Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:
14 uren geleden, appelvrouw zei:

De balkonstarren van @henkg beginnen nu pas te groeien ik ben er blij me

Tja, die slechte start (door slechte potgrond) had ik zelf ook. Na spoelen, en daarna bemesten -met vloeibare mest- gingen ze veel beter, na een behoorlijk lange tijd.

Nu staan ze er zeer florissant bij. 80 cm hoog, zo had ik ze nog nooit. De oogst zal aan de late kant zijn, maar ruim op tijd in het seizoen. 

20230623_BS_6x_ovz.jpg

20230623_BS_CloseUp.jpg

BalkonStar: niks bijzonders, gewone salade tomaatjes, tot ei-groot. De ideale struiktomaat voor potteelt op een terras. Ik heb ze al sinds 2010, toen nog op een balkonnetje van bruto 2 x 1 m2.

BalkonStar_2010.jpg

• Like 5

1120183653         2025_teeltlijst (.xlsx)

Geplaatst:

Hallo ik ben beginnende en dit is mijn eerste keer dat ik tomaten planten heb. Ze groeien goed maar vraag me af wanneer de bloemen komen. Ook dieven is nog niet nodig geweest doe ik iets verkeerd?spacer.png

• Like 1
Geplaatst:

Nog even laten zien hoe mijn stekkenleveranciers Bolzano en Lorenzo het verder doen als tomatenleveranciers.

Bolzano

stek_tom35.thumb.JPG.78d9fe9832e8b79d4b4a307978a38882.JPG

stek_tom36.thumb.JPG.6f18153de31d2d2837d02e9d2dc81964.JPG

Lorenzo was duidelijk later met afrijpen dan Bolzano.

stek_tom34.thumb.JPG.79c2c156b0b23a5c448a5c70b5bfdece.JPG

• Like 8

-- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --

Geplaatst:
2 uren geleden, ellen70 zei:

Hallo ik ben beginnende en dit is mijn eerste keer dat ik tomaten planten heb. Ze groeien goed maar vraag me af wanneer de bloemen komen. Ook dieven is nog niet nodig geweest doe ik iets verkeerd ?

Die bloemen komen vanzelf wel.  Ik zou ze wel een  stuk verder uit elkaar planten want nu staan ze echt te dicht op elkaar wat een iele groei veroorzaakt.  Verder zorgen dat ze zo licht mogelijk staan want ook  te weinig licht laat ze iel opgroeien.

Geplaatst:

Hierbij mijn lijstje van de tomaten planten die het tot mijn moestuin gehaald hebben.

Variteiten in de tunneltent:

Sweet million F1, Moonlight Mile, Alice Dream, Pozanno F1, Rosanno F1, Liguria, Cherokee Purple, Missouri Pink Love Apple, Soldacki, Big Rainbow, Black from Tula, Rainbow Jazz Hearth, Natures Riddle en Rebel Yell. Foto van de langwerpige tomaat is de pozanno F1, de meer ei vormig is van Rosanno f1, de plant met veel bont blad is van Moonlight mile.

Struiktomaten buitenteelt:

Pinocchio Orange, Marzano Fire, Roma VF, Golden Koningin??, Sweet Sue Dwarf, Marmande VF en 0-33. Foto van de plant die helemaal vol hangt met tomaten is van de 0-33 hangen nu al 25+ tomaten aan, vroeg mij wel af of ik bij dit soort nog moet gaan dunnen sinds die heel productief is, of lekker laten gaan als een struik waarvoor hij bedoeld is.

Stamtomaten Buitenteelt:

Sungold F1, Garden Peach, Garderners Delight, Blush, Tamina, Red Zebra Improved, Golden Boy F1, Arancia, Amethyst Jewel, Polaris, Brutus, Currant Gold Rush, Rosanno f1, Posanno F1, Glossy Rose Blue, Barrys Crazy Cherry, Arielle, Indigo Rose, Ivory egg, Purper Isonica, Valencia Orange, Bulls Hearth Orange, Couer de Boeuf, Liguria, Red Fig, Orange Russian, Chocolate Stripes, Gigant Krasnij en Zena's gift. 

20230625_124603.jpg

20230625_124616.jpg

20230625_124424.jpg

20230625_100424.jpg

• Like 6
Geplaatst:

Nou, ik loop dus qua buitentomatengebeuren echt een maand achter.

