Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Ziet er netjes uit die bedden met stro. Het kost wat moeite, maar dan heb je ook wat

Good things come in small packages

Geplaatst:

Geweldig werk! Als ik dat zo zie wordt ik (bijna) jaloers dat dat bij ons niet kan..teveel slakken en woelmuizen om onder stro te telen.

Je hebt superwerk verricht en ik vind het er heel mooi bij liggen. Inderdaad zijn de paden wat smal, maar las je er niet met een kruiwagen langs hoeft valt het wel mee, en heb je meer tuin! Om te zaaien schuif te wat stro opzij..laat je het dan opzij liggen totdat het zaad goed boven de grond is?

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Geplaatst:

Heb idd weinig last van woelmuizen, maar over slakken heb ik niet eens na gedacht.... Nou, ben benieuwd haha!

En idd, waar ik zaai doe ik het stro wat aan de kant en als de planten wat groter zijn schuif ik het stro weer terug.

Ik ga idd niet met een kruiwagen in de paden. Om mijn tuintje heen heb ik nog tegels liggen, dus mocht het nodig zijn om een kruiwagen te gebruiken, kan ik nog steeds overal prima bij.

Geplaatst:

Wat is het voordeel van stro op je bedden? Ziet er wel netjes uit, maar is het niet lastig wieden? Of gaat het juist de meeste onkruidgroei tegen?

Geplaatst:

Tja, je hebt tegenstanders hiervan en die zullen je een heel ander antwoord geven als de mensen die hier wel een voorstander van zijn. Plantentelt is nou eenmaal geen exact science.

Zo als je ziet ben ik 1 van die voorstanders en ik zal je proberen uit te leggen waarom.

Als je de grond bedekt met bijv stro noemen ze dit mulchen.

1) Het onderdrukt het onkruid omdat de aarde weinig zon krijgt. Wieden doe je dus niet. Steekt een onkruid toch zn kopkje boven de stro trek je hem er gewoon met de hand uit en leg je em op de stro. Zo word je onkruid dus ook mulch.

2) Onder het stro onstaat een micro klimaat. Dus je zaden kiemen sneller want het is er altijd (wel das relatief natturlijk) warm.

3) Het scheelt ook met water geven. Doordat aarde geen directe zonne stralen krijgt, droogt het ook minder snel uit. Ideaal in droge periodes.

4)Tevens gaat de stro op een gegeven moment rotten en word het compost en compost is weer goed voor je bodem leven en een goed bodemleven is goed voor je planten en ga zo maar door.

5) Wanneer je je aarde ''bloot'' hebt liggen, dus dat de aarde duidelijk zichtbaar is, is de kans groter dat de regen de mineralen enzovoorts uit de aarde spoelt. En das zonde want die mineralen zijn juist zo belangrijk voor je planten. Wanneer je mulcht gebeurd dit proces minder snel.

Er zijn zat redenen om deze technieken niet toe te passen zoals bijv als je tuin veel slakken heeft, woelmuizen of weet ik wat voor beestje wat zich heerlijk thuis voelt in je stro, konijen, hazen...

Geplaatst:

Klinkt best logisch! Vind het wel leuk klinken hoor, zag van de week ook bij iemand die aardappels teelt onder stro. Vond ik ook al zo'n leuk idee!

Maar 't ziet er goed uit!

En mocht je idd. meer slakken kunnen krijgen erdoor, begin nu alvast met vangen, die leggen dan sowieso geen eitjes meer!

Succes!

Geplaatst:

Hey Chaotik,

Ik las dat je er over zit te denken om een stuk grond te huren/pachten in het buitenland. Heb je daar al wat concretere plannen voor? Ik zit daar namelijk ook wel eens over te denken. Ben sowieso erg benieuwd naar ervaringen van mensen die dat willen doen of al gedaan hebben.

Geplaatst:

Echt concrete plannen zijn er nog niet hoor, eerst mn perma cultuur opleiding afmaken, daarna lekker reizen en op verschillende boerderijen werken en ik hoop zo nieuwe ideeen te gaan ontwikkelen. Ik weet ongeveer wel wat ik wil, maar nog niet waar. Ik hoop dat ik hier, tijdens het reizen, achter kan komen.

Dus naast veel dromen, geen concrete ervaring die ik met je kan delen.

Mypos, heb je me pb ontvangen?? Volgens mij deed ik het niet goed namelijk...

Enne Rantje, bedankt voor je advies!

