Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Groeilampenkastje maken


Frans

Aanbevolen berichten

@jokat: De meeste in dit topic genoemde oplossingen ziin bedoeld om zaailingen op weg te helpen. In de periode januari tot maart is er nog (te) weinig licht van buiten. 18 a 36 Watt (dichtbij de plantjes) geeft al 5 a 10x zoveel licht als het licht dat vanaf buiten op de vensterbank schijnt.

Voor het beschijnen van grotere oppervlakken, en een volledige teelt moet het Wattage veel hoger zijn. Vele honderden Watts. De investerings- en energiekosten zijn dan heel fors, alleen acceptabel als b.v. een tomaatje 10,- per stuk zou opleveren.

1120183653         2023_teeltlijst (.xlsx)

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

helemaal simpel en super. Maar werkt dat met gewoon TL- licht ? moeten dat niet speciale groeilampen zijn ? en zo ja , welke ?

 

vraag 2: moeten die lampen ZOO dicht op de bakken hangen ? mag er wat meer ruimte tussen zitten , en zo ja , hoeveel ?

 

mooi hoor !

 

Ja het werkt met tl licht 6500 kelvin of coolwhite (daglicht) de kleurcode is de laatste jaren anders geworden.

 

De lampen er een paar cm boven het is koud licht dus er verbrand niks en de steeltje van de stekken worden niet te lang op deze manier.

 

In de fluo-wereld bestaan verschillende kleuren en kleur-weergaven:

De duursten buizen hebben in de kleurkode een 9xx staan, de gebruikelijkste kleur-weergave is 8xx. De xx staan voor de graden kelvin, een meet-index voor de kleur. Hoe hoger deze waarde, hoe blauw-witter het licht is: Hoe heter ik een metaal maak, hoe helderder het gloeit.

x65= (6500°K) Daylight = deze buizen worden als daglicht-buizen aangezien, deze hebben een extreem hoog blauw-aandeel.

x40= (4000°K) Cool-white= deze buizen hebben en hoog aandeel blauw licht, maar ook rood-aandelen.

x33= (3300°K) Cool-white= deze buizen hebben en hoog aandeel blauw licht, en wat hogere rood-aandelen.

x30= (3000°K) Warm-white= deze buizen hebben en aandeel blauw licht, maar veel rood-aandelen.

x27= (2700°K) Warm-white= deze buizen hebben weinig blauw licht, maar heel veel rood-aandelen.

 

In de groei-fase van de planten gebruik je buizen met een hoge blauw-aandeel: Normaliter worden hier buizen met de kleurcode 840 of 833 ingezet.

 

Berend

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb deze morgen eens zitten kijken op de site van Growcenter noord naar groeilampen en armaturen.

Men spreekt daar over 400 of 600 watt groeilampen, waar jullie spreken van TL lampen van 18 of 36 Watt!! evt. dimbaar, altijd met een ballast.. Lijkt me wat ingewikkeld, heeft iemand daar duidelijke info over ? Of zit ik hier op deze site enkel in het Wiet circuit (wat niet de bedoeling is, dan heb ik het verkeerd voor).

Wil evt. eens meekijken : http://www.growcenter-noord.nl/verlichting-vsa-en-evsa-c-162_245.html

 

Idd voor de hennepword word dit hoofdzakelijk gebruikt het zijn ook geen groeilampen (kwik jodide)die ik zag in jou link maar hps lampen (armatuur) High pressure sodium dus hoge druk.

Wat wij met het uitkomen van zaden willen bereiken is dat de zaailingen groeien hier ben je geen vette instalaties voor nodig maar zal een tl 6500 k het zeker doen. Deze hps lampen leveren ook veel rest(warmte)

die dan weer afgevoerd moet worden dmv een afzuiginstalie icm met eent hermostaat. Dit is niet relevant voor ons moestuinierders maar alleen aantrekkelijk voor mensen met kassen of criminelen. Ledlampen zijn voor ons geschikter maar die zijn zeer prijzig in de aanschaf wel doen de plantjes het er uitzonderljk goed op.

 

Berend

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij aquaria wordt gezegd dat een tl buis ieder jaar vervangen moet worden. De lamp doet het dan nog wel maar wordt minder wat duidelijk te merken is aan de aquarium planten.

 

Is dit bij de groeikasjes ook zo? Al zullen de tl balken dan wel langer meegaan omdat ze maar een paar maand worden gebruikt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

een tl in een aquarium brand 12?uur per dag dat isx 365 dagen bijna 4400 uur per jaar een gemiddelde tl gaat 5000 uur mee. Zoals wij tuinders het gebruiken is 2 maanden 18 uur? ongeveer 1000 uur per jaar.

