Flup Geplaatst: 25 juli 2023 Geplaatst: 25 juli 2023 @Mai Pensato ik heb het zaad gekocht bij de Hornbach (merk Floraself) en op de verpakking staat niet dat het een F1 is. Ik zie het nu wel staan op de website van de Hornbach, dat het een F1 is. Dan hoef ik er in ieder geval geen zaden van te winnen. Kumato wordt in Frankrijk (wij wonen vlakbij Frankrijk) veel aangeboden als smakelijke tomaat, maar ook daar vind ik de smaak van tegenvallen. Leuk om te proberen, maar verder ook niet. Quote
Mai Pensato Geplaatst: 25 juli 2023 Geplaatst: 25 juli 2023 7 minuten geleden, Flup zei: Kumato wordt in Frankrijk (wij wonen vlakbij Frankrijk) veel aangeboden als smakelijke tomaat, maar ook daar vind ik de smaak van tegenvalle Tja smaken verschillen... Quote gefascineerd door alles wat groeit en bloeit 3.000 m2 tuinplezier - siertuin - kasje - groenten - fruit moderne kweektechnieken - hydroponics https://www.instagram.com/maipensatogardening/
Mellie Geplaatst: 26 juli 2023 Geplaatst: 26 juli 2023 Ah dan is de pijn toch beduidend minder dat mijn koematootjes waren opgevreten. Ik denk dat ik ze volgend jaar toch nog een x ga proberen. Die naam hè! Zo grappig. Ik heb ze van velt en zij spellen het als koe houd ik toch die versie aan. Kinderen hadden er met het zaaien ook de grootste lol mee, kun je nagaan! 1 Quote
Kevins Moestuin Geplaatst: 26 juli 2023 Geplaatst: 26 juli 2023 Vanochtend deze blush tomaat geproefd, heerlijke frisse tomaat, lekker sappig en zoet 6 Quote
Lia56 Geplaatst: 26 juli 2023 Geplaatst: 26 juli 2023 (aangepast) Sweet carneros pink is hier ook een blijvertje, stevig, zoet en toch wat sappig 26 juli 2023 aangepast door Lia56 1 Quote
acpronk Geplaatst: 26 juli 2023 Geplaatst: 26 juli 2023 Volgens mij zijn chocolate cherry (rechts) en black cherry (links) toch hetzelfde. Planten groeien ook even sterk, en rijpen ongeveer tegelijk. Vrucht even groot, zelfde kleur. Smaak weet ik niet, maar dacht ongeveer hetzelfde. De achterkant en zijkant van de chocolate cherry waren wat verrot, dus niet geproefd (was van zaterdag, dus waarschijnlijk beetje beschadigd). Quote Mijn Instagram: https://www.instagram.com/pronksparadise/
Kevins Moestuin Geplaatst: 27 juli 2023 Geplaatst: 27 juli 2023 Dit is een rebell yell tomaat, vraag mij alleen af of ik moet afwcahten tot die helemaal roze/rood is? Hij is aan de zeikanten al goed in te drukken bovenkant nog iets harder. Quote
woldistel Geplaatst: 27 juli 2023 Geplaatst: 27 juli 2023 Ik denk dat het gewoon groenkraag is. Kun je er afsnijden. Quote
woldistel Geplaatst: 27 juli 2023 Geplaatst: 27 juli 2023 Ik heb nog geen van de buitentomaten onder een afdak gezet. Maar met deze regen en de vooruitzichten moet ik toch maar weer wat fabriceren. Ik heb drie tomatenparaplu's 😄. Maar mijn vollegronds tomaten staan her en der in de tuin, dus te weinig plu's. 1 Quote
Kevins Moestuin Geplaatst: 27 juli 2023 Geplaatst: 27 juli 2023 1 uur geleden, woldistel zei: Ik denk dat het gewoon groenkraag is. Kun je er afsnijden. Ik zag wel fotos waarop de tomaat volledig verkleurd was, maar ga hem er denk ik toch maar over 1 a 2 dagen afsnijden eens kijken hoe die smaalt, volgens tomatenforums zou dit de best smakende tomaat moeten zijn dus ben heel benieuwd want smaken verschillen nogal 😛 1 Quote