Geplaatst:

Zo, vandaag maar weer naar de tuin gegaan. Genoten van het heerlijke zonnetje en van een zalige lunch. Na een tijdje relaxen ben ik aan de slag gegaan met de smalle strook die ik aan 1 kant van m tuin over heb. Hier zaai ik ieder jaar bloemen, goed voor de bijen, maar ook voor het onderdrukken van het onkruid. De tuin van mij en mijn buurman word gescheiden door een soort van hek van gaas. Deze heeft hij om en over zijn gehele tuin zodat de vogels niet zo makkelijk bij zijn bessen ed kunnen komen. Jammer alleen dat de wortels van het onkruid langs dit hek zich graag nestelen in het gaas. Zo word het erg lastig onkruid bestrijden, vooral als je geen gif wilt gebruiken...Sinds vorig jaar heb ik ontdekt dat wanneer ik het vol prop met bloemen et onkruid bijna geen kans meer heeft om de kop op te steken. Dat gaan we dit jaar dan ook gewoon weer doen!

dscn162577541331222479.JPG

Zo zag het eruit toen ik begon. Ik ben toen gaan wieden en heb een berg goudsbloemen gezaaid. Er staan ookal tulpen in. Vanaf volgende maand komen er ook Afrikaantjes bij en later ook Zonnebloemen.

dscn162727001331222489.JPG

En zo zag het eruit toen ik klaar was.

Ook heb ik op de bedden tot nu, rucola, raapsteel, capucijners, verschil spinazi, tuinbonen, rode ui en lente ui gezaaid.

Geplaatst:

Heerlijk opgeruimd gezicht zo die bedden met stro. Ben heel benieuwd hoe dat er uit gaat zien met alle groenten en bloemen in bloei.

Geplaatst:

Lathyrus?? Dat ken ik niet.. Ga ik even googlen. Ik dacht eerst aan hop. Daar zijn de verse scheuten ook van te eten, maar vorig jaar had ik er bonen en peulen tegenaan laten groeien, maar kreeg het in het begin net iets te weinig zon (de eerste 10 cm zo, wat zo hoog is de opstaande rand van het ''gaashek'' van de buurman.) En daardoor werden het nooit echte grote jongens. Vandaar dat ik zoon idee verder heb laten varen...

Maar goed, ik ga lathyrus ff googlen.

Geplaatst:

Hop is dan wel weer een beetje een woekeraar...lathyrus is vooral voor de mooi, het geurt zo lekker en is zo mooi fragiel

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Geplaatst:

Hee Chaotik! Ziet er mooi uit! (Je Zwolle-medemoestuinier hier..) Kunnen we het de volgende keer ook eens hebben over die permacultuuropleiding? Zit ook over zoiets te denken. Die in Utrecht leek me heel goed, maar wel steeds een eindje reizen.

En ik ben ook heel nieuwsgierig naar jullie reis- en leefplannen voor de toekomst.. Ik ben die van mij ook beetje bij beetje aan het vormen. Is nog in progress maar zou wel eens op die van jullie kunnen lijken..

Geplaatst:
En ik ben ook heel nieuwsgierig naar jullie reis- en leefplannen voor de toekomst.. Ik ben die van mij ook beetje bij beetje aan het vormen. Is nog in progress maar zou wel eens op die van jullie kunnen lijken..

Dames, misschien zijn deze sites iets voor jullie. Om te lezen, om eens langs te gaan, om ideeen op te doen, of iets dergelijks. Of het past bij wat jullie willen weet ik helemaal niet en misschien kennen jullie ze ook al lang maar baat het niet dan schaadt het niet, toch

http://www.pro-werelddorp.nl/home/

http://gen.ecovillage.org/

Enne Dorien, naar school gaan en met anderen samen iets nieuws leren is natuurlijk veel leuker dan thuis in je uppie te gaan zitten studeren, maar als reistijden en locaties toch te problematisch worden: op deze site kun je kennis maken met permacultuur via een downloadbare cursussen http://www.permacultuurnederland.org/index.php?id=23.

[edit] sorry chaotik dat ik in je topic zit te tikken terwijl ik ook een pm had kunnen sturen.... zal ik dat alsnog doen en dit weghalen?

Veuvecouderc

De weduwe in 2012 blog/veuvecouderc/

Geplaatst:

Nee hoor, laat maar staan.

Bedankt trouwens voor de links, die kende ik nog niet.

Enne Dorien, aangezien het seizoen weer is aan gebroken zullen we elkaar wel weer vaker gaan zien op de tuin, drinken we es een koppie thee en vertel ik je alles over mn school, deal?

