Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Ik oogst nu af en toe een bol, als ik wat nodig heb  in de keuken. Ze zien er nu nog prachtig en onaangetast uit, mooie tenen ook. Ik ga ze deze week oogsten.

PXL_20230702_193841547.thumb.jpg.b7bafa6b3eb64f8df2e298d56341e534.jpg

• Like 5
Geplaatst:

Het verhaal van de mineervlieg kent een nieuw hoofdstuk: de aangetaste winterui. Geen ui is gespaard gebleven. 😭 Bij gebrek aan een uien-topic, zeg ik het hier maar. Ik heb al gezien dat ik volgend jaar vanaf april een insectennet moet gebruiken om het tegen te gaan, dat wordt dan ook maar voor de knoflook. Heb zo’n hekel aan die netten, want het is plastic en een hoop gedoe om je planten te inspecteren. 

• Like 1
Geplaatst:

En tagetes overal tussen? Of werkt dat niet? Die geur houdt zelfs olifanten op afstand bij suierriet plantages.

Ik heb vandaag 4 bollen eruit getrokken. 1 solo geworden en de rest van die gespleten bollen.

3a0935456f8fe1b257ed901f95169c14.jpg

Het loof viel nog best mee hoe vergeeld het was.

375cb3bf2eed25f74cc271dd1d576b89.jpg

Geplaatst: (aangepast)

Inmiddels ook de rest van de knoflookoogst schoongemaakt en laten drogen. Nog niet allemaal droog genoeg om de mandjes in te kunnen overigens. Gelukkig alle zakjes van mijn nieuwe pootgoed vorig jaar bewaard, komt erg handig uit nu met zoveel verschillende rassen. Fokhagyma en Transsylvanian zijn volledig verloren gegaan. Sommige cultivars zoals Tehan en Bavarian zijn bijzonder klein gebleven, die gaan waarschijnlijk niet door als pootgoed.

20230704_105044.jpg

20230704_105433.jpg

20230704_105531.jpg

20230704_083725.jpg

aangepast door Stan W
  • Like 8

Dankjewel, kan er tot volgend jaar wel mee vooruit denk ik. Ondanks het tegenvallende formaat van de bollen (bij de meeste rassen die ik nieuw had) zitten er toch wel tenen in met een prima grootte. In oktober kies ik met behulp van een balans de zwaarste en grootste tenen uit om te poten. Eens kijken of de nieuwe van de foto's hierboven een beetje in de buurt komen van mijn drie hoofdcultivars; Erfenisknoflook, Ljubascha en Morado. Deze drie laatsten hebben namelijk wel redelijk grote bollen. 

Weet iemand nog leuke rassen die het in Nederland goed doen, ter aanvulling of vervanging van het huidige assortiment?

aangepast door Stan W
Geplaatst:

Van de talloze rassen die ik voor het eerst had staan dit jaar, geen idee hoe ze smaken. Morado heeft wel een erg sterk knoflookaroma, komt bijzonder goed tot zijn recht in koude en warme hartige gerechten. Ljubascha is rauw daarentegen een stuk scherper in de mond, met ook redelijk wat aroma maar niet zo uitgesproken als de Morado.

Knoflook uit de supermarkt is altijd net niks naar mijn mening. Verder zijn de verschillen afhankelijk van het ras denk ik eerder per subgroep op te merken. Wel slechts een subtiel verschil tussen de meeste cultivars lijkt mij.

Geplaatst:

@msdg wat een goede vraag!

Ik kan heel goed proeven -al zeg ik het zelf-, maar met knoflook vind ik dat ook lastig. Ik proef soms wel een bittertje wat sommige knoflook heeft en of ze mild of scherp zijn. Maar door de geur van de knoflook proef ik verder nauwelijks verschil. Paars en wit scheelt in smaak. Dat kan ik er ook uit halen.

10 min later:
Ik heb wat knoflookrassen bekeken op een paar sites waar ze knoflook aanbieden hoe zij de smaak dan omschrijven en ik ben blij te kunnen constateren dat ook zij niet verder komen dan zachte, milde, krachtige of pittige knoflooksmaak. Evenwichtig van smaak bij chengdu bij vreeken Kijk, hier kan ik dus heel hartelijk om lachen. Evenwichtig dus.

Nou. Voor de smaak hoef je het dus wat mij betreft niet te doen .
Ik kweek knof tegenwoordig voor het loof, want vind knoflookpasta zo veel idealer dan teentjes. Maar alleen voor warme toepassingen, dus teentjes gebruik ik ook. De ok kweek ik, omdat ik ooit nog een vuistgrote bol hoop te kweken. Is mijn enige doel. Qua smaak vind ik hem nl niet heel bijzonder. ‘Mild’ en met dat gekke bittere erin soms. Ook niet altijd.

Sinds vorig jaar koop ik daarom verder geen aparte rassen meer. Is toch een grote hoop waar ik alleen de ok en de morado uit kan halen. Rest is allemaal hetzelfde wat mij betreft. Qua smaak misschien niet als ik beter oplet maar om dat nou ook te doen. Pfff. Ik vind het al super knap dat je de knofjes sorteert en uit elkaar houdt welke knof wat is!

