Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Tomatentopic 2023


Goldfish

Aanbevolen berichten

Het al dan niet voordeel is afhankelijk van welke tomaat je teelt en in welke omstandigheden.

Als je een tomaat teelt die op zichzelf al groeikrachtig is  op een maagdelijke grond (voldoende rotatie mogelijk) of in pot  of eventueel resistentie  heeft tegen bv aaltjes/ kurkwortel / fusarium/ ... ga je weinig verschil zien, of zelfs andersom, soms teveel vegatieve groei. Vaak zijn dit de wat kleinere tomaten die dichter bij de wildere vormen staan of geselecteerde op bepaalde resistenties

Teel je veel op dezelfde plaats, wil je een langer groeiseizoen (bij buitenteelt heeft dit weinig nut) ook bij de wat grotere, een sterke resistentie in je wortelgestel ook bij niet resistente en zwakkere soorten, meerstammig gaan bij soorten die zwak groeien dan  kan de opbrengst significant verschillen.

 

De eerste jaren zou ik echter vooral kijken welke soorten je bevallen en het eventueel goed doen bij jou, belangrijk is ook om weten voor welke teelt je gaat, buiten, in serre, overdekt ? Of teel je al langer ? Niks houd je natuurlijk tegen om zelf al eens te experimenteren met enten, begin dan bv met de soorten waarbij je ziet dat ze bv 3 trossen maken of waarbij de volgende tros telkens kleiner wordt en dan niks vruchtzetting meer, die plant reguleert zichzelf, als je dan een sterker wortelgestel aanbied gaan ze meestal vlot verder.

aangepast door redzebra
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later ...
Op 25-10-2023 om 09:53, Dahli zei:
Op 24-10-2023 om 23:25, Mai Pensato zei:

 

Bedankt voor de info en tip. Ik heb ze ook meteen besteld.

Die ene reviewer heeft het over slechts 4 zaadjes die allemaal niet opkwamen. Ik hoop maar dat hij inderdaad zelf iets niet goed gedaan heeft. 

In mijn zakje zaten ook 6 zaden, ook allemaal uitgekomen en uitgegroeid tot prachtige planten. 

 

Ik had mijn bestelling een paar dagen later binnen. In mijn zakje zitten 5 zaden. EInd februari ga ik mijn tomaten zaaien, dan zullen we weten of de kiemkracht (nog) goed is. Ik heb daar altijd mijn twijfels over als zaden echt veel goedkoper worden aangeboden dan normaal.

gefascineerd door alles wat groeit en bloeit

3.000 m2 tuinplezier - siertuin - kasje - groenten - fruit

moderne kweektechnieken - hydroponics

https://www.instagram.com/maipensatogardening/

Link naar reactie
Delen op andere sites

3 uren geleden, Mai Pensato zei:

Ik had mijn bestelling een paar dagen later binnen. In mijn zakje zitten 5 zaden. EInd februari ga ik mijn tomaten zaaien, dan zullen we weten of de kiemkracht (nog) goed is. Ik heb daar altijd mijn twijfels over als zaden echt veel goedkoper worden aangeboden dan normaal

Ha Mai, ik hoop dat ze goed ontkiemen! Het zijn echt lekkere tomaatjes vond ik. Ik had mijn zaadjes overigens gewoon tegen de normale prijs (4,95 ofzo) gekocht bij een tuincentrum. Houdbaarheidsdatum destijds volgens mij 2025. Ik ga ook eind februari weer beginnen met mijn 3 nieuwe soorten 😀.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 maanden later ...
Op 24-10-2023 om 20:34, Frans zei:

Mijn Nightshade zaden kwamen ook van moestuinenbloem via Bol vandaan. Expiry date 2026 , kiemkracht 100% . Ik heb er onlang nog een paar zakjes besteld. Afgelopen voorjaar betaalde ik 5 euro. Nu kosten ze  3 euro.

 

@Frans  @Dahli  Hebben jullie dit jaar alweer de NIghtshade gezaaid ?  Ik heb in october ook zaad gekocht via Bol.  Expiratiedatum jan 2027.

Ik heb op 4 maart 25 soorten tomaten gezaaid op een warmtemat bij 27-28 graden. Inmiddels zijn 22 hiervan al gekiemd. 

Helaas de Nightshade nog niets (2 zaden), de 2 andere soorten die nog niet gekiemd zijn betreft ouder zaad.

 

Is het wellicht een tragere kiemer ?

 

gefascineerd door alles wat groeit en bloeit

3.000 m2 tuinplezier - siertuin - kasje - groenten - fruit

moderne kweektechnieken - hydroponics

https://www.instagram.com/maipensatogardening/

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Mai Pensato

Ik heb 6 maart verschillende soorten tomaten gezaaid waaronder 5 stuks  Nightshade op een warmtemat bij ongeveer 25 graden .  De eerste plantjes, waaronder één Nightshade,  kwamen vandaag  boven de grond. Ik kan dus nog niet echt oordelen over het kiempercentage maar  door de snelle opkomst van de eerste  verwacht ik voor de resterende Nightshades geen problemen.  Het gebruikte zaad was , net als vorig jaar, afkomstig uit een zakje met expiratiedatum 2026.  Opkomst vorig jaar 100% .

 

 

 

-- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Mai Pensato dit jaar heb ik geen Nightshade gezaaid. Ik heb maar weinig plek en wilde dit jaar weer wat, voor mij nieuwe, soorten proberen. Vorig jaar kwam de Nightshade binnen 2 weken op, zonder warmtemat overigens. Gewoon in de vensterbank, boven de verwarming, thermostaat nooit boven 19 graden. Ook bij mij 100% opkomst, 6 uit 6. Expiratiedatum weet ik niet meer.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...