aalterse-willy Posted August 17, 2022 Posted August 17, 2022 Een paar maanden terug heb ik wat ingekorte scheuten van de lekkerste druiven in een fles met water gezet. Nu hebben de helft daarvan mooie wortels, wel al drie cm lang. Verder heb ik ook een paar scheuten in de grond gelegd’ eerst de bast aan de onderkant wat gekneusd. Weet niet of dit gaat lukken. 1 Quote Voor al de schone meiskes ne zoen, en voor de ventjes ne pol.
fre3ke Posted August 17, 2022 Posted August 17, 2022 Ik ben benieuwd of deze het gaan redden. Het probleem met waterstekken schijnt de omschakeling naar aarde te zijn. Maar als je dat doet na de bladval, is het misschien geen probleem? Ik weet er te weinig van. Quote
Mai Pensato Posted August 17, 2022 Posted August 17, 2022 Kwestie van veel watergeven in het begin. Overigens kun je druiven beter in zaai-/stekgrond stekken. Ze wortelen gemakkelijk. Dan heb je in ieder geval niet de kwestie van overgang (waterwortels) Quote gefascineerd door alles wat groeit en bloeit 3.000 m2 tuinplezier - siertuin - kasje - groenten - fruit moderne kweektechnieken - hydroponics https://www.instagram.com/maipensatogardening/
aalterse-willy Posted August 17, 2022 Author Posted August 17, 2022 Dat heb ik ook geprobeerd maar geen succes. Deze stekken ga ik nu in andere flessen zetten, die eerst vullen met water en er dan stekgrond aan toevoegen zodanig dat ze in het begin in een soort stekgrondmodder staan. 1 Quote Voor al de schone meiskes ne zoen, en voor de ventjes ne pol.
Swa Posted August 18, 2022 Posted August 18, 2022 Heb het ook gedaan met een afgebroken takje. 4 stukken kunnen knippen en direct in de potgrond. Ik weet niet meer of ik er stekpoeder aan deed of niet. Eentje is goed vertrokken, een tweede was vertrokken maar heeft het ondertussen opgegeven. De twee anderen zijn nooit wakker geworden. Vorig jaar hoger succespercentage. Volgens mijn tuinkalender kan je zo nog stekken nemen van druiven tot het einde van deze maand. Wel nodig om ze vochtig te houden. Dus de pot één keer goed nat maken en dan een afgesneden plastic fles er over zetten om een soort mini serre maken en er afblijven. Met dit warme weer laat ik het dopje van de fles wel open dat er toch wat lucht is en die potjes zet ik ook altijd in de volle schaduw. Daarna is het wachten tot de winterrust van december. Quote
henkg Posted August 19, 2022 Posted August 19, 2022 Lekker makkelijk en ook de grootste kans op succes heb je met de winterstek. In februari snoeihout nemen van mooi dikke eenjarige ranken. Edit: Dat kan gelijk met de gewone wintersnoei (daar is het begin februari vroeg genoeg voor. Als het dan toch ook 's nachts vriest (elfstedentochtweer), dan heb je nog tijd om te wachten, tot eind februari) Met een stuk of 10 in een 10 L emmer zetten. Waarin potgrond met 1/3e zand. Licht vochtig houden, buiten, in de schaduw. Mijn slechtste resultaat ooit was 5 uit 10 aangeslagen. Als je winterstek te laat (in de loop van maart, of later) neemt gaan ze door de oplopende temperaturen snel botten, nog voordat er wortels gevormd zijn. De benodigde voedingsstoffen komen dan uit het oude hout. Door het nog ontbreken van wortels raken die voedingsstoffen voortijdig op. O ja (de tip van Bit): tijdens snoeien direct de stekken onderaan recht, en bovenaan schuin knippen. Dan weet je later wat boven en onder is. 2 1 Quote 2025_teeltlijst (.xlsx)
MSDG Posted August 19, 2022 Posted August 19, 2022 Ter aanvulling op henkg, wiens methode ik onderschrijf, ik snoei de druiven tussen kerst en O&N als dat uitkomt en anders zsm daarna. Als je dat gebruikt als stekhout dan heb je nooit last van te vroeg uitlopende knoppen. 😉👍 1 Quote Volg ons op instagram: https://www.instagram.com/huizersemoestuin/
Recommended Posts