Eerst tot begin juni vorst aan de grond.

Dus pas na die tijd naar 't complex getransporteerd terwijl ze nog in P10 stonden en al best aan de lange kant waren.

Aldaar in de kas van de overbuurvrouw alwaar zij flink aan de groei gingen.

Want kon ze niet gelijk in de grond zetten en het was nog erg koud 's nachts door de noorderwind.

Vervolgens zijn ze naar mijn tuin verplaatst waar ze lekker in de zon en wind e.d. mochten staan.

Daarna begon het met die loeihete dagen, dan is het op de moestuin nóg een paar graad tropischer en daar kan ik dus echt niet tegen.

En zij groeiden maar door in hun kleine potjes.

Vorige week dan ook maar meer dan de helft in grote potten gezet zodat ik wat meer tijd had om te wachten op koeler weer.

En dat bleek afgelopen vrijdag te zijn, al was het toch weer een paar graad warmer dan was voorspeld. Maar gelukkig wel met een windje erbij.

Dus daar ging ik met de nieuwe woelvork aan de gang. Geweldig! Had ik echt 10 jaar eerder moeten doen.

Het planten van de tomaten deed ik onder een parasolletje.

Eerst grote gaten graven om de lange stammen/stelen in rond te vlijen zodat alleen het bovenste deel van de plant boven de grond stond.

Berekend dat ik per plant, van woelen - wortels eruit - tot planten, 12 minuten nodig heb.

Handig om te weten gezien er nog veel meer moeten.

Er staan er nou 10 in.

Vanaf morgen wordt het weer koeler en ik verheug me echt op het verder woelen met Woely de woelvork.

• Like 2
Geplaatst:

@Lia56 Zaad inkoop was een beetje uit de hand gelopen 😛 al die mooie kleuren, vormen, smaak omschrijvingen. Ik ben vanuit nature dan iemand die alles graag wilt proberen en dan te gaan ontdekken welke mijn favoriete rassen zijn en daarmee verder gaan, van enkele soorten ga ik ook aan het eind van het seizoen eigen zaad winnen omdat die zaden helaas niet meer te koop zijn, wil ik die zelf proberen te behouden. 

• Like 4
Geplaatst:

@Kevins Moestuin Kan ik mij helemaal voorstellen. Ik heb ook diverse rassen ( op bescheiden plaats) waar ik nog nooit van gehoord had ( nou ja... beetje beginneling) vind t zo leuk om de verschillen te zien en straks te proeven..

• Like 2
Geplaatst:

Wat ik merk tussen de kas hier en de kas in Frankrijk... Hier veel vruchten in de planten en weinig bij de kleine pepers en paprika's ( behalve Carolina reaper)

In Frankrijk weinig tomaten vruchten en hele grote hoge peper en paprika planten..

• Like 2
Geplaatst:

Elk jaar plant ik 3 tomatenplantjes in de tuin. Dit jaar 2 Coeur de Boeuf en een F1 hybride. Planten groeien fantastisch, veel gele bloemetjes, maar bij de Coeur de Boeuf nul komma nul vruchtzetting. Werkelijk geen enkel tomaatje. De bloemetjes verdorren gewoon. Ik begrijp er niets van, want ik doe niets anders dan andere jaren. Afgelopen 2 jaar had ik ook Coeur de Boeuf met een heel mooie opbrengst. Wat zou de reden kunnen zijn dat het nu niet lukt? Het enige wat ik kan bedenken is dat ik dit jaar helemaal geen bijen zie. Zou dat de oorzaak wezen? Of zijn er nog andere factoren die dit kunnen veroorzaken? 

Geplaatst:

De tomaten planten groeien zowat de tent uit maar opleveren doet het nog niet veel!😖

Dit moet ik volgend jaar echt anders gaan aanpakken want dit lijkt me niet echt de bedoeling.😆

Tomaten is tot nu toe niet echt mijn ding geloof ik, er zitten wel wat bloemen in dus we zien wel, ik heb maar enkele tomaten nodig aangezien het om de grote gaat.😉

Giant Tomato Martini,

IMG_0917.jpeg

😂

Geplaatst:

Ik heb het idee dat er iets niet goed gaat bij mijn planten. Ik heb een miljoen bloemen, maar slechts 2 tomaten groeien momenteel aan bijna 20 planten. De een na de andere bloem droogt uit en valt er vanaf. En ze staan buiten, dus dan zou de bestuiving vanzelf moeten gaan door de wind heb ik begrepen. 

