Ga naar inhoud

Wil je minder Advertenties?

Maak dan nu een account of log in!

Image Image Image Image Image

Featured Replies

Geplaatst:

Leuk die vijgenstekken @Mellie! Hier had ik ze na de wortelvorming in potgrond gezet, maar niet buiten. Misschien had ik dat moeten doen want de boel is helaas gaan rotten. Waterwortels waren misschien toch te slapjes. Wel weer wat geleerd nu!

• 1 maand later ...
Geplaatst:

@flup weet jij nog welke vijgenstekken je in de bio doos had gedaan? Ze doen het nu prachtig. Zal ik ze dit jaar nog gewoon in deze moestuinbak zitten en in het najaar verpotten?

Geplaatst:
  • Auteur

Welke vijgenstekken het waren, weet ik zo snel niet, maar volgens mij had ik dat in dit topic ergens geschreven?

Ik zou ze dit jaar nog in de moestuinbak laten en in het najaar verpotten. Fijn dat de stekken het goed doen. 

Geplaatst:

Grisette lees ik. Dank @flup

Geplaatst:

d1133e3a45daec17fc4bd6a8fc297e8f.jpg

@acpronk deze vijg heeft vele synoniemen schijnt

Geplaatst:
  • Auteur

Grisette, heb ik bij een Baumschüle in Duitsland besteld. Is niet dezelfde als Grise de Tarascon of Celeste. Maar veel aanbieders verkopen maar wat onder verschillende soortnamen en merkennamen, dus dan krijg je vanzelf veel verwarring.

• 2 weeks later...
Geplaatst:

Van wie zijn de bietenzaden Amarela de Vaurac afkomstig? Die persoon wil ik ernstig bedanken, want het zijn onze huidige favoriete bietjes! Ik ben nu op zoek naar een bedrijf wat ze verkoopt, want ik zou ze graag zsm nog een keer kweken. 

Geplaatst:

Van moi! Haha, leuk! Ik vind ze ook heerlijk.

Edit: is een oud Portugees ras schijnt, zeldzaam stond op de verpakking. Gewoon 1 laten zitten en in het zaad laten schieten. Ik heb ze via tuinkabouter gekocht. Vorig jaar kwamen er maar een paar op. Niet de moeite waard om te plukken voor die paar vond ik en die heb ik gewoon laten zitten. Nu heb ik een zak vol zaden waardoor ik ook de zadendoos kon spekken. En dit jaar groeien ze wel tierig dus ik kan voorlopig wel vooruit!

Geplaatst:

Ha fijn dat je zo goed zaden kunt produceren. Ik ga er ook eentje laten staan voor zaden voor volgend jaar, eens kijken of het mij ook lukt. Heb inmiddels een andere gele en rode soort besteld bij Van der Wal voor een late teelt. 

Geplaatst:

Je kunt het blad van een paar kleine bietjes opofferen. Het blad wegsnoeien. De biet gaat dan uiteindelijk weer groeien en blad aanmaken, maar schiet het zaad in.

Geplaatst:

Ik heb juist geleerd de grootste bieten zaad laten schieten, dan heb je een grotere kans dat het nageslacht ook groot wordt.
Als je van snelle kleine schieters zaad oogst, dan heb je een grotere kans dat het nageslacht ook klein blijft en snel schiet.

Geplaatst:

Ah dat wist ik niet.
Ik denk dat het uiteindelijk wel mee valt. Ik vind het zonde van grote bieten, dus ik doe het standaard zo. Alle zaden die ik heb zijn dan altijd van kleine bieten, maar bij het zaaien heb ik niet dat ik denk dat ze snel doorschieten of klein blijven. Kan best hoor, maar ik heb dat niet ondervonden. Nu heb ik sowieso wel tegenstrijdige dingen in de tuin met pepers die paars niet pittig horen te zijn en bij mij loeiheet of pepers die zelden pittig worden en bij mij standaard. Dus misschien is dit ook zo iets.

Geplaatst:

De gargamel tomaat uit de zadendoos is overigens een fascinerende tomaat. Zo mooi zwart, goed producerend en ontzettend vroeg!

Geplaatst:

Ja ik ben er ook fan van! Veel plezier en eet smakelijk.

Geplaatst:
  • Auteur

Heb dit jaar ook al de eerste tomaten geoogst. Voor het zadenproject van een Duitse stichting die oude soorten behoudt. De soort 'Frühe Liebe' gaat natuurlijk ook in de zadendoos voor de komende ronde.  Van de smaak ben in nog niet overtuigd, maar de eerste tomaten van elk soort smaken altijd het minst goed, vind ik.

Geplaatst:

Hier is de ladybird de eerste. Draagt ook heel veel! En inderdaad wat @Flup zegt over die eerste tomaten, daar ben ik het mee eens. Tijdens het seizoen worden ze allemaal lekkerder.

20230628_213048.thumb.jpg.84a6ad0f0ac291e80a59463b8ba1b98f.jpg

• 4 weeks later...
Geplaatst:

Weet iemand toevallig welk ras boerenkool er altijd verkocht wordt als kleine persblok koolplantjes bij allerlei lokale moestuinwinkels, tuincentra en soms ook groenteboeren?

Heb namelijk 80 gram verse (biologische) boerenkoolzaden van eigen oogst, maar zonder vermelding van het ras mogen die niet in de biozadendoos. En zelf krijg ik deze hoeveelheid zaden nooit op tijd op voordat ze hun kiemkracht over een aantal jaren verliezen. Zijn afkomstig van twee boerenkoolplanten die ik hun volledige cyclus heb af laten maken, die ik dus gekocht had als persblok kooltjes ergens hier in de buurt. Stond geen rasnaam bij, ik vermoed zelf Westlandse Herfst/Winter, maar weet het uiteraard niet zeker. Mocht het niet te achterhalen zijn verzin ik er wel wat leuks mee voor wat anders dan de biozadendoos.

20230726_224743.jpg

20230726_225019.jpg

aangepast door Stan W

Geplaatst:

Wow dat is een miljoen boerenkool ! [emoji23][emoji23][emoji23]

Geplaatst:

Pfffff, krijg je inderdaad nooit op. Ik hou mij aanbevolen hoor!

Geplaatst:
26 minuten geleden, Mellie zei:

Wow dat is een miljoen boerenkool ! emoji23.pngemoji23.pngemoji23.png

Waarvan zeker een deel als onkruid gaat terugkomen op mijn moestuin. Toen ik de gedroogde planten in een grote zak wilde proppen, schoten er al flink wat hauwtjes open. Misschien verplant ik die wel naar het boerenkoolvak. 

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic