Ga naar inhoud

Recepten met onkruid (vogelmuur, brandnetel, zevenblad, e.a.)

Aanbevolen berichten

Geplaatst:
Vandaag priksoep..Helemaal geweldig, bedankt Jet

Superleuk..blij dat het beviel!

Ik at vanavond in een restaurant met traditionele recepten ( van de streek dus) blijkt dat de kok zelf truffels zoekt..ze hadden laatst 4 kilo gevonden met speciale honden. Het blijkt dus dat wij in de tweede truffelstreek van Frankrijk wonen (de Meuse) Ook een soort van onkruid eten. de kok vertelde dat ze al meer dan een maand paardenbloemensla afstaken in velden die geploegd waren (zodat de paardenbloem lekker diep onder de grond kwam te zitten..zodra de eerste bladpunt bovenkwam staken ze ze uit..) Straks worden er ook weer bosasperges geserveerd!

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Geplaatst:

dscn761367961333711685.JPG

Zevenblad op zijn Grieks...

Ik las in een kookboek dat het een Griekse gewoonte is om rond Pasen 'onkruid' te zoeken en 'Horta' te maken... (ik vermoed dat horta gewoon groente betekent)...

Wassen, in ruim kokend water gooien, 20 minuten doorkoken (doe ik anders nooit), afgieten, en dan laten afkoelen. De dressing is ruim olijfolie en citroensap.

Is dus bijgerecht/salade ... smaakt prima... alleen die citroensap doe ik de volgende keer minder

Geplaatst:
Vandaag priksoep..Helemaal geweldig, bedankt Jet

Superleuk..blij dat het beviel!

Ik at vanavond in een restaurant met traditionele recepten ( van de streek dus) blijkt dat de kok zelf truffels zoekt..ze hadden laatst 4 kilo gevonden met speciale honden. Het blijkt dus dat wij in de tweede truffelstreek van Frankrijk wonen (de Meuse) Ook een soort van onkruid eten. de kok vertelde dat ze al meer dan een maand paardenbloemensla afstaken in velden die geploegd waren (zodat de paardenbloem lekker diep onder de grond kwam te zitten..zodra de eerste bladpunt bovenkwam staken ze ze uit..) Straks worden er ook weer bosasperges geserveerd!

Eigenlijk heel apart dat waar jij woont op wat uurtjes reizen afstand de natuur zo anders is dat er truffels gevonden worden.

Kijk ook eens op ons blog http://snekermoestuin.blogspot.com/

Geplaatst:
dscn761367961333711685.JPG

Zevenblad op zijn Grieks...

O, dat recept ken ik wel met spinazie of snijbiet. Goed idee om het met zevenblad te doen! Dat ga ik proberen.

Dennis: Het heeft denk ik te maken met de grondsoort..maar ik ben er niet zeker van...

Geplaatst:

Ik heb net brandnetelsoep gemaakt. Vanmorgen stonden ze nog in het bos....

Erg lekker.

-grote uit gesnippert

-2 tenen knoflook

Dit even met een scheut olie gefruit

-lepel bloem erdoor en toen een liter water voorzichtig toegevoegd

-hand maggie/lavas

-2 bouillonblokjes

-500 gram brandnetel

-peper

en toen de staafmixer erop.

Ik heb het nog wat opgeleukt met een handvol heel klein gesneden gerookte kip en een scheutje room.

Men zegt wel: “Je bent wat je eet, maar wie wil er nu een krop sla zijn?”

Geplaatst:

Ik heb vandaag een poging gedaan om paardebloemstroop te maken, maar het sap was zo bitter dat ik het niet eens geprobeerd heb. Ik neem aan dat het sap niet zo bitter hoort te zijn toch?

Wat heb ik verkeerd gedaan?

Ik heb 100 paardenbloemen geplukt met alleen de kroonblaadjes eraan, ik heb ze gekookt met 450 ml water en ze een aantal uur laten staan. Daarna gezeefd, maar omdat het toen geen 450 ml meer was, heb ik de paardenbloemmassa nog uitgeknepen (niet zo handig ?). En hoeveel water doen jullie bij de paardenbloemen zodat er 450 ml water overblijft om stroop van te maken? Of lengen jullie het aan?

Ben benieuwd, ik vind het een leuk idee om van paardenbloemen stroop te maken!

Geplaatst:

Het wordt pas lekker zodra je er lekker veel suiker doorheen doet Er zijn heel wat verschillende recepten, voor stroop of voor jam bijv. Bij de meeste recepten neem je zo'n 350 a 400 bloemen, en 1 liter water. Met dat water kan je dan bijv. het stroop recept maken zoals bijv. hier wordt vermeld: https://www.moestuinforum.nl/paardebloem-stroop-t1409.html

Geplaatst:

Maartje. de Franse paardenbloemen zijn vast ook bitter, want hier halen ze alle groene blaadjes van de bloem.

het Franse recept kan je ook een proberen..het staat hier: http://www.bloggen.be/appeljam/ .