Waar zou ik het kunnen zoeken? 

Wat is eigenlijk een normale verhouding van bloemen die een vrucht worden, en bloemen die uitdrogen en eraf vallen? 

Sinds een paar dagen ben ik nu de planten een beetje door elkaar aan het schudden om de dag. Wie weet helpt dat. 

Geplaatst:

@Istria het hangt ook een beetje vanaf van welke soort je hebt, hoe goed bevruchting kan gaan. Temperatuur en vochtigheid spelen een grote rol, maar  bepaalde gaan er veel eerder last van hebben (ik heb er hier ook een paar die totaal geen vrucht zetten). Tikken tegen de bloemen gaat het best in de late voormiddag, als vochtigheid al wat lager is. Stuifmeel van een tomaat is niet meer levensvatbaar boven een bepaalde temperatuur. Normaal gaan de gematigdere temperaturen de komende weken voor betere bevruchting zorgen, het schudden wat je doet helpt, bv een elektrische tandenborstel of iets wat trilt tegen de bloemen houden gaat nog beter.  @Ruderalis zelfde tip als hierboven voor jou als wat @Frans zei, en best een beetje dieven of bladsnoei, het kan rap gaan bij dichtbegroeide tomaten in tunnel bij vochtiger weer.

• Like 1
  • Thanks 2
Geplaatst:

@redzebra Thanks. Die tandenborsteltip kwam ik laatst toevallig ook tegen op YouTube. Zal dat ook eens proberen.

In welke fase van de bloem moet je dat dan doen? Zodra hij "open" is? 

Het ras groeit normaal gesproken in de westelijke balkan. Dus de temperaturen van de laatste paar weken zouden niks nieuws voor het moeten zijn. 

Toevallig is het dit jaar alleen maar regenachtig daar de laatste weken. En daar groeien de tomaten bij een familielid wel bij bosjes van dezelfde zaden. 

Eens kijken hoe het de komende koudere weken zal gaan. 

Geplaatst: (aangepast)

@Istria, ja vanaf hij open is. Het lijkt toch een omgevings probleem geweest te zijn als het bij je familie in de Balkan wel gaat. Hou er rekening mee zoals gezegd dat in combinatie met hoge temperatuur ook luchtvochtigheid een grote rol speelt, te hoog dan komt het stuifmeel niet los, te laag dan blijft het niet hangen aan de stamper.

Het  probleem "blossom drop" komt wel vaker voor als er een hittegolf /droogte is,  hier vind je  nog wat uitleg in detail en wat extra redenen waarom het soms gebeurt. https://www.thespruce.com/tomato-blossom-drop-1402964

edit: @Lou Rier ik had jouw vraag gemist, maar dat is om dezelfde reden, ik heb 5 variëteiten van CDB en die zijn altijd al meer gevoelig dan andere voor slechte vruchtzetting als de omstandigheden niet goed zijn en wat ook speelt, bij extreme hitte zijn bestuivers veel minder actief. 

aangepast door redzebra
  • Thanks 1
Geplaatst: (aangepast)

Vandaag mijn eerst sungold f1 cherrytomaat op, vondt het bijzonder omdat deze buitengeteeld word en toch de eerste plant is die een rijpe vrucht heeft gegeven. Vorig jaar kocht ik een plantje waarop sungold en 2 andere namen stonden, in een plant. De tomaten waren toen een stuk groter meer richting golfbal formaat en een stuk zuurder, was daarom verbaast van de heerlijke smaak die ik nu proefde, aangename verassing die zoete, frisse smaak.

aangepast door Kevins Moestuin
  • Like 3
Geplaatst:
Op 29-6-2023 om 19:21, acpronk zei:

... gebeurt wel vaker hoor. 

Inderdaad en hoe vaak het voor komt is ook een beetje afhankelijk van het ras.. Bij veel rassen zie je  het verschijnsel niet of nauwelijks, bij andere weer vaker.  Bij bolzano bijvoorbeeld heb ik dit jaar al een paar keer zo'n doorgroei gehad.

doorgroei.thumb.JPG.343f298561e2c1d08b6defcc56ae4ddd.JPG

• Like 1

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...