Cagrown Geplaatst: 6 november 2022 Geplaatst: 6 november 2022 Dag mensen 🙂 Ik ben nieuw hier, leuk forum! Wat ik me afvroeg: ik hou ervan dat gefermenteerd eten gezond is, maar ik ben niet zo'n liefhebber van het zoutgehalte. Bestaan er alternatieven als middel om te fermenteren die vlot werken? Bv. azijn? En hoe doet men dit dan? 🤓 Bedankt! 👋 Quote
rorror Geplaatst: 6 november 2022 Geplaatst: 6 november 2022 Welkom op dit forum! Heb je zelf wel eens wat gefermenteerd? Of vind je wat uit de winkels uit pot komt te zout? Volgens mij is de zout nodig om verkeerde bactieren te onderdrukken en de juiste bactieren te stimuleren voor het fermentatie proces. Zit er niet genoeg in kans dat het te snel fout gaat (rotten/schimmel). Volgens mij iets van 2% zout op het gewicht wat je gaat inmaken. Maar wie weet gebruikt de fabrikant wel meer zout dan nodig is om een langere houtbaarheid te kregen. (b.v. door extra zout aan eind van fermenteren process toe te voegen.) Quote Gebreksverschijnselen, aandoeningen, in Paprika of Pepers.
henkg Geplaatst: 7 november 2022 Geplaatst: 7 november 2022 Fermenteren met zout (b.v. kool): Ja, minimaal 1,5% gewichtsprocent keukenzout toevoegen (standaard is 2%). Op een 1 persoonsportie zuurkool krijg je dan hoogstens 2,5 gram zout binnen. De aardappels moet je dan niet zouten. Wel rekening houden met het zout in de rookworst. Bij elkaar (over de dag eet je immers meer dan alleen zuurkool met worst) kom je dan niet boven de 6 gram zout per dag. Op de zuurkooldag niet ook nog eens een hele familiezak chips op je eentje leegvreten. Teveel zout komt vooral door allerlei kant en klare tussendoortjes, en voorbereid fastfood. "Fermenteren": een hier en daar wijd begrip. Sommigen laten ook het gisten hieronder vallen, zoals het maken van kefir-yoghurt. Daar is echter geen zout voor nodig. Prachtig boek over fermenteren, laten gisten, of schimmelen: "Over Rot 2.0" https://www.bol.com/nl/nl/p/over-rot-2-0/9200000107559740/?bltgh=rpZqMwY3US5xv0-H4IJOSg.2_6.7.ProductImage Echt iets voor je Sinterklaas-lijstje. En: Voor b.v. zuurkool heb je echt geen speciale pot nodig. Een echt grote glazen pot, met wijde opening, en deksel, dat voldoet ook prima. Glas? dan wel donker wegzetten. Quote 2025_teeltlijst (.xlsx)
st3ven Geplaatst: 7 november 2022 Geplaatst: 7 november 2022 Ik spoel gefermenteerde groente/fruit meestal even af met water voor gebruik. Het haalt zeker niet al het zout er af/uit, maar ik heb toch de indruk dat het wel iets minder wordt. Quote
Indy Geplaatst: 7 november 2022 Geplaatst: 7 november 2022 Er wordt gefermenteerd met zout, en ook wel met azijn. Er zijn leuke (soms gratis) online fermentatie cursussen van meneer wateetons, en ook van t boek Over rot, kan je veel leren. Quote
Cagrown Geplaatst: 7 november 2022 Auteur Geplaatst: 7 november 2022 Bedankt voor de reacties, leuk om te horen dat men ook kan fermenteren met azijn! 😁 Zal me hierover wat informeren! 🤓 Quote
Cagrown Geplaatst: 8 november 2022 Auteur Geplaatst: 8 november 2022 Na even zoeken vind ik het niet, toevallig iemand een link naar hoe je kan fermenteren met azijn? 😅 Ik kom telkens uit op hoe azijn te maken...😅 Quote
fre3ke Geplaatst: 8 november 2022 Geplaatst: 8 november 2022 Dat verbaast me niet. Het kan ook niet. Er is een azijnbacterie, daar kan je azijn mee maken, en dat was het dan. Quote
Erny Geplaatst: 8 november 2022 Geplaatst: 8 november 2022 Zoek ook eens wat dingen op over Tsukemono (Japanese pickle, Pickle Press). Hier kun je snel en met kleine hoeveelheden testen wat je lekker vindt. Quote
annaelizabeth Geplaatst: 9 november 2022 Geplaatst: 9 november 2022 (aangepast) Met azijn niet, maar ik heb in het verleden wel zuurkool gemaakt met behulp van Kannes Brooddrank. Mijn moeder moest zoutloos eten. Tegenwoordig is dat zoutarm en mag zuurkool, maar niet elke dag. 40 jaar geleden, ik weet dus niet of het nu nog net zo goed werkt. Misschien moet je je vraag ook nog even hier stellen https://delusthof.wordpress.com/2015/11/17/zuurkool-in-t-klein/ 9 november 2022 aangepast door annaelizabeth aanvulling Quote
rorror Geplaatst: 9 november 2022 Geplaatst: 9 november 2022 Probeerde het Over Rot 2.0 pdf te vinden, maar helaas. Wel het volgende ebook gevonden, 79pagina's. https://docplayer.nl/108582405-Fermenteren-theorie-en-praktijk.html @Erny Tsukemono (Japanese pickle) Erg intressant. We gaan dit proberen. 1 Quote Gebreksverschijnselen, aandoeningen, in Paprika of Pepers.
Cagrown Geplaatst: 9 november 2022 Auteur Geplaatst: 9 november 2022 Bedankt voor de info! Ik had het inderdaad mis op: azijn is een doel en geen middel om te fermenteren... 😁 1 Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.