Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Cayenne (een annuum soort): die ga ik komend weekeinde zaaien.

Voor mij: aan de vroege kant, mijn stelregel is 1 maart.

Anderen zullen zeggen: Nu pas?

Voor de chinense soorten ( o..a Madame Jeanette) is mijn stelregel: 1 februari zaaien.

Was in de praktijk toch weer een paar dagen eerder. Het zaaien van deze trage soorten is voor mij het startschot van het totale 2023-zaaien.

Zo staan ze er nu bij (formaat potjes: P9):

20230224_SVZ_pepers.jpg

^ Na verwarmd kiemen geen bijzondere aandacht meer. Eén Led-batten, potgrond, water, huiskamertemperatuur : daar moeten ze het maar mee doen. Ik ga ze nu wel wat dichter onder het LED-balkje zetten. Hiervan blijven er wel een paar over, voor de MTFD op 15 april.

• Like 4

1120183653         2025_teeltlijst (.xlsx)

Geplaatst:

And the winner is: Pimiento de Padron '22 🌱

Goed om te weten dat dat zaad in ieder geval kiemt.

Gezaaid op 18-2, eerste kiem boven op 24-2.

• Like 5
Geplaatst:

Nou, de Padronnen hebben mij weer niet in de steek gelaten. :mrgreen:

Zijn sinds gisteren als gekken boven de grond uit komen zetten. 🌱 🌱🌱🌱 🌱🌱

Van elke jaargang/soort al in ieder geval 1 (van de 2).

Ook de rest doet goed mee, de Suri's lopen zoals verwacht wat achter.

• Like 2
Geplaatst: (aangepast)

Hier was het me nog niet opgevallen dat de katten tussen de zaailingen gingen, tot vandaag.  Ik had de peper en paprika plantjes even naar boven gebracht om wat foto's te nemen, bij het terugbrengen had de poes zich al genesteld onder de lampen op de vrije plaats. Wel nog nooit beschadigingen gehad.IMG_2632.thumb.JPG.c030a425f2c2904d23a953585bd18995.JPG

Overzichtje van de pepers tot nu.

IMG_2587.thumb.JPG.61cf6a5cb3a3981e862daa95c665346f.JPG

Peperklokje, Ferenc Tender

IMG_2589.thumb.JPG.12106ae9a82de736deb35de531ecc861.JPG

Lemon drop,  Spaanse peper, Chervena Chuska  (hoort bij paprika's, is een rode sweet pepper)

IMG_2594.thumb.JPG.32bedbf8fe4841c1a52d0808e8957139.JPG

shishito, eerste bloem is zichtbaar.

IMG_2596.thumb.JPG.f6fe6a21e14a15486f42ffa531ab8323.JPG

Turkse kill biber, na meerdere pogingen toch eentje via de deno methode

IMG_2601.thumb.JPG.2f7aa385a14d5f1b7f7be6fbee8c294b.JPG

Madame Jeanette en Hot prairie

Bij deze laatste ook eerste bloemvorming

IMG_2604.JPG

Ring of Fire is niet gekiemd na 2 pogingen

Habanada vooralsnog ook nog niet (eerste poging)

edit:  plantjes staan onder led battens , omgeving 19 graden Celsius

aangepast door redzebra
  • Like 5
Geplaatst:
16 uren geleden, mdubbelm zei:

Ja. Ze eet ook sla.

De mijne ook, vooral ijsbergsla is ze dol op.

6 uren geleden, mdubbelm zei:

hoe bescherm jij je zaailingen tegen de poezenterreur? Of heb je voldoende ruimte om ze in een afgesloten kamer te zetten? 

Genoeg ruimte, 3 slaapkamers, de kleinste slaapkamer geheel ingericht voor de kat. Grootste slaapkamer als hobby kamer. Deur van de hobby kamer zit altijd dicht, zodat ze daar niet kan komen.

