Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Groeilampenkastje maken


Frans

Aanbevolen berichten

Als je toch lekker aan het knutselen bent zou ik overwegen om de warmte die de transformator (voor schakel automaat vsa) geeft te benutten om de temperatuur van de kweekaarde omhoog te brengen.

De vsa uit de balk halen en onder de kweekbak bouwen. Let wel op veiligheid!

 

gr Adriaan

moestuin = zweet op je rug om uiteindelijk uit te kunnen delen = met z'n tweetjes 27 kroppen sla in 1 week moeten opeten = bij de oogst er achter komen dat de konijntjes je voor waren = hosta's kweken om de slakken tevreden te houden

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als je toch lekker aan het knutselen bent zou ik overwegen om de warmte die de transformator (voor schakel automaat vsa) geeft te benutten om de temperatuur van de kweekaarde omhoog te brengen.

De vsa uit de balk halen en onder de kweekbak bouwen. Let wel op veiligheid!

 

gr Adriaan

 

Ik ga waarschijnlijk aansturing met raspberry pi doen.

Ik heb nog warmte kabel .. Eerst even kijken hoe het gaat met warmte en licht.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ziet er uit!

goed gereedschap is het halve werk, maar de andere helft moet je toch maar zelf doen

 

gr Adriaan

moestuin = zweet op je rug om uiteindelijk uit te kunnen delen = met z'n tweetjes 27 kroppen sla in 1 week moeten opeten = bij de oogst er achter komen dat de konijntjes je voor waren = hosta's kweken om de slakken tevreden te houden

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vanavond kitten en misschien nog klein beetje bij gronden .. en dan aflakken en lampies der in ..

 

Ik zit nog even met de verwarming van het kastje .. iemand nog ideeën? (heb nog grondkabel liggen, maar die is 5 meter ofzo .. beetje te lang)

 

2016-01-18%2022.09.49.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn idee zoals een paar berichtjes terug geplaatst:

 

Als je toch lekker aan het knutselen bent zou ik overwegen om de warmte die de transformator (voor schakel automaat vsa) geeft te benutten om de temperatuur van de kweekaarde omhoog te brengen.

De vsa uit de balk halen en onder de kweekbak bouwen. Let wel op veiligheid!

 

gr Adriaan

moestuin = zweet op je rug om uiteindelijk uit te kunnen delen = met z'n tweetjes 27 kroppen sla in 1 week moeten opeten = bij de oogst er achter komen dat de konijntjes je voor waren = hosta's kweken om de slakken tevreden te houden

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vanavond kitten en misschien nog klein beetje bij gronden .. en dan aflakken en lampies der in ..

 

Ik zit nog even met de verwarming van het kastje .. iemand nog ideeën? (heb nog grondkabel liggen, maar die is 5 meter ofzo .. beetje te lang)

 

2016-01-18%2022.09.49.jpg

 

Omdat ik pas op dit moestuinforum zit, ga ik niet de slimmerik uithangen, maar een feit is dat je van 5 meter stroomkabel een verwarming maken kunt door deze kabel kort naast elkaar te leggen zodat je kabel warm wordt. Het lijkt gevaarlijk, je moet een verlichting op het einde hebben en een automatische timer schakelaar voor hebben die telkens om een bepaalde tijd de stroomkring uitschakeld.Dit is even experimenteren.

 

Je mag me rustig zeggen dat dit een slecht idee is of gevaarlijk maar een bekende van mij heeft dit in de praktijk eens uitgewerkt en het functioneert.

 

Ik persoonlijk zou een verwarmingsmatje kopen.

Wie vraagt wordt steeds wijzer, hoe wijzer je wordt ,, hoe meer vragen je gaat stellen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als je met een draad wil werken zou ik de verwarmdraad uit een elektrische deken halen en deze gebruiken al dan niet in combinatie met een thermostaat

Op zekerheid veilig in gebruik!

 

In een ver verleden een behoorlijke brand meegemaakt dus veiligheid voor alles.

 

gr Adriaan

moestuin = zweet op je rug om uiteindelijk uit te kunnen delen = met z'n tweetjes 27 kroppen sla in 1 week moeten opeten = bij de oogst er achter komen dat de konijntjes je voor waren = hosta's kweken om de slakken tevreden te houden

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wattage is van vele factoren afhankelijk zoals ook de omgevingstemperatuur waar je het kastje plaatst, hoe goed ik het kastje geïsoleerd enz. enz.

Ik ga er vanuit dat je met een thermostaat werkt

 

thermostaat49021453381500.jpg

 

en het kastje niet in de vrieskou buiten zet..... 100 watt tot 150 watt als je de temperatuur wilt verhogen tot max 30 graden

 

gr Adriaan

moestuin = zweet op je rug om uiteindelijk uit te kunnen delen = met z'n tweetjes 27 kroppen sla in 1 week moeten opeten = bij de oogst er achter komen dat de konijntjes je voor waren = hosta's kweken om de slakken tevreden te houden

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik zou zelf niet gaan voor de verwarmer met luchtverplaatsing

 

schoendroger72611453387790.jpg

 

door de luchtverplaatsing droogt de grond sneller uit en de blaadjes van de plantjes verwelken sneller

en de 120 minuten timer die er op zit zal je ook moeten uitschakelen...

moestuin = zweet op je rug om uiteindelijk uit te kunnen delen = met z'n tweetjes 27 kroppen sla in 1 week moeten opeten = bij de oogst er achter komen dat de konijntjes je voor waren = hosta's kweken om de slakken tevreden te houden

Link naar reactie
Delen op andere sites

Van wat wil je de Watts weten. Lampen of verwarming?