En je had inderdaad moeten beginnen met 1 liter water..( misschien was dat uitknijpen ook geen goed idee..(ik weet het niet zeker)

Geplaatst:

Ik heb wel geproefd maar had meteen citrusfruit meegekookt. Er was wat bitterheid, maar dat schreef ik toe aan de citroenen ( dat wil zeggen de schil ervan).

Geplaatst:

En als je de wijn gaat maken gaat het net zo..je hebt geen idee dat die groen ruikende gelige soep van bloemen straks zo`n lekkere smaak gaat geven aan je drankje!

Heb jij het eigenlijk al gemaakt Jorieke?

Geplaatst:

lekker lekker lekker!!!Op het blog staat een fotootje bij de laatste post over de cramaillote ( de franse paardenbloemenconfiture) dan kan je zien wat een prachtige kleur de wijn gaat krijgen!

• 1 year later...
Geplaatst:

Mijn brandnetelsoep is iets meer werk dan dat van bonnie f, vrees ik.

Ik maak regelmatig brandnetelsoep onder het motto: "if you can't beat them, eat them".

Eerlijk gezecht: na het zoveelste gevecht tegen die brandnetels, sta ik wel vaker tegen de pot te schreeuwen à la Robert De Niro in de film Taxi driver: "you're talking to me? You're talking to me???". Guilty pleasure. Vooral niet verder vertellen!

Het recept is gaandeweg ontstaan. Hoeveelheden en verhoudingen zijn helemaal "op gevoel", je kan weinig of niks misdoen met brandnetelsoep.

Daar gaat ie:

1. De brandnetels

Pluk jonge brandneteltoppen, spoel ze in ruim water en laat even uitlekken. breng ze met aanhangend vocht in een kookpot. Voeg een paar bloemige, in plakjes gesneden aardappelen toe, laat alles garen op een zacht vuurtje. Eens gaar, mix tot een brij. Ze ziet er vies donkergroen-zwart uit, maar wacht maar even af!

2. De rest

Hak een paar uien en wortelen fijn. Snij een overschotje vlees in blokjes/reepjes. Dat kan vanalles zijn: vers/gezouten/gerookt spek, een restantje kip, wat gezouten/gerookte bacon, een restje rosbief of paardenfilet... Om het even.

Smelt wat boter in een pan en stoof de ui tot die mooi glazig is. Voeg daarna wortelen en vlees toe. Laat even aanbakken, kruid met wat peper. Voeg bouillon toe. Ik ben nog van de ouwe stempel en ik maak/gebruik nog runder- en kippenfond, maar een paar bouillonblokjes in water kunnen net zo goed. Laat zachtjes koken tot alles gaar is.

3. De synthese

Voeg aan de bouillon gemixte brandnetel naar smaak toe en laat nog even flink doorkoken. Garnier met wat u hebt in een contrasterende kleur: wat fijngehakte wortel, rode paprika enz.

Variante: vervang het vlees door een restje vis (eerlijk: ik draai er soms een pakje van die walgelijke fish sticks, waar de kleine zo gek op is, in). Serveer met croutons en rouille.

Croutons en rouille: snij wat restanten brood in niet te grote plakjes. Wrijf een beetje olijfolie op de bovenkant en bedek met wat gemalen gruyere. Laat onder de grill even bruinen. Bestrijk met een kleine hoeveelheid rouille en laat op de soep drijven.

Rouille: neem wat mayonaise uit een pot of maak er een beetje. Pers er wat knoflook in uit en voeg een beetje paprikapoeder en flink wat cayennepeper toe.

p324920644451366102318.jpg

p324921727561366102324.jpg

p324921871381366102603.jpg

p324921374761366102386.jpg

p324921989241366102390.jpg

p324922069771366102394.jpg

p324922470321366102400.jpg

Geplaatst:

Paardebloem is een schitterend gewas! Ik eet de blaadjes regelmatig rauw in een rauwkostsla, waar ook wat hondsdrafblaadjes bij mogen. Vooral voor wie graag bittere groete zoals witloof eet is het een delicatesse. Als het iets minder bitter mag/moet zijn, kan me de blaadjes makkelijk bleken door ze een paar dagen af te dekken met bloempotten oid.

Ooit werd gebrande witloofwortel gebruikt als koffie-surrogaat. Dat wil ik nog wel eens proberen, in de toekomst.

• 4 weeks later...
Geplaatst:

Brandnetels > meestal risotto

Paardenbloem > gekookt en dan met olie zout citroensap

Veldkers> in salades

Spruiten van hop > in omeletten of als asperges

Groot kaasjeskruid (Malva sylvestris) > jong blad gekookt als spinazie

gr

ilaria

• 4 maanden later ...

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...