder geval stevig inkorten. Verder sta ik open voor advies.

Links staat een appelboom(pje), hartstikke vol appels. Vorig jaar zagen ze er vreselijk uit, met vlekken en ruwe schil. Heerlijke compôte van gemaakt. Staan nu ook steunen onder. Hiervoor geldt hetzelfde als voor de perenboom. Zodanig snoeien dat steunen niet nodig is.

200A5455-4018-48EF-BEB2-1D8EDC5FAF4E.thumb.jpeg.baafd560f1d68c2e9a76e9326797a284.jpeg

72C901B4-936F-4A4A-8B43-5C492869EFF2.thumb.jpeg.16bab2b33710b98c06a1addb3ad38249.jpeg

625B8E5F-0E0B-4942-A32D-228B4FAB99EF.thumb.jpeg.aaf0d22260b41daa221ce7186371164a.jpeg