• Like 2
Geplaatst:

Laat ik beginnen met een huishoudelijke mededeling, ik heb besloten om het meloen 🍉 project een jaartje uit te stellen aangezien ik teveel mooie en interessante Peper soorten heb aangeschaft die ik optimaal wil kweken in de tunnelkas!!😆

De tunnelkas zal dus dit seizoen gevuld worden met 5 verschillende Peper soorten en 1 giant Tomaat 🍅.

De 5 Peper soorten zullen de volgende soorten zijn;

- 1x Carolina Reaper rood, de challenge plant, begint al een klein plantje te worden.

- 1x Pink Tiger, begint ook al een klein mooi plantje te worden.

- 1x Black Pearl Psychedelic, heb inmiddels 2 kiempjes staan en al totaal paars!

- 1x Aji Charapita, hele kleine zaadjes die nog niet willen kiemen!🤞

- 1x Dragons Breath, hele moeilijke plant om aan het groeien te krijgen en houden!

Enige uitleg over de Dragons Breath, het is officieus de heetste Peper ter wereld met 2.4 miljoen Shu, officieel is de Carolina Reaper nog steeds de heetste Peper ter wereld met 1.6 miljoen Shu.

De Dragons Breath staat als zeer moeilijk bekend, ik had er vorig seizoen 3 opgekweekt maar uiteindelijk zijn ze alle 3 overleden, 1tje heb ik 4 maanden in leven gehouden maar uiteindelijk redde hij het niet.

Het is een zeer kleine bossige plant met kleine Reaper achtige rode vruchten.

Ik heb een wat grotere bak gepakt en er 10 geweekte Dragons Breath zaden ingepland en afgedekt met follie en op de warmte mat geplaatst, nu fingers crossed 🤞😎

10x Dragons Breath zaden,

1EF39A2B-BB1F-483A-A35A-A112192D757C.jpeg

Geplaatst: (aangepast)

Het wordt bijna tijd voor een poezendraadje, maar ik snap wel dat ze ook graag tussen de pepers zitten

edit: ik zie nu dat @henkg een beestendraadje is begonnen, leuk! 

edit: ik krijg deze stomme emoji niet uit dit bericht 😋

aangepast door Arja
  • Like 2
Geplaatst:

Hallo allen,

Ik heb jullie draad even doorgelezen omdat ik net mijn bolivian rainbow zaadjes binnen heb. Ik heb nog nooit iets met pepers gedaan en ik vond het er vooral mooi uit zien.

Nu zie ik dat jullie dit alles professioneel aanpakken. Is dit perse nodig voor pepers? Of kan ik ook gewoon later binnen zaaien zonder lamp en warmtemat?

Anders heb ik me er flink op verkeken.. 

Groetjes!

• Like 1
Geplaatst:

@Birdie91laat je niet afschrikken door wat je leest alsjeblieft! Je kan prima zonder warmtematje of groeilampen als je nog maar voor half maart zaait en de plantjes op je warmste vensterbank op laat groeien. Wat ik bijvoorbeeld doe is met een matje en lampen werken om zo vroeg mogelijk te beginnen, maar dat is niet noodzakelijk. Dus: lekker snel zaaien en je verwonderen. Pas vanaf half mei als de nachtvorst geweken is, kan je de plantjes echt naar buiten brengen trouwens daarvoor alleen afharden. 😊👍

• Like 1
Geplaatst:

Je kan best pepers later zaaien. Dan heb ik het over de langwerpige pepers, type spaanse peper*. Zelfs in april kan het nog. Het resultaat is ook nog afhankelijk van hoe de omstandigheden zijn. Later in de lente zaaien betekent wel dat planten sneller groeien dan planten die in januari gezaaid zijn. Ik heb het ook over zonder lampen en hulpmiddelen zaaien. Je krijgt misschien (misschien he, ik heb het nooit kunnen vergelijken) iets minder oogst, maar je zal nog steeds je pepers kunnen oogsten. 

