Ga naar inhoud

Welke maat potjes om te zaaien?

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Ik heb echt potjes te weinig, dus even op zoek gegaan naar goedkope potjes.

Nu heb je de :

P7 7x7x6 cm komt op 4 cent

P8 8x8x9 cm komt op 6 cent

p9 9x9x cm komt op 7 cent.

Dan kwam ik ook nog 4-kante potten tegen waarvan ik dacht dat ze voor tomaten, peper en paprika enzo wel handig zouden zin:

2 Liter, 11x11x21 cm, E0,25 Met evt. een tray voor E1,- waar 10 potten in/op kunnen.

Welke gebruiken jullie graag en voor welke gewassen? Het ene soort zou best een ander maatje pot gebruiken dan het ander.

Voor- en nadelen, zo leek rond mij niet zo handig.

En waar vind ik het he tallergoedkoopste, de prijzen die ik gevonden heb vallen best mee maar misschien kan het nog goedkoper?

Juist omdat er dus ook nog verzendkosten bijmoeten komen omdat dit heel ver uit de buurt is.

Ik kom er nu niet uit wat het meest handige zou zijn om te bestellen.

Geplaatst: (aangepast)

Heb het idee dat jij bij Van der Sluis @ marktplaats kijkt?

Daar had ik dus 6x6x7 , 6x6x8 en P9 potjes, 5 liter potten en 5x die 11x11x21cm gekocht. (die 11x11x21 voor het stekken van rozen)

die 2 liters lijken me veel ste diep voor tomaten en paprikas. die wortels komen niet zo diep denk., handig voor dingen zoals rozen, sneeuwklokjes en palmen maar verder? Kan je beter een 5 liter pot direct nemen denk.

aangepast door Gast
Geplaatst:

Ga s kijken bij de Intratuin/Tuinland dat soort zaken. Ze hebben daar altijd wel zo'n grote bak bij de kassa's staan waar veel van die plastic potjes met trays in liggen. Ik heb vorig jaar bij de Tuinland zo heel wat potjes bij elkaar gezocht, en 2x een tray (zaten niet meer in) en die zijn nu in gebruik voor t zaaien. Thuis even afwassen en voor nop heb je genoeg potjes. Helaas was t aantal wat ik vorig jaar mee heb genomen veel te weinig (en t waren er aardig wat) dus binnenkort moet ik weer een keer heen, alleen voor die gratis trays en potjes

Alleen die hele grote die Geedee aan biedt vind je niet in zo'n bak, dus die heb ik wel bij haar besteld. Handig voor de tomaten- en paprikaplanten die ik teveel zaai.

Good things come in small packages

Geplaatst:

Ik zaai meestal voor in een zaaibakje. Dan verspeen ik naar een p9 potje en als deze potjes doorworteld zijn maar ze nog niet naar buiten kunnen worden ze weer verpot naar een grotere potmaat. P9 is bij mij dus een veel gebruikte potmaat.

Verder zijn er ook best wel wat groente die liever meteen in individuele potjes gezaaid worden. Afhankelijk van welke groente gebruik ik daarvoor kleine ronde potjes, p9 of net een maatje groter.

Zoals helly schrijft: langs een tuincentrum gaan is het proberen waard, die moeten die potten toch kwijt. Growshops hebben ook potten maar kan me niet voorstellen dat je daar goedkoper uit bent (je bespaart wel weer verzendkosten natuurlijk).

Geplaatst:

@ Dennis

Ja dat klopt! Dus die diepe potten zijn niet handig dus...?

Ik heb het al 2 keer gevraagd en ik mocht het niet meenemen hier bij de Intratuin

Heb nu in vleesbakjes de aardbeien gezaaid en ik heb niets als ze straks verspeend moeten worden. Ook de lading pepers zitten in een vleesbak.

En volgende maand al die tomaten ook nog.

Is P9 groot genoeg voor tomaten en peper planten?(en de aubergines, komkommer, courgette etc. etc.)

Ook de prei moet verspeend worden, en straks de uien...

Hihi ga zo nog weleens kijken in de schuur wat ik tegen kom, nu sneeuwt het

Geplaatst:

Mischien heb je kwekers in de buurt, kun je even emailtje sturen, ik heb twee jaar terug bij een kweker zoveel weggehaald voor nop, en heb voorlopig nog genoeg.

ik zaai alles voor in plastic bakken, en verspeen in plastic witte bekertjes waar gaatje onderin gemaakt is, daarna

gaat het in vollegrond, met die witteplastic bekers maak je eenvoudig ook een eigen tray.

(even plakken op een vierkate plank, en wat bruintape eromheen)

Players only love you when they're playing.

Geplaatst:
Is P9 groot genoeg voor tomaten en peper planten?(en de aubergines, komkommer, courgette etc. etc.)

Ook de prei moet verspeend worden, en straks de uien...

Prei en uien zou ik niet verspenen maar direct uitplanten in de volle grond. Volgend jaar dus proberen om op ruime tussenafstand te zaaien zodat ze daar geruime tijd in kunnen blijven staan

P9 is groot genoeg voor de genoemde groente maar @dennislp ik zou ze verspenen naar die potmaat en gewoon in een losse zaaibak zaaien. Dat heeft als voordeel dat je ze zo wat dieper (tot net boven de bladoksels) kunt planten bij verspenen.

