Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Biozadendoos 2022 / 2023


Flup

Aanbevolen berichten

In dit topic kun je je aanmelden voor de biozadendoos. Deze zal na het moestuinseizoen (eind september) verstuurd worden, zodat iedere deelnemer op tijd mooie, biologisch geteelde zaden kan ruilen en zaaien voor het seizoen 2023.

 

Enkele regels zijn er wel, namelijk:

  • Alleen actieve moestuinforummers kunnen deelnemen, dat wil zeggen minstens 6 maanden lid en actief posten (100+ posts)! Of je een beginnende tuinder of ervaren rot bent, maakt niet uit.
  • De zaden die je ruilt moeten biologisch geteeld zijn en een soortnaam hebben. Dus niet "tomatenzaden uit 2021", maar tomaat "Black Krim" 2021. Gekochte zaden kunnen ook, maar wel biologisch geteelde zaden. De bedoeling is dat de zadendoos gevarieerd blijft, zodat die voor iedere moestuinier aantrekkelijk is.
  • Vermeld op het zadenzakje niet alleen het soort en het oogstjaar of tht bij gekochte zaden, maar ook je forumnaam.
  • De zaden mogen niet ouder zijn dan 2018. Natuurlijk zijn er groentenzaden die langer kiemkrachtig zijn (tomaten), maar heel veel groentenzaden zijn niet zo lang kiemkrachtig. Denk bijvoorbeeld aan venkel. Oudere zaden moeten getest zijn op kiemkracht.
  • Er zitten heel veel mooie zaden in de doos, maar ruil 1 op 1. Zodat de volgende deelnemers ook nog voldoende mooie zaden kunnen ruilen. Meer terugdoen in de doos kan natuurlijk altijd, daar heeft niemand bezwaar tegen.
  • Verzenden van de doos moet met TRack& Trace! Laat in het topic ook weten wanneer je de doos hebt verzonden en wanneer de doos is aangekomen. Dan weet iedereen wanneer de doos zijn / haar kant op komt.

 
De zadendoos wordt verstuurd op volgorde van de lijst (die nog komt) en de ontvanger van de zadendoos neemt contact met de volgende op de lijst op voor het adres. Mocht er behoefte aan zijn om de doos persoonlijk bij een andere deelnemer langs te brengen, dan kan ik daar met de volgorde van de deelnemers ook rekening mee proberen te houden. Niet dat ik weet waar iedereen woont, maar dan kun je eventueel een regio aangeven waar je woont.


In de zadendoos zitten groente-, kruiden-, fruit- en bloemenzaden. Die kunnen geruild worden, de nadruk ligt op zaden voor in de moestuin.


Wat er nu in de doos zit, staat vermeld in het vorige topic van de zadendoos (in dit forumonderdeel). Ik ben nog lang niet klaar met oogsten en zaadwinning, er komt dus nog veel bij. Mocht er behoefte aan zijn, dan kan ik ook wat vijgenstekhout meesturen. al is dat eigenlijk alleen voor de eerste 2 personen op de lijst handig, aangezien stekhout niet te lang ingepakt kan blijven. 


Mochten er nog vragen zijn, dan lees ik die graag!

 

Deelnemers ronde 2022 / 2023:

1. Adrielle

2. Liekie (regio Eindhoven)

3. Mellie

4. mdubbelm

5. Goudsbloempje

6. Arja

7. StanW

8. Loes

9. acpronk

10. Sin Fronteras

11. tielse flipje

12. Marinke

13. MSDG

14. marjoleinvdh

15. Flup

 

 

 

Eind september gaat de ronde beginnen, dan gaat de doos op de post.

aangepast door Flup
  • Like 6
Link naar reactie
Delen op andere sites

Heb gedroogde erwten van eigen oogst en verder een hele voorraad zaden opgebouwd in de laatste 5 jaren. Van de zaden uit winkels en tuincentra moet ik wel even kijken wat daarvan biologisch gekweekt zaad is en wat niet. De conventionele zakjes haal ik er dan uiteraard tussenuit.

 

Volgens mij ben ik ook voldoende lang en actief genoeg lid van het forum om mee te mogen doen.

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

De doos gaat komende week op de post! Wie nog mee wil doen, moet snel zijn. ;-)

 

Wat ik onder andere heb toegevoegd zijn:

- verschillende tomatensoorten

- vijgenstekken van de vijg "Grisette" die ik op een betrouwbaar adres heb gekocht. Heb er zelf nog geen vruchten van kunnen oogsten (maakt breba's), staat bij mij al een paar jaar in een cementkuip.

- broedbollen olifantenknoflook. Lastige kiemers! De meeste kans op succes heb je als je de schil erafhaalt en dan pas in de grond poot.

- Friese Woudboon; stamboon, oude soort, goede opbrengst, maar wel met draad. En daar hou ik niet zo van.

- Bloemenzaden

- Vanillebasilicum "Blue Spice"

 

Heel veel plezier allemaal!

  • Like 9
Link naar reactie
Delen op andere sites

De doos is op reis naar de eerste deelnemer; Adrielle. Gisteren met Track & Trace op de post gedaan. De code geef ik zo in een pb door aan  Adrielle.

 

@Adrielle laat je in dit topic even weten als de doos bij jou is aangekomen en wanneer die weer naar de volgende op de post gaat?

 

 

  • Like 4
Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...