woldistel Geplaatst: 27 juli 2023 Geplaatst: 27 juli 2023 (aangepast) Groenkraag verdwijnt niet door langer te wachten. En over smaak valt te inderdaad te twisten 🙂 Ik hou zelf van tomaten met voldoende zuur. Dus heerlijk zoet ofzo zal voor mij niet persé een kenmerk zijn om een tomaat zelf te kweken Maar doe vooral verslag van deze tomaten👍. 28 juli 2023 aangepast door woldistel Quote
Birdie91 Geplaatst: 29 juli 2023 Geplaatst: 29 juli 2023 (aangepast) Hey hallo, Ik ben beginnende mini moestuiner en heb 7 tomatenplanten. 5 staan in een bak met voornamelijk klei grond waar vorig jaar een paar vergeten tomaten en paprikas hebben gestaan met een hoop onkruid. Deze hebben 1 a 2 trossen. 2 anderen staan in een bak waar we 6 zakken verse grond icm mest hebben gedaan. Deze tomatenplanten doen het echt zoveel beter! Bizar verschil. Hebben 4 trossen, veel dikkere stammen en zijn een stuk hoger. Dan vraag 1: Alvast voor volgend jaar. Wat geven jullie voor voeding? En hoeveel? Of is het beste de grond afgraven en dan nieuwe grond/mest er in doen? Vraag 2: Van de 2 planten die het goed doen heeft 1 een hoop lelijke plekken op de vruchten. Zie foto’s. Kan ik hier wat aan doen? Zie nergens beestjes oid. Alvast bedankt! Ps: het zijn Pyros F1 tomaten Edit: Typfout en extra info 29 juli 2023 aangepast door Birdie91 Quote
redzebra Geplaatst: 30 juli 2023 Geplaatst: 30 juli 2023 Wat bedoel je met een paar vergeten tomaten ?, hebben die zichzelf uitgezaaid ? Bij zaailingen van een F1 kunnen zwakke nakomelingen ontstaan. In een bak kan ook sneller bodemmoeheid ontstaan en is het toch aangeraden om redelijk wat compost toe te voegen of in een ruim plantgat nieuwe grond te voorzien bij tomaten. Openingen/misvormingen onderaan, vooral bij vleestomaten wordt catfacing genoemd en kan tal van oorzaken hebben. Bij nat weer kan dit een ingangspoort zijn voor schimmels. Bij jou denk ik echter, dat er aan de jonge vruchten eerder beschadigingen zijn ontstaan, door bv slakken/luizen/... omdat ook de stengel van de tros geheelde wonden vertoont, een beschadigde jonge vrucht groeit ook niet normaal uit. Bij de huidige weersomstandigheden in buitenteelt kan je die nu best verwijderen. of schuren Quote
Kevins Moestuin Geplaatst: 30 juli 2023 Geplaatst: 30 juli 2023 De zwaarste vlees tomaat van de dag 648g de meeste andere weegde tussen de 500 en 600 gram. Weet alleen even niet meer van welke plant deze afkomstig was, volgensmij van een natures riddle, rainbow jazzhearth of mr stripey aan de binnenkant was deze rood/geel/oranje met weinig zaad. 3 Quote
Kevins Moestuin Geplaatst: 30 juli 2023 Geplaatst: 30 juli 2023 @redzebra als het goed is kweekte jij dit jaar de supersauce f1 toch? Hoe verloopt de groei/vruchtzetting tot nu toe, en maakt deze echt roma tomaten van 1kilo? Quote
