Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Oude druif stekken?


Missmass

Aanbevolen berichten

Hallo allemaal,

 

Mijn ouders gaan verhuizen en hebben een oude druif in de achtertuin staan. Helaas is het niet mogelijk de druif uit te graven (zit helemaal onder onze schuur geworteld), maar nu wil ik hem proberen te stekken. Hij is helemaal teruggesnoeid een poosje geleden. Er zijn dus geen takjes meer die ik kan afknippen, het is echt het geraamte van de druif dat er nu staat. Het liefste zou ik een groot gedeelte van de druif "afzagen" zodat ik niet maar een klein scheutje heb om mee te stekken, maar meteen een flinke plant overhou die ik langs mijn schutting kan leiden.

Kan dit? En hoe ga ik te werk?

Gardening is cheaper than therapy. And you get tomatoes!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Oei, in dat geval denk ik dat ik hem moet laten staan... Gaat echt niet lukken hem eruit te krijgen, we zouden dan een heel groot gedeelte van de bestrating eruit moeten halen en de schuur moeten afbreken. Gaat wat ver...

Jammer..

Gardening is cheaper than therapy. And you get tomatoes!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bestrating gedeeltelijk weghalen is niet zo'n grote klus, die liggen zo terug,

ik zou allicht even proberen mischien kun je een mooi gedeelte wortels opgraven, bij druif hoeft dat niet een onwijs grootwortel gestel te zijn de kans dat lukt bij een aantal mooie wortels is groot.

Oude druif struiken zijn ook bes5t mooi waardoor ze ook best een bepaalde waarde hebben.

Ik deed het in iedergeval zeker, tenzij het huis verkocht is dan mag je geloof ik niet zomaar nog even

opvallende beplanting eruit halen.

Players only love you when they're playing.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nu breng je me aan het twijfelen.. Het is een huurhuis, dus het maakt niet uit of ze de tuin beplant of onbeplant achterlaten, dus dat is geen issue. De druif is erg groot, dus ik zal hem sowieso korter moeten maken om hem bij mij in de tuin te kunnen plaatsen. Misschien als ik er zondag ben om de rest van de planten uit te graven dat ik even kan kijken hoeveel van de beworteling er mee te krijgen is. Valt allicht te proberen natuurlijk..

Gardening is cheaper than therapy. And you get tomatoes!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja dan zou ik zeker doen, mislukt het ook niet erg lijkt mij, maar nogmaals kans best groot bij druif hoor dat verplanten lukt.

Ik heb zelf druiven aangeplant uit een oude wijngaard en ben er reuze blij mee, prachtige oude mooie hoofdstronken,

maar "dik"' betaald.

Hoe meer je terugg snoeid hoe beter de kans is dat lukt, wortel en takken moet beetje in verhouding met elkaar zijn.

Players only love you when they're playing.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zoals Hansm zegt, zou ik het ook proberen inderdaad. De druif nog verder terugzagen, ( misschien 1 zijtak bewaren ) uitgraven zover dat gaat , en dikke wortels doorhakken , steken met de spade, of een bijl erbij.

Het enige waar je nu nog mee zit, is het feit dat de druif wellicht hevig gaat 'bloeden', maar goed. wie niet probeert die heeft zeker niets.

Andere afweging is: was de druif zo lekker , goed ? Dat het deze inspanning waard is ?

 

ps. een foto plaatsen bij zo'n vraag help altijd zeer...

Link naar reactie
Delen op andere sites

De druiven waren zeker erg lekker, maar mijn grootste drijfveer is wel dat ik pas anderhalf jaar in het huis woon met tuintje en vooral veel fruit in de tuin wil. En deze druif is al volwassen, dus het leek me een goed idee. Ik zal eens kijken of ik er zondag een foto van kan plaatsen.

Gardening is cheaper than therapy. And you get tomatoes!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zeker meenemen die oude druif! Wij hebben 2 jaar geleden de oude druif verplaatst die vlak voor het huis stond (groeide precies voor het woonkamerraam met als gevolg dat het in de zomermaanden erg donker in huis was). Een ruime meter in diameter hebben we hem uitgegraven en verplant. Hier is het goed gegaan. We hebben hem wel in het najaar verplant, en alle zijtakken gesnoeid tot op de hoofdstam(men). Ongeveer op 1,50 m hoogte waren er dus 3 vertakkingen vanuit de hoofdstam, die hebben we op 2,00 m gekortwiekt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...