Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Ik zoek: Parkietjesvrucht (Asclepias syriaca)


Aanbevolen berichten

De titel zegt het al Ik zoek zaadjes (of een stukje plant) van Asclepias syriaca of ook wel Parkietjes vrucht.

Heeft iemand die? Of gaat iemand toevallig binnenkort naar Vreeken? Die heeft ze, maar ik heb verder niets nodig en dan wordt bestellen een duur geintje. Dus als diegene dan naar de moestuindag komt...

Link naar reactie
Delen op andere sites

De bloemknoppen, bloemen, jonge scheuten en vruchten zijn eetbaar. De (gekookte) bloem(knopp)en smaken iets zoet en fris als peultjes net een gebonden mondgevoel. Die bindende eigenschap maakt de groente heel geschikt voor bijvoorbeeld soepen en sauzen. De jonge scheuten (maximaal 20 cm) kunnen groen of gebleekt worden geoogst en doen sterk aan asperges denken, tikje bitterder! De groeitoppen kunnen overigens tijdens de groei worden geoogst en als spinazie worden gewokt. De topper vormen de jonge vruchtjes, oogst ze onrijp op 2-4 cm lengte:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Moet je even google met naam en giftig erachter, Het melksap (de latex) bevat veel glucosiden, waardoor de bladeren en de bast giftig zijn voor schapen.

Andere zeggen dat het witte melksap voor alle dieren giftig is, er staat soms dat jonge delen niet giftig zijn maar ik vindt dat twijvelachtig want wat is jong vandaar denk ik die lengte maten bij jouw verhaal,

verder heb ik zoiets van als de jonge delen eetbaar zijn betekend dat eetbaar ook gezonde groente ?

Players only love you when they're playing.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 6 maanden later ...

Asclepias syriaca - Papegaaiplant / zijdeplant

 

Deze plant vindt zijn oorsprong in Noord-Amerika en is een prachtige plant in de tuin, mits de nodige voorzorgsmaatregelen worden genomen. Door de snel groeiende wortelstokken dient men gebruik te maken van een wortelbegrenzer of ze aan te planten in een grote cementkuip. Doe je dat niet dan woekert de plant zich lustig door de hele tuin.

De bloemen groeien eerst in grote trossen en zijn zalm tot roze van kleur, ook hebben ze een heerlijke geur.

Vervolgens gaan de trossen hangen.Zowel de bloem als de vrucht zijn bijzonder.

De Papegaaiplant dankt zijn naam aan de vorm van de vrucht; deze doet nog het meest denken aan een papegaai welke op zijn kop met de snavel aan de stengel verbonden is. De vrucht scheurt na rijping open en massa’s pluizen komen tevoorschijn.

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zijn echt leuk hé. Zelfs onze kids ( Die mijn bloemenvaasjes niet echt kunnen waarderen ) vinden het grappig. Buurman beloofde mij wortelstok in de winter maar in de papegaaitjes zitten zaadjes, dan kun je die toch zaaien? Moeten de vruchten daarvoor eerst nog rijpen aan de plant of zou het met deze ook al gaan. Wil je wel een papegaaitje sturen of anders dit najaar rijpe ?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 4 weeks later...

Plantjes, das beter. Ik heb van de week nog ietwat onrijpe zaden gezaaid. Als ze rijp zijn aan de struik gaan ook die gezaaid worden, ook nog vermeerderen via wortelstok proberen, later dit jaar. Ben benieuwd of het plantjes worden. Hebben ze dit jaar al gebloeid Jorieke?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 7 years later...

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...