redzebra Geplaatst: 30 juli 2023 Geplaatst: 30 juli 2023 (aangepast) Nog niet alle zijn rijp bij de roma's, ik ga hier wel een overzichtje posten waneer ik een vergelijking kan maken. edit ; Even snel een fotootje van de supersauce genomen, 1 kilo lijkt me wel mogelijk, als je ervoor gaat. vruchten schat ik hier tussen de 3 en 500gr , best wel groot. Het is een struiktomaat, een metertje hoog hier. 30 juli 2023 aangepast door redzebra 3 1 Quote
Kevins Moestuin Geplaatst: 30 juli 2023 Geplaatst: 30 juli 2023 @redzebra heel benieuwd naar het eind resultaat, vooral of het dan ook de roma eigenschappem behoudt dus weinig zaad/sap en veel vruchtvlees, volgendjaar wil ik iets meer focus leggen op cherry/druppel tomaten die worden hier door vele vrienden erg gewadeerd en de kids vinden ze ook lekker, enkele vlees tomaten en dan wat verschillende romas echt voor saus productie. Quote
Mai Pensato Geplaatst: 30 juli 2023 Geplaatst: 30 juli 2023 Mijn poging om een tomaat te kweken van meer dan 1 kg is dit jaar niet gelukt. Ik heb nu 4 tomaten geoogst van de vleestomaat Gigantomo F1 en de zwaarste (vandaag) haalde net geen 800 gram. Ik denk niet dat de resterende tomaten zwaarder gaan worden. Vaak leveren de eerste of tweede tros de zwaarste vrucht. Ik heb een aantal jaren de Big Daddy gekweekt en daarbij is het me 1 keer gelukt net boven de 1000 gram te komen. Op basis van de rasbeschrijvingen had ik verwacht met Gigantomo hoger uit te komen. @Ruderalis ik haal dus consequent alle dieven direct weg en snoei de trossen op 1 tomaat. Foto (zie het verschil met de rode Tomberries op de achtergrond 😄) 5 Quote gefascineerd door alles wat groeit en bloeit 3.000 m2 tuinplezier - siertuin - kasje - groenten - fruit moderne kweektechnieken - hydroponics https://www.instagram.com/maipensatogardening/
acpronk Geplaatst: 30 juli 2023 Geplaatst: 30 juli 2023 Gisteren nog meer chocolate / black cherry geoogst, en deze voor het eerst: 4 Quote Mijn Instagram: https://www.instagram.com/pronksparadise/
redzebra Geplaatst: 30 juli 2023 Geplaatst: 30 juli 2023 (aangepast) @Mai Pensato van je hart een steen maken, 1 of 2 trossen met een enkele tomaat en toppen met redelijk (veel) wat blad en hopen, alles voor die ene tomaat 😄, kan je nog proberen nu. Maar ik moet niet veel zeggen zwaarste hier tot nu toe is maar +700 gr, was wel in tros van 3, ik kan het niet over mijn hart krijgen om die andere te verwijderen 🙂 en de plant te toppen. 30 juli 2023 aangepast door redzebra 5 Quote
woldistel Geplaatst: 31 juli 2023 Geplaatst: 31 juli 2023 In de stromende regen de grootste buitentomaten (nature's riddle en soldacki) van een plu voorzien. Wat een tomatenhorrorweer is het toch! 6 Quote
Arja Geplaatst: 31 juli 2023 Geplaatst: 31 juli 2023 (aangepast) Ik pluk alles wat maar een beetje oranje of geel is, dan maar binnen afrijpen. Buiten loeren de slakken en de schimmels. Edit: ik moet ook zo'n plu als @woldistel 31 juli 2023 aangepast door Arja 1 Quote
Lia56 Geplaatst: 31 juli 2023 Geplaatst: 31 juli 2023 @woldistel die plu is geweldig..., kan ook voor andere planten gebruikt worden denk ik zo.. koolwitje..... bv 1 Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.