Mijn ervaring is dat als je pepers niet te snel in een grote pot of volle grond zet, dat ze sterker en groter worden als je dat later in het seizoen doet (juli/augustus). Dit heb ik wel kunnen vergelijken, zowel bij paprika als bij pepers. Dus eigenlijk te lang in hun pot** laten zitten, gewoon al vrucht laten maken en ervan oogsten en als de zomer op of over haar hoogtepunt is, dan pas in de volle grond zetten. Dan ga je daarna een waanzinnige oogst krijgen***. Ooit per toeval ontdekt (een peperplant die ik 'opgegeven' had omdat die maar matig produceerde in pot, gewoon maar in de tuin had gezet en het werd een mini peperboom met megaveel oogst. Latere jaren herhaald, en dat werkte wederom. Pepers die ik volgens schema had opgekweekt en eind mei/juni in de volle grond zette, deden het echt veel minder, gewoon niet te vergelijken. Afgelopen jaar hetzelfde verhaal met de puntpaprika's. Vrij laat uit de pot gehaald (stonden al een tijdje in pot in de tuin te wachten op hun vrijlating) en daarna verviervoudigde oogst aan paprika's. De blokpaprika's die op schema stonden, hadden een gestage oogst, zonder explosies (en veel minder). 

Dus ik ga mijn zaadjes zostraks in maart zaaien (zonder hulpmiddelen), zonder stress dat ik te laat zal zijn. Met geduld zal ik straks de buit ook wel binnenhalen. Alleen met een koude natte zomer zal ik pech hebben, maar dat risico is er altijd. 

* @Birdie91 ik ben niet bekend met jouw Bolivian rainbowzaadjes. Ik weet niet of mijn advies ook voor jouw pepersoort werkt, maar gewoon met liefde opkweken en eventueel straks laten overwinteren in de huiskamer of slaapkamer. Als dit jaar je resultaat niet maximaal is, ben je in elk geval voor volgend jaar op schema, grijns

** Wel in pot geschikt voor het formaat plant, dus niet te klein zetten, alleen nog niet loslaten in de grote wereld. 

*** Ik zit op zandgrond, weliswaar zwaar bewerkt met organisch materiaal en mulch, maar misschien doen peperplanten het wel goed in klei of veen als ze begin juni al in de volle grond gaan, ik weet het niet. Wat ik beschreef werkt bij mij. En als je geen beschikking hebt tot een tuin en alles in pot moet doen is het misschien ook geen goed advies, want de peperplanten blijven langere tijd onder hun capaciteit, tot de grande finale

(misschien is dit een algemeen gangbaar iets, dan sorry dat ik overbodig post, ik lees niet alle topics over de pepers naar de letter, omdat ik m'n eigen maniertje gevonden heb en niet zoveel erbij lees daardoor). 

• Like 5
Geplaatst:

Hihi, ik heb dit jaar ondanks mijn bovenstaande verhaal toch wat pepers gezaaid ergens in januari/februari, gewoon omdat het kriebelde en ik genoeg zaadjes had. Het is Sladki Ferdi, een simpele niet hete peper voor de inmaak op zuur. Tot mijn verbazing zijn ze al een paar centimeters hoog, ondanks gebrek aan zonlicht (altijd maar grijze lucht hier), gebrek aan aandacht, geen denomethode, maar direct in potgrond, beginperiode zonder verwarming (die was kapot en we hebben een tijdje eigenwijs met een dekentje om gezeten, maar uiteindelijk toch de verwarming maar gefixt), eigenlijk tegen alle logica en regels is en die stomme dingen floreren momenteel. De aubergines (violeta longa) die ik met de denomethode had gedaan, hebben al het verwaarlozingsgeweld niet overleefd. Alle 24 hebben het loodje gelegd. (ow wacht, een paar luttele mini aubergines (Gretchel) hebben het ook gedaan zonder aandacht, ik moet zo nog even nader inspecteren, maar die had ik ook gewoon in potgrond gedaan, gewaterd en vergeten en daar zijn er wel een paar opgekomen). 

Ik denk dat ik dit weekend mijn zaaiseizoen officieel ga beginnen met pepers, paprika's, aubergines etc. 

• Like 2

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...