Indy Geplaatst: 24 oktober 2022 Geplaatst: 24 oktober 2022 Afgelopen (na)zomer waren we op vakantie in zuid Limburg . De appels waren rijp, en we stonden op een camping waar ook oude fruitbomen stonden. Nu krijg ik van de appels uit de winkel altijd blaren in mijn mond,dus ik was voorzichtig, met plukken vanaf deze bomen. Maar niets,noppes,niks geen blaren. Ik kon er niet achter komen welke appelbomen het waren, maar ze waren groen, met een rood stukje,lekker sappig, en fris zuur. Nu ben ik dus op zoek gegaan,welke appels dit zouden kunnen zijn. Ik zag een notaris appel, een Engelse appel,beide niet zelfbesturend. Ik zougraag zelf zo’ n soort appel in mijn tuin zetten. Herkent iemand de beschrijving eventueel. Quote
Martijn Geplaatst: 25 oktober 2022 Geplaatst: 25 oktober 2022 Appelboom Santana, Spil, Laagstam, Halfstam Kopen (aatreeshop.nl) Quote
marcelru Geplaatst: 25 oktober 2022 Geplaatst: 25 oktober 2022 Santana is nog niet zo heel oud (eerste bomen in 1978, in de handel sinds 1996), dus de kans dat dat een oude boom in die boomgaard was is niet zo bar groot. Prima appel overigens, bewaart alleen een beetje slecht en is daarom nooit het beoogde succes geworden dat men voor ogen had. Weet je zeker dat je allergisch bent voor appels, en niet zozeer voor het spuitresidu dat op de meeste (zo niet alle) appels in de supermarkt zit? Een paar jaar geleden hadden we op de open dag in "onze" boomgaard in Acht iemand langs die ook allergisch dacht te zijn voor appel, in dit geval Jonagold. We hebben haar een van onze (volkomen onbespoten) Jonagolds laten proeven, en daar had ze geen problemen mee. Met die uit de super dus wel, vandaar mijn vraag. En let op, ook in de biologische teelt wordt gespoten, al is de keuze uit middelen daar zeer beperkt. 2 Quote
Indy Geplaatst: 26 oktober 2022 Auteur Geplaatst: 26 oktober 2022 Klopt, ik ben niet allergisch voor de fruitzuren, maar inderdaad allergisch op wat op de supermarktappels zit. Vandaar dat ik graag mijn eigen boom wil, dan heb ik appels, waar ik geen last van krijg. Overigens helpt schillen van de supermarkt appels helaas niet. Ik weet dat bij biologische appels nog steeds gespoten wordt, dus die kunnen helaas ook niet. In deze oude appelgaard, die nu camping is, wordt ook niets gedaan aan de bomen, en daar had ik geen last. We hebben hier in de polder echt wel appelboeren, maar helaas niemand met onbespoten appels. Quote
Martijn Geplaatst: 26 oktober 2022 Geplaatst: 26 oktober 2022 Indy, kijk eens naar de Nashiperen. Super lekker en makkelijk te kweken. Quote
Indy Geplaatst: 26 oktober 2022 Auteur Geplaatst: 26 oktober 2022 Ook leuk, maar ik zoek een appel. Peer heb ik al. Quote
marcelru Geplaatst: 26 oktober 2022 Geplaatst: 26 oktober 2022 In dat geval, waar stonden de bomen precies? Even navragen welke rassen het zijn, kunnen we daarna kijken of er een boom te vinden is. Quote
fre3ke Geplaatst: 26 oktober 2022 Geplaatst: 26 oktober 2022 @marcelru, misschien moet je de oorspronkelijke vraag even lezen. @Indy, bij 't Olde Ras in Doesburg is de fruitshow in November. Dan kun je wel 100 soorten appels proeven, en misschien herken je daar 'jouw' soort. Kun je meteen een boompje aanschaffen. Quote
marcelru Geplaatst: 27 oktober 2022 Geplaatst: 27 oktober 2022 On 10/24/2022 at 11:38 PM, Indy said: ze waren groen, met een rood stukje,lekker sappig, en fris zuur. Mooi, maar dat is niet erg specifiek. 11 hours ago, fre3ke said: misschien moet je de oorspronkelijke vraag even lezen. Heb ik gedaan, zie boven. De beschrijving kan slaan op meer dan 1000 verschillende appelrassen, alleen in Nederland al :-). Vandaar mijn voorstel om even de eigenaar te benaderen en te vragen welk ras het is. Daarna zoeken naar zo'n boom. In de buurt van de Noordoostpolder zitten wel een paar betrouwbare boomkwekers die leveren wat er op het label staat. Quote
Indy Geplaatst: 27 oktober 2022 Auteur Geplaatst: 27 oktober 2022 14 uren geleden, fre3ke zei: @Indy, bij 't Olde Ras in Doesburg is de fruitshow in November. Dan kun je wel 100 soorten appels proeven, en misschien herken je daar 'jouw' soort. Kun je meteen een boompje aanschaffen. Superleuk, daar kunnen we wel kijken. De eigenaar van de camping wist namelijk ook niet wat er precies stond. 2 Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.