 

(Bij)verwarming is sterk afhankelijk van de locatie en van de soort. In de woonkamer, met de groeilamp aan en de deurtjes dicht, heb je misschien geen verwarming nodig. Voor gewoon spul, incl. b.v. tomaten. Voor pepers, met name de chinense soorten wordt voor kiemen een temperatuur aanbevolen van 25 a 30 graden. Na het kiemen kan het wel wat minder. Zeker als er niet al teveel licht is.

 

Terzijde: voor kiemen is heel vaak alleen warmte nodig, geen licht. Licht echter kan geen kwaad, behalve bij echte donkerkiemers, die willen dan juist geen licht.

En dan zijn er ook nog lichtkiemers, die hebben naast –een beetje- warmte ook licht nodig om te kiemen (b.v. zaai-aardbeien).

 

Eerst maar eens –op de beoogde plek, met de lampen een tijdje aan- de temperatuur meten. Bij felle lampen, dus veel restwarmte, moet je misschien niet verwarmen, maar koelen

 

Wat is een felle lamp?

De lichtsterkte is te meten met je smartphone. Niet nauwkeurig, geeft wel een goede indicatie.

Ik gebruik soms Light meter v2.3 by Borce Trajkovski (voor Android). Metingen wijken minder dan 10% af van mijn aparte luxmeter.

Screenshot2016-01-21-15-37-5598201453446039.png

 

Een 18 Watt TL buis geeft ongeveer 7000 lux op 10 cm afstand van de lamp. Op 20 cm afstand is dat 4x zo weinig, en op 40 cm is dat 16x zo weinig. De lichtsterkte neemt kwadratisch af met de afstand.

7000 lux is net genoeg, maar wel aan de krappe kant.

 

Waarom meten in lux en niet in lumen of Watt.

Het aantal Watts geeft het energieverbruik aan, dit zegt niets over de lichthoeveelheid.

Lumen geeft de totale lichthoeveelheid aan, ongeacht waar naartoe.

Lux geeft de lichthoeveelheid aan die op een oppervlak valt, dus daar waar je plantjes staan.

Meer b.v. op: https://www.batterijlicht.nl/lux-of-lumen.html

 

Afsluitend: is al dat gereken allemaal wel nodig?

Uit deels luiheid laat ik mijn zaadjes kiemen op de vensterbank boven de CV radiator. Met een insteek vleesthermometer kan ik de temperatuur in de gaten houden. Pas na kiemen gaan ze onder de lampen, in de woonkamer, niet meer boven de CV. Enkel echte lichtkiemers (mijn vleesetende plantjes bijvoorbeeld; knolselderij; meer) gaan na zaaien direct onder de lamp. Dan niet voor de temperatuur, maar voor het licht.

Dat kan allemaal veel perfecter, beter, maar zo gaat het voor mij goed genoeg.

 

Daarbij: voor simpel spul als b.v. tomaten voor de volle grondteelt vind ik zaaien op 1 april vroeg genoeg. Lichtjes verwarmd, boven de CV, staan ze binnen 10 dagen boven de grond, ze kunnen dan direct door naar een raam op het zuiden (wel in de woonkamer voor een nette temperatuur). Vanaf half april heb je achter een zuidraam al meer licht dan onder een 18W TL. De beperkte ruimte onder de groeilampen kan dan gebruikt blijven worden voor plantjes die wel vroeg gezaaid moeten (omdat het seizoen anders te kort is).

Zie ook dit topic: post193022.html?hilit=licht behoefte#p193022

1120183653         2023_teeltlijst (.xlsx)

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt voor de uitgebreide informatie.

 

Ik doe in mijn kasje 3x 18watt TL

Die gaan dus niet voor de warmte zorgen. Ik wil eerst paprika gaan opkweken voor dit seizoen. Ik moet dus 20-25c hebben.

Het licht is nu het probleem niet. Ik moet even weten hoe ik warmte erin krijg + onder controle houden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Rikb waarom test je dat niet eerst door eerst 1 lamp 1 dag te laten branden {en te meten wat de temp is}en dan 2 en dan 3 dan weet je ongeveer met hoeveel lampen je minimaal kan werken voor de temp.

En dit is voor jou een handige Thermostaat kan je je verwarming en lampen op aansluiten zelfs dag en nacht temp.

 

https://www.conrad.nl/nl/sygonix-kamerthermostaat-tussenstekker-dagprogramma-20-tot-70-c-561354.html

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...