Ruderalis Geplaatst: 13 september 2023 Geplaatst: 13 september 2023 @RedTomato, ik kan je vooral de Buena Mulata aanraden, dat is een Chilly peper die paars begint en na een mooie omkleuring rood eindigt waarna de pepers rijp zijn. Het is verder een frisse fruitige peper soort die je super in gerechten kan gebruiken, je kan er ook zeer goed bruikbare flakes of poeder van maken! De plant is goed te kweken en geeft een zeer goede opbrengst, als de pepers gaan omkleuren wordt het een kleuren festijn in de plant. Buena Mulata, Als 2de kun je de Big Bomb overwegen, dat is een ronde rode peper, het is een hybride soort dus een kruising van een peper met paprika, ook zeer fruitig van smaak en goed in gerechten te verwerken! Ook een goed groeiende plant die ook goed oplevert, makkelijke plant om te groeien. Big Bomb, 2 Quote
RedTomato Geplaatst: 13 september 2023 Geplaatst: 13 september 2023 @Ruderalis Klinken allebij goed, maar ik wil graag eigen zaadjes hergebruiken. Dus dan zou de Buena Mulata de beste keuze zijn? Heb jij toevallig zaadjes die ik over kan nemen? 1 Quote
henkg Geplaatst: 13 september 2023 Geplaatst: 13 september 2023 @RedTomato: En volgend jaar ook weer gewone Cayennes proberen. Bij mij doen die het buiten altijd goed. Wel zonnig, beschut, per drie planten in een 10 liter bouwemmer. Maar misschien heb ik een goed ras (Zaadhandel van der Wal, nr. 313B, € 0,90 voor ca. 100 zaden). Van deze Cayenne win ik zelf geen zaad, een zakje kopen is wel zo makkelijk, zo voorkom (verklein) ik de de kans op kruisbestuiving.. Quote 2025_teeltlijst (.xlsx)
henkg Geplaatst: 13 september 2023 Geplaatst: 13 september 2023 Ik sluit mijn peperseizoen af. Na-oogst van de laatste zes dagen (ligt nu net in de vriezer): ^ Veel Cayenne, en nog wat late Mdme Jeanettes. De Carolina Reaper chocolate laat ik nog een paar dagen aan de plant narijpen: ^ Maar wat ik ermee moet? Ik ga wel heel voorzichtig proeven, maar in de keuken zal ik ze niet gaan gebruiken. Goed doseren -zelfs als peperpoeder- lijkt me ondoenlijk. - Cayenne (eind februari gezaaid, uiteraard binnen): had een groeistilstand, is helemaal goed gekomen. - Mdme Jeanette (eind januari gezaaid, uiteraard binnen) was dit jaar zelfs sneller dan de Cayenne. Bijzonder. - De Carolina Reaper (eind januari gezaaid, uiteraard binnen) deed het ook prima. Voor alle drie: gewoon buiten, op een mooi beschut plekje. Alles in 10 liter bouwemmers. Eén plant per emmer, behalve de Cayenne: drie planten per emmer. Kortom: Voor mij een uitstekend peperjaar. 5 Quote 2025_teeltlijst (.xlsx)
Ruderalis Geplaatst: 13 september 2023 Geplaatst: 13 september 2023 @RedTomato, ik heb geen afgeschermde zaden van de Buena Mulata maar je kan ze voor een klein prijsje bij peperzaden.nl kopen, daar kwamen mijn zaden ook vandaan en daar komen mooie planten uit! @henkg, mooie vruchten hoor 👍, wat doen met de Reaper vruchten is idd een probleem 😆, wij hebben tot nu toe steeds veel animo van mensen die de Reaper challenge willen doen dus wij geven er veel weg! Ook maken we er poeder van die je kunt verzachten met bijvoorbeeld paprika poeder mocht je ook paprika’s hebben staan. We hebben er ook al een keer een hot saus van gemaakt maar daar kan je ook maar 3 Reapers in kwijt en dan nog is ie op t randje! Uiteindelijk kweken wij de Reaper vooral voor de lol en niet voor de consumptie dus vandaar dat 1 plant vaak al voldoende is.😖 2 Quote
rorror Geplaatst: 13 september 2023 Auteur Geplaatst: 13 september 2023 Op 8-9-2023 om 17:41, woldistel zei: Heb jij ook echt Stripey's tussen jouw SRS of zijn ze meer als een gekronkelde SRP De plant deed het slecht en tijdens het afrijpen werden ze al zacht, toen geen streepje gezien. Heb ze 2dagen geleden geplukt, 2dagen op tafel en nu wel een streepje te zien. Hangen er nu nog 2 aan doe iets groter zijn. Ga het volgend jaar weer proberen, maar voor dit jaar is deze soort een soort van mislukking. Had van deze soort de hoogste verwachting dit jaar, maar helaas. 2 Quote Gebreksverschijnselen, aandoeningen, in Paprika of Pepers.