Geplaatst:

Ik heb ook een aantal trays en potjes met een diameter van een cm of 10 en een 10-tal cm hoog staan die ik gebruik om mijn ananaskers in te verspenen (ik zaai die voor in een klein isomo kistje van bij de visboer). Komen van mijn schoonmoeder die elk jaar een set planten voor haar bakken koopt.

Om sla voor te zaaien, gebruik ik gespaarde bakjes van champignons of fruit om voor te zaaien (leg de zaadjes op een cm of 3 van elkaar, zodat ze makkelijk te verspenen zijn) en die verspeen ik dan in potjes van de kleinste maat (die jij vernoemt). Die zijn net groot genoeg om ze te laten doorgroeien tot ze de grond inkunnen.

Voor suikermaïs gebruik ik iets diepere, vierkante potjes van 10 op 10 (omdat die toch wel rap veel wortel ontwikkelen).

Voor mijn pompoenen, courgettes en komkommers gebruik ik aarden potten die iets groter zijn (doorsnede 15 cm en ook zeker zo diep) omdat die potten naar mijn gevoel minder schimmelvorming geven en beter vocht reguleren dan plastic potjes. Ze kunnen er ook langer in blijven staan. Ik verspeen daar ook mijn spruitkolen, tomaten, pepers in tot ze groot genoeg zijn om uit te planten.

Heb mijn suikermaïs ook al in potjes van krantenpapier gezet bij gebrek aan voldoende plastic potjes. Strook krantenpapier rond waterfles rollen en onderaan dichtvouwen. Zijn iets moeilijker met potaarde te vullen en zijn minder makkelijk te verhandelen omdat het papier makkelijk scheurt als het vochtig wordt.

Boontjes zaai ik voor in grote isomo kisten die ik bij de visboer haal. Ik zaai ze in 3 rijen in groepjes van 5 boontjes, wat los van elkaar. Zo zijn ze in kluitjes te verplanten. In afzonderlijke plastic potjes gaan ze hier nogal rap aan het schimmelen en komen ze niet zo goed op.

Geplaatst:
Dat heeft als voordeel dat je ze zo wat dieper (tot net boven de bladoksels) kunt planten bij verspenen.

Klopt Als ik in een P9 (soms) een tomaat direct zaai, dan vul ik het ongeveer maar tot 8 cm onder de rand met aarde, dan heb ik nog genoeg ruimte om aarde bij te vullen (en dan heb je het zelfde effect weer als bij het verspenen).

Geplaatst:

Doen ze misschien aan recycling daar bij jouw intratuin?

Of heeft Geedee ze allemaal al opgekocht voor de moestuindag

Probeer anders bloemenzaken of andere tuincentra waar ze kleine plantjes in een grotere pot bij elkaar zetten. Die hebben altijd veel over.

Good things come in small packages

Geplaatst:

Klopt Als ik in een P9 (soms) een tomaat direct zaai, dan vul ik het ongeveer maar tot 8 cm onder de rand met aarde, dan heb ik nog genoeg ruimte om aarde bij te vullen (en dan heb je het zelfde effect weer als bij het verspenen).

zo doe ik het soms ook, bv bij lastige te verspenen pompoenen, meloen, komkommer plantjes

Geplaatst:

Ik ga zelf van die hoge plastieken soepkommen gebruiken om het nodige in te zetten die te klein voor zo'n zaaitray zijn geworden.

Misschien een idee?

Geplaatst:

Ik was van plan om bij AVA een paar plastic soepcontainers te halen voor grotere planten. Ze hebben daar plastic bekers en potjes in alle formaten en die zijn vaak goedkoper dan de potjes die ze in tuincentra gebruiken. Afgesneden petflessen zijn nog goedkoper.

Ik maak dan gaatjes onderaan door met een cuttermesje bovenaan, onderaan, links en rechts een stukje van het 'bodemrandje' af te snijden. Op die manier kan overtollig water weg en kan ik ze ook drenken in een bak met water.

Geplaatst:
Ze hebben daar plastic bekers en potjes in alle formaten en die zijn vaak goedkoper dan de potjes die ze in tuincentra gebruiken.

Zo dacht ik ook! 'N Wegwerp bekertje zou 1 cent kosten, een klein bakje zo'n 7 cent.

Dat kleine plantenbakje gebruik je meerdere jaren, wellicht 3 tot 4 jaar en misschien meerdere keren per seizoen.

Dat wegwerp bekertje gebruik je maar 1x

Bij dat weg werp bekertje moet je er nog eventueel gaatjes in te maken, in het plantenbakje niet...

Als je iets verder gaat nadenken over sommige bakjes twijfel ik echt wat nou duurder is... Als je het op 1 seizoen tijd bekijkt, ja dan is het weg werp spul goedkoper... maar op de langere termijn?

Geplaatst:

Foei Dennis, ik bewaar me plasticbekertjes keurig voor het jaar daarop,gaat goed hoor af entoe zit er 1 in de kreuk

maar verweg de meeste kun je gewoon hergebruiken, bovendien vindt ik zelf zaaitray ermee maken leuk

Geplaatst:

Ik gebruik die bekertjes ook meerdere jaren na elkaar en af en toe is er ook wel eentje dat barst, maar ze zijn niet minder stevig dan de plantpotjes die ik bij AVEVE kocht (die waren redelijk dun en slapjes aan de zijkanten en de bovenrandjes braken snel). Er moeten nog gaatjes in gemaakt, maar dat gaat snel en zonder barsten omdat ik er geen gaatjes inprik, maar schilfers van de randjes snij. Da's even een paar minuutjes bandwerk - en klaar

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...