 

Dus ja voor een aquarium iets langer als één jaar en voor kleine plantjes kun je ze 5 jaar gebruiken.

 

De betere lampen van Ph....s gaan al 8000 uur mee.

 

Berend.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een TL-buis haalt met gemak de 10.000 tot soms zelfs 60.000 branduren. Voor een aquarium hoef je tegenwoordig niet meer elk jaar de lampen te vervangen de oude T8 lampen hadden soms wel het probleem dat ze op kwaliteit achteruit gingen. De nieuwere lampen en zeker de T5 lampen hebben hier vrijwel geen last van. Ik heb zelf 10 aquaria in beheer, waarvan 2 in eigen bezit en ik vervang een buis pas als hij kapot is. De planten in mijn aquaria groeien nog steeds prima. Wekelijks beland er een halve emmer aan snoeiafval op de composthoop

Groet,

 

Geert-Jan

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb me ingelezen en kroon heeft wel gelijk over de duur van de lampen. Maar als je t8 hebt en t5 wilt moet je je armatuur ombouwen van vsa naar evsa en t5 is standaard 5cm korter.

 

Vandaag de dag gaat T8 veel langer mee en zit er amper nog 10% lichtverlies op na 20000 branduren.

leve de techniek.

Naar alle waarschijnlijkheid kunt u de lampen gebruiken tot ze effectief stuk gaan. Dus niet meer weggooien he.

 

Bedankt kroon dat je mn geheugen hebt opgefrist.

 

Berend

Link naar reactie
Delen op andere sites

een tl in een aquarium brand 12?uur per dag dat isx 365 dagen bijna 4400 uur per jaar een gemiddelde tl gaat 5000 uur mee. Zoals wij tuinders het gebruiken is 2 maanden 18 uur? ongeveer 1000 uur per jaar.

 

Dus ja voor een aquarium iets langer als één jaar en voor kleine plantjes kun je ze 5 jaar gebruiken.

 

De betere lampen van Ph....s gaan al 8000 uur mee.

 

Berend.

 

bij mij maar 8uur. maar idd wel een heel jaar lang elke dag.

ik heb de aquaria niet voor de planten dus bij mij blijft de TL ook gewoon zitten totdat het kapot is. maar iedereen hamert daar altijd zo op dat ik me afvroeg of dat voor gewone planten ook zo is. valt weer mee dus

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn plantjes krijgen maar twaalf uur licht, waarvan nog eens vijf uur zonder bijverlichting. De lamp is een Fluora 36W/77 van Osram.

De oriëntatie van het venster is ook niet ideaal, OZO maar voor een ander venster mag het niet meer van de bazin, het lijkt dan teveel op een 'huis van plezier' zegt ze, en het is waar ook met dat blauw met rood licht.

Foto's van de zaailingen gemaakt zonder de Fluora lamp.

 

Salade, ijsberg salade, reuzenui, pepers en paprika's, zes bloemkooltjes, knolselder, roma tomaten en balcon tomaat.

IMG732698151390889301.JPG

De slechtste zaaiïng ooit, pepers die niet kiemen, waren na drie weken aan 25° nog niet gekiemd, en die fameuze Mammoth pot waarvan er maar 8 opgekomen zijn.

IMG732775281390889328.JPG

 

Er staan nog een potje rucola en raketsla bij ook, moeten nog uit komen.

IMG732816211390889343.JPG

 

De zomerprei welke hier is opgekomen heb ik uitgeplant op een hot-bed in de kas waar de temperatuur rond de wortels +8° is

Voor al de schone meiskes ne zoen, en voor de ventjes ne pol.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 4 weeks later...

Wij zijn ook bezig met het maken van een groeilampenkastje en dank voor alle informatie die hier in deze topic geplaatst is. Ik had vorig jaar alleen maar langgerekte dunne kiemplantjes van de paprikazaadjes. Ik heb via marktplaats een middelhoge Billy boekenkast gekocht voor 10 euro, 4 armatuurtjes TL 6500K van de Gamma voor 8 euro/stuk minus 20% korting. De buurman doneerde warmtewerend folie voor achter de autoruit (zo'n beetje hetzelfde spul als radiatorfolie), hiermee wil ik het kastje bekleden. We hadden alleen niet bedacht dat er geen stekker aan de armaturen zit dus daarvoor moeten we morgen nog terug naar de Gamma

Even een vraagje. Moet ik mijn zaailingen ook nog op een warmtematje zetten als ik ze op zolder zet (verwarmd, rond de 18 graden)?

Ik wil sowieso beginnen met paprikaplantjes, verder moet ik nog even uitzoeken wat ik al kan zaaien zo en wat zinvol is. (we zijn

beginner, de zaaiagenda is besteld maar komt pas as zaterdag )

Ik werk hard aan het groen kleuren van mijn vingers, tips zijn altijd welkom

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 weeks later...
  • 1 year later...