• Like 1
Geplaatst:

Ik heb ook mijn knoflook geoogst en zie inderdaad her en der wat bruine larven, meh. Dus tenen maar loshalen denk ik? En dan alsnog laten drogen? Of pasta of poeder maken? 

Ik weet nu eigenlijk niet zo goed wat de handigste benadering is om de oogst te redden.

Door de vraag van @MSDG hierboven vraag ik me ook af waarom ik zo moeilijk doe met meerdere soorten. Ik had vroeger prima oogsten met maar 1 ras, bio van Carel Bouma. Ga ik dit jaar misschien wel weer doen.

DSCN0013.thumb.jpeg.ebdf5b51c55790ee7cf4aa97ffd8884e.jpeg

• Like 2
Geplaatst:

Als ik naar jouw knoflook kijk zie ik bruine poppen, geen larven. 😉

En van poppen heb je geen last, tenzij je fanatiek vegetariër bent en geen insecten eet.

Die poppen zullen deze herfst uitkomen en de vliegjes gaan weer eitjes leggen.

Voorlopig zal het nog even goed gaan en ik verwacht niet dat er op knoflook die te drogen hangt ook eitjes gelegd worden.

Ze pakken een jong, fris, groen blaadje.

Eventueel kan je dan maatregelen nemen.

We gaan het zien, ik wil graag tot april met de knoflook doen.

Als ik onder glas ga poten deze herfst voor het verse loof, zal ik wel maatregelen moeten nemen. (Gaaskooi in de platte bak?)

Ja poppen bedoel ik, dank! Ik ben wel vrij fanatiek vegetariër, maar zo’n in de ‘vrije natuur’ opgegroeide pop kan ik nog wel door de vingers zien ;)

Ik ga de knoflook wel thuis drogen en niet op de volkstuin, wellicht scheelt dat qua verspreiding, in ieder geval door eigen toedoen.

Edit: hoe kun jij in hemelsnaam poppen onderscheiden op die foto, @Patrijs?

aangepast door mdubbelm

Gezien de droogte en de nieuwe grond mag ik niet klagen met de oogst. Bijna alle soorten waren 100% opkomst en redelijke knollen. 
Voor het nieuwe seizoen wil ik nog wel een wat forsere rode knol. Heb nu eigenlijk alleen maar wit.

Onderste kist main gewas bovenste de testsoorten. Wil uiteindelijk een aantal rassen over houden voor diverse doeleinden.

Wat me wel opviel is de grote hoeveelheid broedbolletjes in mijn hoofdras

20230709_234211.jpg

aangepast door Kruidenvrouwtje
  • Like 4

You can bury a lot of troubles by digging in the dirt

De Guatemalan Ikeda is bij mij toch echt een hardneck en geen softneck. zucht .... (vreeken foutje) 

Wensenlijst jacht voor 23/24 
Spiraal Morado de Pedronera

Spiraalknoflook Amish

Softneck Fokhagyma

Softneck Rosso di Sulmona

Ruil: (gepland op zuid-hollandse klei knoflook bio voeding)

3,5 oosterdel vallen voor mij af is wit gebleven. 
4 Guatemalan Ikeda 

1 Ophio

En bergen Messidrome. 

aangepast door Kruidenvrouwtje

Geplaatst:

Oja, Messidrome had ik ook. Deed het hier waardeloos met erg kleine bollen. Veel stengels met broedbollen midden in de stengel (bloem waarschijnlijk vastgelopen), die groter waren dan de teentjes in de bol zelf. Voor mij een reden om niet verder te gaan met dit ras. Fokhagyma ook waardeloos, net als Transsylvanian gek genoeg compleet verloren gegaan. 

Zou het verschil in onze grondsoort zitten? Hier zandgrond met een minimale hoeveelheid zavel.

Geplaatst:

Ja, Naja omdat nu totaal verse moestuin heb zonder voorgangers wilde ik wat serieuzer kijken wat het in mijn grond en klimaat goed doet en wat ook nog een beetje fatsoenlijk te bewaren is. 

Pas als de bollen echt goed droog zijn kan er een goed overzicht komen. Mijn optie van meerdere soorten aanhouden is dat de 1 het waarschijnlijk het ene jaar beter zal doen dan de ander. (hoop ik) En zelf alleen doorselecteren op de grootste tenen. 
Liefste wil ik 4 soorten overhouden 2x soft 2x hard in rood en wit voor de sherpte van de smaak, De hard voornamelijk om de scapes dus de extra oogst. 

Messidrome : Gok dat van de 110 tenen er 15% broedbollen heeft gekregen, 5 enkele bollen (ongesplitst) en een 10% kleiner dan gemiddeld. Dus overall tevreden en mag door. 

Mijn knoflook heeft allen in het voorjaar extra mest korrels gehad gezien ik niet wist hoe de grond was. Maar mijn bonen aangaven het wat te arm was.

• Like 2

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...