Jack T Posted September 17, 2022 Posted September 17, 2022 Hallo! Ik zou graag volgend seizoen aubergines willen kweken. Ik ben opzoek naar slanke donkere auberginesrassen (5-6 cm diameter en lengte 15-30 cm en meer richting zwart qua kleur). Nu heb ik een aantal rassen gevonden, echter zijn de foto's moeilijk interpreteerbaar. De rassen waar ik aan zat te denken zijn: 1. Berenjena Larga Negra 2. Violetta lunga 2 3. Violetta lunga 3 4. Ping tung (niet echt donker... maar qua vorm ziet het er goed uit) Elke ervaring, advies en wijsheid is welkom Alvast heel erg bedankt!! Quote
weknow Posted September 17, 2022 Posted September 17, 2022 Ik kan niet vergelijken binnen lange smalle. Maar deze van Fruitlent voldoet dit jaar bij mij uitstekend. Veel vruchten van 8 tot 15 cm lang. https://www.fruitlent.nl/hansel/ 1 Quote In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.
woldistel Posted September 17, 2022 Posted September 17, 2022 Ik heb violetta lunga 3 in halfopen kas. Doet het tot nu toe prima, dwz dat ik al twee keer een paar aubergines heb geoogst. En er hangen er nog een aantal. Ik was vrij laat met zaaien, maar ze zijn de eerste soort waarvan ik heb kunnen oogsten. Bovendien vergeet ik vaak op tijd te bemesten en te wateren en mijn planten staan op een volkstuin complex, dus ik heb ook niet direct de vinger aan de pols. 1 Quote
Jack T Posted September 17, 2022 Author Posted September 17, 2022 @woldistel Als je me de afmetingen van de aubergines zou kunnen vertellen dan zou je me enorm blij mee maken:D (Als het niet te veel gevraagd is, zou je een foto kunnen tonen?) Alvast bedankt. @weknow Oh, ziet er goed uit. Ik zal hem op de lijst zetten, bedankt! Quote
woldistel Posted September 18, 2022 Posted September 18, 2022 Ongeveer 3 cm doorsnee bovenaan en zo'n 20 cm lang, denk ik. Foto heb ik niet want ze zijn afgelopen week al verdwenen in de groenten voor de pasta. Smaak was prima (ook niet onbelangrijk)! 1 Quote
woldistel Posted September 20, 2022 Posted September 20, 2022 @Jack T Ik was vanmiddag even op de tuin. 2 Quote
Jack T Posted September 20, 2022 Author Posted September 20, 2022 @woldistel Prachtige aubergine, bedankt voor de foto! Nu heb ik een heel goed beeld van de grootte. Ik zal zeker volgend jaar de violetta lunga 3 kweken. Heb je enige tips voor me? Ik wilde ze in potten van 35 liter doen, is dat te groot of kunnen er meerdere in 1 pot? Quote
weknow Posted September 20, 2022 Posted September 20, 2022 (edited) 2 uren geleden, Jack T zei: Ik wilde ze in potten van 35 liter doen, is dat te groot of kunnen er meerdere in 1 pot? Hier 3 grotere planten van het witvruchtige ras Clara F1 in een pot van ca. 50 liter. Wel gevuld met een vruchtbaar bodemmengsel. Deze werkwijze voldoet al enkele jaren prima in buitenteelt. Zelfs in natte zomer van verleden jaar buiten op een warme plek succesvol. In een glazen kas heb ik slechte ervaringen...wordt te heet en wordt snel ziekelijk. Langwerpige Hansel - zie mijn reactie hiervoor - heb ik dit jaar voor het eerst. Vruchten zijn kleiner, maar - gewoon buiten in volle grond - tel ik er zeker 20 a 30 per plant. Plant wordt niet groter dan 40 a 50 cm. Kleinere formaat (tot ca. 15 cm) is praktischer dan de grotere ronde rassen. Edited September 20, 2022 by weknow 3 Quote In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.
Jack T Posted September 21, 2022 Author Posted September 21, 2022 @weknow Inderdaad, het lijkt me beter om de kleinere formaat aubergines te kweken. Qua formaat is hansel zeker goed en zoals ik van jou hoor is de vruchtproductie ook prima. Ik zal deze ras en de violetta lunga 3 volgend jaar kweken dit wat betreft aubergines. Enorm bedankt! 1 Quote
Recommended Posts