Ik zie overal veel over de kleurtemperatuur voor het opkweken van de pepers. Dit zou 6500K moeten zijn als ik het goed begrijp. Waar ik niet echt iets over kan vinden is de kleurtemperatuur voor het bloeien van de plant. Voor zover ik er iets over heb kunnen vinden zou dit 4000K moeten zijn? Kan iemand dat bevestigen?

 

Is het dan handig als ik plantjes wil kweken en laten bloeien (kleine plantjes) om dan 2 buizen naast elkaar te hangen? Of is het makkelijker (beter??) om 2 kastjes te maken, 1 voor de groei met 6500K en 1 voor de bloei 4000K?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weeks later...

Hoi Akroma,

 

in een ander topic groeilampen had je volgens mij ongeveer dezelfde vraag dus kopieer ik mijn antwoord maar even hier heen

 

als je niet veel geld wilt investeren maar toch een goed resultaat wilt behalen

TL verlichting

 

als je 2 buisjes plaatst

 

voor de groei kleur 840 en 865

voor de bloei kleur 840 en 827

 

voor de knutselfanaten onder ons is het wel een idee om de warmte die de transformator (voor schakel automaat vsa) geeft te benutten om de temperatuur van de kweekaarde omhoog te brengen.

De vsa uit de balk halen en onder de kweekbak bouwen. Let wel op veiligheid!

 

gr Adriaan

 

(bericht ge-edit wegens foutieve keuropgave TL {stond 860 moet 865 zijn}

aangepast door Gast

moestuin = zweet op je rug om uiteindelijk uit te kunnen delen = met z'n tweetjes 27 kroppen sla in 1 week moeten opeten = bij de oogst er achter komen dat de konijntjes je voor waren = hosta's kweken om de slakken tevreden te houden

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dank voor je reactie Adriaan!

 

Ik heb een lamp met de kleur code 865. Zit hier dan ook die 840 kleur in? De lamp heb ik gekocht bij de Gamma.

 

En begrijp ik het goed dat de plantjes niet zullen gaan bloeien op deze lamp en dat daar echt nog een andere bij moet met de juiste kleurcombinatie?

 

Groeten,

 

Maarten

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi Maarten,

 

Je kan met zo goed als elke TL buis en\of spaarlamp wel een plantje kweken vanaf zaad en laten bloeien.

 

maar bij sommige kwekers gaat het om een zo goed mogelijk resultaat, zeker als de kosten niet gelijk uit de hand lopen.

Zo is het ook met de kleuren van de TL verlichting. Met jou buis zal je zeker een plantje kunnen laten groeien, laten bloeien en zelfs oogsten

(mits ze maar licht genoeg hebt = aantal Tl buizen), maar je kan het beter doen door de lichtkleur te optimaliseren.

 

Succes en groetjes

Adriaan

moestuin = zweet op je rug om uiteindelijk uit te kunnen delen = met z'n tweetjes 27 kroppen sla in 1 week moeten opeten = bij de oogst er achter komen dat de konijntjes je voor waren = hosta's kweken om de slakken tevreden te houden

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een TL is alles bij elkaar ongeveer een 10tje.

Ben ik wel benieuwd waar jij die koopt. Ik zie steeds van die lage bedragen langs komen.

Bij Karwei is een armatuur €10 (vaste prijs) en een (groei)lamp €7, met bon €5,50. Dus samen anderhalf keer zo veel.

"Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi Speets,

 

ik weet dat de vraag niet aan mij is gesteld maar ik kan je wel antwoord geven:

 

op marktplaats worden altijd inbouw tl-armaturen aangeboden die uit systeemplafonds komen.

voor tussen de 7.50 en 15 euro heb je een 60 x 60 cm armatuur met 4 x 18 watt tl erin.

let wel op deze zitten per 2 stuks geschakeld maar dat is geen probleem.

de armatuur heeft ook nog eens ingebouwde reflectoren.

Ik vind de TL buizen te ver uit elkaar zitten dus demonteren en lekker knutselen.

 

tl-inbouw-bak33681447847075.JPG

 

de buizen in de genoemde kleuren (zie vorige berichten van mij) haal je of via internet of via een elektro-winkel

prijsindicatie 4 euro maximaal in de winkel via internet goedkoper maar dan wel weer verzendkosten

 

gr Adriaan

moestuin = zweet op je rug om uiteindelijk uit te kunnen delen = met z'n tweetjes 27 kroppen sla in 1 week moeten opeten = bij de oogst er achter komen dat de konijntjes je voor waren = hosta's kweken om de slakken tevreden te houden

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...