rorror Geplaatst: 13 september 2023 Auteur Geplaatst: 13 september 2023 @Ruderalis Vervolg Big Bomb, heb nu 4 nieuwere vruchten geplukt en geprobeerd. Die smaken nu verassend wel goed. Denk dat toch de eerste vruchten was die niet zo lekker smaakte. Nu dus geen muffige nare nasmaak. Plant mag dus blijven volgend jaar! Na het proeven, heb ik er een pistoletje kaas van uit de oven mee gemaakt. 3 Quote Gebreksverschijnselen, aandoeningen, in Paprika of Pepers.
Ruderalis Geplaatst: 13 september 2023 Geplaatst: 13 september 2023 @rorror, dat klinkt hoe het hoort te zijn 👍, ik was zelf behoorlijk enthousiast over de soort! 1 Quote
acpronk Geplaatst: 13 september 2023 Geplaatst: 13 september 2023 Rond het middaguur was ik naar een klant toe, vrouw had toen soep gemaakt en ze zag een zakje met Buena mulata pepers liggen. Daar heeft ze er eentje van gepakt en gesneden. Zonder handschoenen en ze kent de olie truc ook niet. Dus na het snijden zat ze een uur met haar handen in een schaal met water, maar het werd maar niet minder... later kwam ik terug en had ze nog steeds ernstig warme vingers.Kortom, de Buena mulata is een stuk pittiger dan de Cayenne. Het was ook wel duidelijk merkbaar in de soep. 3 Quote Mijn Instagram: https://www.instagram.com/pronksparadise/
Tanja65 Geplaatst: 14 september 2023 Geplaatst: 14 september 2023 Ik snap de olie truc niet helemaal geloof ik. Kan iemand me helpen? Quote * er komt altijd weer een nieuwe lente *
HerbalX Geplaatst: 14 september 2023 Geplaatst: 14 september 2023 @Tanja65 Voordat je begint met het verwerken van pepers smeer je je hangen in met een paar druppeltje plantaardige olie. 1 Quote
henkg Geplaatst: 14 september 2023 Geplaatst: 14 september 2023 Aanvulling over gebruik (eetbare!) olie: Vooraf: De olie trekt in je handen, vult zo kleine kloofjes, voorkomt dat de capsaïcine in je vel trekt. Handen goed "wassen" met een half theelepeltje olie. Ook onder je nagels wrijven. Daarna misschien een beetje deppen met keukenpapier als je wat veel olie hebt gebruikt. En achteraf (als extra, of als je het vooraf vergeten bent): weer handen "wassen", nu met een theelepel olie. De werkzame stof (capsaïcine) lost veel beter op in olie dan in water. Als laatste: handen wassen met water en zeep. Perfectionisten gebruiken extra vierge olijfolie, dat ruikt zo lekker. 4 Quote 2025_teeltlijst (.xlsx)
henkg Geplaatst: 14 september 2023 Geplaatst: 14 september 2023 Nog even de échte afsluiting van mijn peperseizoen. De voorbereiding voor gebruik in de keuken: ^ Vlnr: Cayenne, Madame Jeanette, Carolina Reaper chocolate Pepers zijn eerst gedroogd, tot kurk- en kurkdroog. Daarna vermalen in een elektrisch koffiemolentje, en "opgepot" voor gebruik in de keuken. Hete pepers zijn immers het best te doseren als poeder. Wel de gewenste hoeveelheid eerst in het dekseltje strooien, en dan pas bij het gerecht. Zo heb je een soort van "undo" knop. Bewaren: in een goed gesloten potje, in het donker. Dertig gram Cayenne en ook Mdme Jeanette, beetje weinig? Nee: echt ruim genoeg tot de volgende oogst. Daarbij: er liggen nog ruim genoeg vruchten in de vriezer. Gratis hitte in de komende wintermaanden! 7 Quote 2025_teeltlijst (.xlsx)
