Jump to content

Kunnen zaden bevriezen

lolamoviola

Recommended Posts

Volgens mij verdragen sommige soorten wel veel kou en vochtigheid en andere juist niet. En het maakt natuurlijk ook uit hoeveel kou en nattigheid de zaadjes hebben meegemaakt. Eenvoudig 'ja' of 'nee' zeggen kan m.i. dus niet. Helaas.

Ik hoop dat het meevalt!

Veel kun je nu niet meer doen vrees ik. Behalve de zakjes met schimmel e.d. er uit halen. Voor "verdachte" zaadjes kun je een kiemtest doen (kiemtest-oud-zaad-t4027.html#p72470).

Helaas heb ik ook geen data of ervaring. Hou ons op de hoogte, dan weten we voor volgende winter wel iets meer.

@Frans,

Ik vind dat je redenering iets te kort door de bocht.

Bij een zaadbank worden zaden zeer zorgvuldig gedroogd, snel diepgevroren en bij constante temperatuur (- 18 'C) en luchtvochtigheid bewaard.(FAO-standaarden).

Dat zijn toch echt heel andere omstandigheden dan een doos met gripzakjes in een schuurtje tijdens een Nederlandse winter met voortdurend wisselende temperatuur en luchtvochtigheid.

Terzijde

Hier een aardige verhaal door één van de initiatiefnemers van het project op Spitsbergen:

Volgens mij gaat het vooral om de vochtigheid van je zaden. In het boek Seed to seed van Suzanne Ashworth wordt best wel wat aandacht besteed aan het invriezen van zaden, wat ik me denk te herinneren is dat het in principe met alle zaden kan als ze maar heel goed gedroogd zijn en vochtvrij verpakt.

Als je zaden op de juiste manier invriest en bewaard blijft die kiemkracht goed, volgens mij doet warmte en licht meer schade dan vorst. Ik weet niet hoe het zit met soms warm, soms koud, soms vorst etc. maar dit lijkt me niet bevordelijk.

Je moet plantzaden eigenlijk zien als een levend organisme, onder de juiste omstandigheden worden ze aangezet om te gaan kiemen, door wisselende omstandigheden kunnen ze dus neigen te gaan kiemen maar dan ontbreken de factoren zoals vocht bijvoorbeeld. Het lijkt mij dat ze dan aan kiemkracht verliezen Ik hoop dat het min of meer duidelijk is wat ik bedoel

Ik zou zeggen, donker bewaren op kamertemperatuur of invriezen als de zaden en verpakking goed droog zijn.

Ik heb geen idee, maar bv van tropische plantenzaden zou je verwachten dat ze niet tegen vorst kunnen omdat ze dat

in natuur nooit krijgen, maar geen idee of dit ook echt zo is.

Mijn sperciebonen zijn ook niet gemaakt voor temperaturen van -18°C Hans maar de zaden van nieuw zelfgeteeld pootgoed gaan bij mij altijd een aantal dagen de diepvries in om gevolgen van een mogelijke aantasting door de bonenkever teniet te doen. Als de zaden maar droog zijn is er niks aan het handje. Zo verwacht ik dat ook van die tropische plantenzaden.

-- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --

Volgens mij verdragen sommige soorten wel veel kou en vochtigheid en andere juist niet. En het maakt natuurlijk ook uit hoeveel kou en nattigheid de zaadjes hebben meegemaakt. Eenvoudig 'ja' of 'nee' zeggen kan m.i. dus niet. Helaas.

Ik hoop dat het meevalt!

Veel kun je nu niet meer doen vrees ik. Behalve de zakjes met schimmel e.d. er uit halen. Voor "verdachte" zaadjes kun je een kiemtest doen ..

Lolamoviola geeft aan dat de zaden in een onverwarmde niet geisoleerde ruimte lagen. Er staat nergens dat de zaadjes nattigheid hebben meegemaakt , laat staan dat ze zakjes met schimmelvorming heeft . Schade ontstaat door kapotvriezen van celmembranen en dat probleem treedt bij droge zaden niet op. Ik neem tenminste aan dat lolamoviola (ik verslik me steeds in die naam ) zo verstandig is geweest haar zaden niet open maar gewoon in gesloten originele verpakking of in bijvoorbeeld gesloten gripzakjes te bewaren. Blijft over vochtvorming 'van binnenuit'. Zelfs als de minieme hoeveelheid opgesloten lucht in zo'n zakje bij lager wordende temperaturen het dauwpunt kon bereiken dan lijkt het me nog curieus dat dat ook maar een spoortje water van betekenis zou opleveren.

En volgend jaar netjes in mijn verwarmde en geïsoleerde huis bewaren die zaden!

Wist je dat zaden langer kiemkrachtig blijven als je ze op een koele (en droge) plaats bewaart ? Al hoeft bevriezen dan ook weer niet.