Geplaatst:

Ik werd vanochtend wakker en toen scheen de zon! Ik kreeg daar zoo enorme energie boest van dat ik na wat lekker luieren maar gauw naar mn tuin gegaan. Het mulchen is nu helemaal klaar. Ik moest het nog even rond bessen/frambozen struiken doen Tijdens het mulchen hiervan ontdekte ik dat de kervel weer opkwam. Had geen idee dat dit een meerjarige plant was... Toch weer wat geleerd vandaag!

Ook zag ik dat mn lavas de kop weer begint op te steken.

Daarnaast heb ik nog wat rijsdoperwten gezaaid. Onder het perma cultuur motto, ''haal je hulp bronnen uit de natuur, ben ik druk op zoek geweest naar rijshout om mijn erwten tegen aan te laten groeien. Poehee, ik dacht: Dat doe ik ff, maarre nee hoor, dat was best nog een uitdaging. Gelukkig was er iemand net een boom aan het snoeien, dus ben ik hier maar gelijk bovenop gesprongen, want rondjes fietsen in de wijk of over de dijk worp weinig vruchten af...

Geplaatst:

Ergens in een ander moestuintopic was iemand ook al verbaasd over de snijbiet die spontaan weer omhoog kwam zonder te zaaien. Dus wie weet kweken we meer vaste planten dan we weten

Geplaatst:

Daarnaast heb ik nog wat rijsdoperwten gezaaid. Onder het perma cultuur motto, ''haal je hulp bronnen uit de natuur, ben ik druk op zoek geweest naar rijshout om mijn erwten tegen aan te laten groeien. Poehee, ik dacht: Dat doe ik ff, maarre nee hoor, dat was best nog een uitdaging. Gelukkig was er iemand net een boom aan het snoeien, dus ben ik hier maar gelijk bovenop gesprongen, want rondjes fietsen in de wijk of over de dijk worp weinig vruchten af...

Oh dus daar had je die voor nodig! Ik heb vorig jaar voor mijn erwten gewoon in mijn compost-/rommelbak gegraven.. Het was niet hoog, maar wel mooi, met allemaal gekke takjes en dingetjes.. Ik ben benieuwd hoe jouw constructie eruitziet met die takken..

Geplaatst:

Hehehe, klinkt ook mooi ja!

Maarre het rijshout in mn bedje ziet dr uit als een mini dood bos, ben benieuwd hoe dat dr uit gaat zien wanneer de erwten erin groeien...

Maar goed, vandaag weer het een en ander gezaaid. Tot nu zit dr dus in de grond:

Rucola

Radijs,

Rijsdoperwten

Capucijners

Tuinbbonen

Rode ui

Lente ui

Raapstelen

2 verschillende Spinazi

Phacelias

Zomer wortelen van allerlei verschillende kleuren

En dr is nog niks opgekomen!! Ik weet, et is nog maar 1,5 weken geleden toen ik langzaam aan begon, maar ik word dr maar zenuwachtig van.

Mijn tuin word met veel sceptici bekeken en krijg van veel kanten kritiek van de dames en heren die al jaren het zelfde doen. Dat maakt mij best onzeker. Ik doe ook maar wat ik geleerd krijg op school en stel dat et niet helemaal goed gaat vind ik dat op zich niet erg. Ik heb nog veel te leren, maar ik hoor ze dan al zeggen: Zie je wel, dat perma cultuur gedoe... ik zei toch dat het onzin was! Ik krijg daar nu al de kriebels van. Ik hoop dus dat alles snel op komt, dan kan ik weer rustig slapen.

Geplaatst:

Lekker laten kijken. Het komt vanzelf op. Ik heb gemerkt (2e jaar) dat de zaden in de volle grond wat langzamer kiemen dan op zolder of bij t raam. Gewoon geduld hebben.

Geplaatst:

Zulke mensen hebben toch overal commentaar op joh, daar luister je met een half oor naar en verder trek je lekker je eigen plan!

Al zou je het precies hetzelfde doen dan nog doe je het verkeerd bij een hoop mensen.

En is toch geweldig om iets te leren wat jou zelf aanspreekt en het dan in de praktijk uit te kunnen proberen.

Morgen wordt het warm met zon, dus het schiet vast ineens de grond uit allemaal

Geplaatst:

Echt niets van aantrekken, als mijn man bijvoorbeeld in de tuin bezig is, komen er stee vast 2 mannen met de opmerking kan je dat niet beter zo of zo doen!! En dan mannen die zelf niets aan hun tuin doen, maar o ze weten het altijd zo beter.

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
  • Nieuwe aanmaken...