Tanja65 Geplaatst: 14 september 2023 Geplaatst: 14 september 2023 Dank @HerbalXen @henkg! dit ga ik proberen. Ik doe nu altijd latex handschoentjes aan maar pff dat vind ik wel een gedoe. Het werkt gewoon niet prettig. Dit klinkt beter. 1 Quote * er komt altijd weer een nieuwe lente *
rorror Geplaatst: 14 september 2023 Auteur Geplaatst: 14 september 2023 Oogst vandaag, voor morgen staan de gevulde paprika's op het gerecht. Op het bord is om te drogen en te verpoederen. Rest van de pepers, worden schoongemaakt en als halfjes ingevroren. Die gebruik ik dan bv om sjasliek stokjes te maken of op eigen pizza. 4 Quote Gebreksverschijnselen, aandoeningen, in Paprika of Pepers.
Lia56 Geplaatst: 15 september 2023 Geplaatst: 15 september 2023 Verkeerd gelabeld... stond padron maar lijkt er niet op. Oogst vandaag 5 Quote
rorror Geplaatst: 15 september 2023 Auteur Geplaatst: 15 september 2023 @Lia56 Desalniettemin zien ze er overheerlijk uit! Quote Gebreksverschijnselen, aandoeningen, in Paprika of Pepers.
HerbalX Geplaatst: 15 september 2023 Geplaatst: 15 september 2023 Ik heb de rijpe jalapeno's maar eens geplukt. Plan is om hier chipotles van te maken; schoonmaken, roken en drogen. 2 Quote
henkg Geplaatst: 15 september 2023 Geplaatst: 15 september 2023 Interessant! Kun je gaandeweg de stappen noteren (olie erbij? / hoe lang roken / op BBQ of in rookoven / hoelang en hoe nadrogen). En natuurlijk je uiteindelijke smaaknotitie. Quote 2025_teeltlijst (.xlsx)
HerbalX Geplaatst: 15 september 2023 Geplaatst: 15 september 2023 @henkg maar natuurlijk. Ik wil er dit weekend mee aan de slag gaan, ik zal daarna eat plaatjes en uitleg plaatsen 1 Quote
rorror Geplaatst: 15 september 2023 Auteur Geplaatst: 15 september 2023 Recept en hoe en wat https://www.bbq-nl.com/chipotles/ Quote Gebreksverschijnselen, aandoeningen, in Paprika of Pepers.
Ruderalis Geplaatst: 16 september 2023 Geplaatst: 16 september 2023 De openlucht Carolina Reaper vol met mooie vruchten, Perfecte vrucht, Pink Tiger volop aan het omkleuren zo goed als rijp, 😎🌶️ 5 Quote
Kevins Moestuin Geplaatst: 17 september 2023 Geplaatst: 17 september 2023 Weer een leuk filmpje van de meester zelf waarin hij verschillende hot sauce soorten proeft. 2 Quote
Ruderalis Geplaatst: 17 september 2023 Geplaatst: 17 september 2023 Openlucht Reaper kleiner dan de Reaper vruchten in de tent, Pink Tiger ( de tape heeft niks opgeleverd!, volgend seizoen nog maar een keer proberen), ik vind ze alsnog mooi, 😎🌶️ 6 Quote
woldistel Geplaatst: 17 september 2023 Geplaatst: 17 september 2023 Ik ook, erg mooie kleuren! 1 Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.