Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Valt dat even behoorlijk tegen! De Phytophthora heeft hier dan plotseling keihard toegeslagen, en dat net vlak voor de warme en droge periode. Loop ik langs de Blush, hardstikke onder de Phytophthora. Breng het naar de compostplaats, ondertussen langs een andere tomaat gelopen, onbekende cherry van de buurman gekregen, nog erger er aan toe. Chadwick's Cherry die er een kleine 2 meter vandaan staat is ook al aangetast. Die 3 dus geruimd. Coyote heeft wat verdacht (ouder) blad, maar nog niks op de takken. Chocolate cherry zit ook onder, die moet ik morgen weghalen want moest de maïs terug brengen voor het avondeten.
De rest niet in detail naar gekeken, maar tussen de Blush en de Chadwick's Cherry zit zo'n 10 meter, en de meeste van de anderen staan daar zo'n beetje tussen in.

• Like 1
Geplaatst: (aangepast)

Mooi schepje vol toch! Dark Galaxy heb ik ook gekweekt volgens mij viel de smaak wat tegen.

De laatste Venusjes van de plant:

5DED8C3E-5F80-4FDF-9743-DFB9680C8CF4.jpeg

aangepast door appelvrouw
  • Like 2

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Geplaatst:
Op 5-9-2023 om 13:44, Tanja65 zei:

Je hebt niet toevallig nog wat zaadjes over? 

Nee, zaad zelf opgemaakt en sinds vorig jaar kweek ik de Gigantomo. Die zou nog wat zwaarder worden maar dat valt tot nu toe tegen. Smaak van de Gigantomo kan ik nog niets over zeggen want tot nu toe alleen samen met andere in de soep gegaan

gefascineerd door alles wat groeit en bloeit

3.000 m2 tuinplezier - siertuin - kasje - groenten - fruit

moderne kweektechnieken - hydroponics

https://www.instagram.com/maipensatogardening/

Geplaatst:

Tnx anyway! Ik ga hem op de lijst met wish/bestellen zetten. Misschien niet voor volgend seizoen want ik heb inmiddels al veel, maar voor het seizoen daarna. Bedankt voor de tip! 

* er komt altijd weer een nieuwe lente *

Geplaatst:

Ik zal enkele van de volgende zaden in de bio doos gaan doen, heb er niet veel van geoogst dus zullen kleine zakjes worden met +-10 zaden. 

Alice Dream, Amethyst Jewel, Arielle, Barry's Crazy Cherry, Brad's Atomic Grape, Bull's Hearth Orange, Candy Sweet Icicle, Giagant Krasnij, Glossy Rose Blue, Ivory Egg, Liguria,
Orange Russian, Piccolo, Purper Isonica, Rebel Yell, Sprite, Valencia Orange, Zena's Gift, Datterino en zal nog enkele andere zaden erbij doen even kijken wat ik zelf nog heb en niet meer ga gebruiken wat biologische gekocht is via moestuinhippie of diana.
  • Like 4
Op 5-9-2023 om 13:14, Mai Pensato zei:

Bij ons gaan de vleestomaten ook in de soep, meestal met andere soorten grotere tomaten. Maar ik herinner me wel van paar jaar geleden toen had ik een Big Daddy van net iets meer dan 1 kg, en daarvan hebben we soep gemaakt en die was opvallend lekker (zoet)

Tja zoals altijd smaken verschillen en maar goed ook, het zou anders eentonig zijn, zelf zet ik relatief  weinig kers tomaatjes en liever de wat grotere, ik eet bv graag een carpaccio van een  tomaat, klassiek gebruik je daar normaal een wat grote smaakvolle vlezige tomaat voor. (bv een echte CDB of ananas variant met veel vruchtvlees)  mmm alleen al van het beschrijven komt de smaak in mijn mond 😄,  en nee die kan je niet in de winkel vinden, dat is gewoon praktisch niet haalbaar omwille van houdbaarheid en stevigheid van de vrucht, daarom bv de geribde half rijpe zogezegde CDB  in de winkel die voor veel geld verkocht wordt , een verbasterde coeur d'albenga, totaal verschillend in elke opzicht van een echte CDB.

aangepast door redzebra
  • Like 3
Geplaatst:

Ik ben ook maar eens overstag gegaan m.b.t. het fermenteren/schimmelen van de zaden. De eerste pogingen zien er wel goed uit, de zaden van Soldacki (rechts)  zijn netjes gezonken en die van Dark Galaxy lopen net een dagje achter. 

IMG_20230908_162258_2932.thumb.jpg.f28bbd39df92b958f6d01debc96527fc.jpg

Eigenlijk gaat het me vooral om het schonen van de zaden. Ik heb smeer al jaren tomatenzaden uit over keukenpapier en heb altijd voldoende kieming, soms 100 procent. Ook handig dat je gelijk naam en jaar enzo op het keukenpapier kunt schrijven. Laten drogen, opvouwen en koel wegbergen. Het is soms alleen lastig om de zaden weer van het papier te peuteren, vooral als je die aan iemand anders wilt geven 😄

• Like 4
Geplaatst:

Let op met fermenteren en dit ware weer. vaak is 4 dagen al lang genoeg. anders kiemen de zaden.

Je kunt zien dat de zaden klaar zijn zodra ze naar beneden zakken als je op het glas tikt.

• Like 2
Geplaatst:
Op 5-9-2023 om 22:40, acpronk zei:

Valt dat even behoorlijk tegen! De Phytophthora heeft hier dan plotseling keihard toegeslagen, en dat net vlak voor de warme en droge periode. Loop ik langs de Blush, hardstikke onder de Phytophthora. Breng het naar de compostplaats, ondertussen langs een andere tomaat gelopen

Gooi jij de aangetaste planten op de composthoop? Verspreid je dan niet juist de schimmels? Of sudderen die dood?

