angela (†maart 2025) Posted September 1, 2022 Posted September 1, 2022 (edited) Ik wil zaterdag de laatste spullen van de tuin halen. Behalve de fruitbomen. Die moeten eind oktober eraf 🙄  Nu hangt mijn Jonagold vol appels zou ik deze al plukken? Ze beginnen een blos te krijgen maar het is nog vroeg. zouden ze nog narijpen als ik ze pluk? Edited September 2, 2022 by angela Quote
marcelru Posted September 5, 2022 Posted September 5, 2022 Het beste is te wachten tot ze rijp zijn. Dit seizoen gaat alles een stuk sneller dan andere jaren, dus met een paar weken zullen ze wel goed zijn. Quote
Stan W Posted September 9, 2022 Posted September 9, 2022 Hoe weet je of een jonagold appel rijp is?  Heb zelf 1 jonge laagstam jonagold en deze heeft dit jaar zijn eerste appel helemaal bovenin de top hangen. Heb er vorige week zo'n Albert Heijn fruitzakje omheen geknoopt omdat de Franse veldwespen continu naar die boom vlogen. Gelukkig geen schade aan de appel. Hij is ondertussen vrijwel helemaal rondom rood geworden. Is ook een flinke appel inmiddels. Quote
marcelru Posted September 9, 2022 Posted September 9, 2022 (edited) Til de appel op en kantel hem daarbij. Als de appel bij ca 90 graden (of eerder) kanteling loskomt van de boom is hij rijp. Werkt ook bij peren :-). Edited September 9, 2022 by marcelru 1 Quote
Stan W Posted September 15, 2022 Posted September 15, 2022 Hij was rijp Marcel, brak los van de boom onder een hoek van ~45°.   2 Quote
Recommended Posts