Geplaatst:

@Tanja65 ik weet zelf niet precies hoe het werkt dus wellicht dat iemand hieraan kan toevoegen, maar ik zag charles dowding ook phytophtra aangetast materiaal op de composthoop gooien, als het goed is kan de schimmel namelijk alleen overleven op levend tissue dus zolang je compost goed gecomposteerd is en er dus geen levend plantmateriaal maar in zit zou het veilig moeten zijn vermoed ik dan??

Geplaatst:

Ja, tenzij er zoösporen zijn gevormd heb ik begrepen, maar dat gebeurt slechts zelden.
Ik heb geen composthoop, we hebben wel een algemene composthoop maar daar haal ik niks van af want dan krijg ik mega last van onkruid. Trouwens ook bloemen.
Alle plantenresten (met uitzondering van zaaddragend onkruid, dat gaat wel op de gemeenschappelijke composthoop) doe ik als mulch op mijn tuin. De phyto tomaten gaan naar een stuk waar nooit tomaten in de buurt komen, namelijk tussen de fruit bomen en struiken. Oh, en ook naast de rabarber, die groeien mega van een lekkere laag mulch (in ieder geval beter dan bij mijn tuin buren).

• Like 1
Geplaatst:

Oösporen (geslachtelijk), deze kunnen compostering overleven, niet de zoösporen (niet geslachtelijk).  Oösporen worden pas gevormd als er 2 verschillende matingtypes aanwezig zijn of als 2 vlekjes met verschillende matingtypes samenkomen. Paradoxaal is de kans groter dat dit gebeurt bij tomaten met enige resistentie, de niet resistente zijn er vaak zo snel aan, dat de kans op een tweede besmetting kleiner is. De kans is er echter wel, zo heeft men al variëteiten van phyt ontdekt die hun oorsprong hebben in bepaalde volkstuinen en in eerste instantie alleen daar voorkwamen, dus geslachtelijke voortplanting gebeurt wel degelijk in kleine omgevingen binnen België en Nederland. 

De mulch/compost gebruiken op andere vakken dan voor tomaat of aardappel is dan ook een goede preventie @acpronk naar de volgende jaren, oösporen blijven immers 4 jaar of langer aanwezig.  Maar ook al zijn er bij jou geen oösporen gevormd, als je  besmette plantresten toch op een composthoop gooit, zorg dat deze afgedekt zijn, de niet oösporen zijn sowieso massaal aanwezig, je wil het ook niet verder verspreiden binnen een volkstuin in het huidige seizoen, je buren zullen je dankbaar zijn.

• Like 2

Sommige van mijn tomaatjes hebben een soort glazige bel van binnen, zie foto. Alsof er water onder de schil zit. Ik heb geprobeerd het op te zoeken maar dat lukte niet. Weet iemand wat het is?

20230912_175054.jpg

aangepast door Tanja65

Geplaatst:

@Tanja65 zijn deze uit een serre ? Zie je nog iets anders  op bladeren?, er zijn wel een paar die beginnen met een waterige vlek maar geeft dan bv schimmel/sporevorming in het centrum van de vlek, dit lijkt eerder iets fysiologisch (bv hitte)

Geplaatst:

Ze zijn van onze buitentomaten, en het is ook alleen die ene plant waarvan sommige tomaatjes dit hebben. En nee, ik zie verder nog geen gekke dingen. Hier en daar verdord blad, of wat beginnende phytoptora zou kunnen zijn. Nog geen tomaten met donkere plekken of zo.  Heb alle blad wat twijfelachtig was direct weggeknipt. Ik ga er straks een paar opensnijden om de binnenkant te bekijken. Eentje ging ter plekke stuk, ik zag zo gauw geen gekke dingen.

Geplaatst:

Suzuki lijkt me hier toch niet, geen openingen of beschadigingen  te zien

Damage (Back to Top)

Fruit infestation is initially manifested by scars on the fruit surface left by ovipositing females (stinging). The initial oviposition site becomes sunken. Damage is caused primarily by larvae feeding on fruit pulp turning the fruit flesh brown and soft. The larger larvae cut breathing holes in fruit. Infested fruit collapse around the feeding site very rapidly and rot due to mold or secondary infections (Beers et al. 2010).

Oviposition scars from a female spotted wing drosophila, Drosophilia suzukii (Matsumura), on a cherry fruit.

Figure 11. Oviposition scars from a female spotted-wing drosophila, Drosophilia suzukii (Matsumura), on a cherry fruit. Photograph by Martin Hauser, California Department of Food and Agriculture.

• 2 weeks later...
Geplaatst:

Ik had uit de compost heel veel tomaten en pepers. Toch leuk dat die zonder enige voorkweek dus ook direct in de tuin kunnen (pepers dan).

Hier een aantal compost tomaten. De meeste rijpen niet af, want ze staan op onmogelijke plekken in de schaduw. Maar toch wel heel leuk.

96440c737f3cc75cf0c039440ee2a211.jpg

Ik denk dat deze tomaat een petite sweet is geweest. Die koop ik veel in de wintermaanden. Plant ziet er ook nog goed uit voor al die regens die die heeft gehad. Begon wel nu een beetje pytho te komen, dus die plant is er wel uit. Enkeltje kliko.

Geplaatst:
@Mellie ik heb de zaden nu in een zakje zitten van de moonlight mile tomaat, heb er denk ik een stuk of 40 dus zal met de tijd even een zakje opsturen =]

En ook graag wat foto’s van die rakkers als je nog hebt?! Ben benieuwd hoe ze groeiden.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...