Geplaatst: 31 juli 20231 j Die paraplus zijn bog best prijzig voor de weinig oppervlakte die ze bedekken maar wel heel handig om te hebben, het ging zo fantastische met al mijn soorten zowel binnen als buiten, maar dagelijks regen van de afgelopen weken brengt bij de buiten tomaten toch veel problemen zowel splitten van de vruchten als de schimmels is een probleem, en dan heb ik in mijn tunneltent een heel ander probleem en dat is dat ik van de 15 planten er 3 zijn gesneuveld, gewoon in een paar dagen ineens is de plant dood, afkomstig van een schimmel ik zie geem zwarte stippen of vlekken maar de gehele binnenkant van de tomatenstam is hol, bij de planten die het nog wel doen is dit gelukkig nog niet aan de hand, weet ook niet wat ik hieraan kan doen, vermoed dat het gaat om de schimmel fusarium oxysporum. 31 juli 20231 j aangepast door Kevins Moestuin
Geplaatst: 31 juli 20231 j @Lia56 ik weet voor 99.9% zeker dat het gaat om de schimmel fusarium maar snap niet helemaal hoe die schimmel in de tunnelkas gekomen is, binnen 2 dagen sterft de plant compleet uit en kan er helemaal niks tegen doen, nu maar hopen dat de rest hier geen last van gaat krijgen.
Geplaatst: 31 juli 20231 j 1 hour ago, Kevins Moestuin said: schimmel fusarium Bij planten veroorzaken de schimmels fusariumrot: Ze tasten de wortels aan, die hierdoor zwart worden en afsterven. Vervolgens verwelkt de hele plant en sterft af. Ook veroorzaken ze afrijpingsziekten bij granen. Er is geen middel tegen fusariumrot. Alle aangetaste planten moeten zo snel mogelijk vernietigd worden om besmetting van nog onaangetaste planten te voorkomen. De bodem moet vervolgens gesteriliseerd worden met een bodemsterilisator. Deze schimmels kunnen veel tuinplanten aantasten, maar zijn vooral een probleem in broeikassen, tropische tuinen en voor kwekerijen. Ook is deze ziekte te vinden in akkerbouwgewassen zoals aardappelen en granen. Fusariumrot, voetziekte Waardplanten Vele waardplanten, waaronder paprika (Capsicum annuum), tomaat (Lycopersicon esculentum), anjer (Dianthus spp.), Asteracea spp,. chrysant (Chrysanthemum koreanum), coniferen, cyclaam (Cyclamen spp.), freesia (Freesia spp.), lavendel (Lavandula), robinia (Robinia spp.), sleutelbloem (Primula spp.), vetkruid (Sedum), bloembollen. Symptomen Aangetaste planten vertonen verwelkingsverschijnselen en meestal is de stengelbasis volledig rot. Soms is een roze schijn van schimmelpluis waarneembaar. De verwelking begint vaak aan één kant waarnaa de scheuten krom trekken. Afhankelijk van de Fusariumsoort is het wortelstelsel meer of minder aangetast. Optimale omstandigheden Bij een temperatuur van ca. 27 °C en een pH lager dan 6,5 ontwikkelt Fusarium zich het snelst. Wondjes aan de wortels vormen invalspoorten voor de sporen. Verspreiding/overleving De schimmel overleeft in de vorm van myceliumdraden en/of sporen aan de buitenkant van zaad en zieke planten. Infectie vindt plaats via beschadigde wortels of direct via infectie van de plantvoet. Sommige soorten groeien in de vaten van de plant. De plant produceert gom, waardoor de vaten verstopt raken en de plant verwelkt. Fusarium verspreidt zich (afhankelijk van de soort) via zaad, wind, grond en plantmateriaal.
Geplaatst: 31 juli 20231 j Die plu's heb ik jaren geleden bij De Nieuwe tuin gekocht. Ik gebruik ze ook in het voorjaar als bescherming van courgetteplanten e.d. bij koude nachten. Ze gaan al meer dan tien jaar mee, denk ik. Het handige is dat er ringetjes aan zitten waar je een tentharing of touw aan vast kunt maken, zodat het niet wegwaait.
Geplaatst: 31 juli 20231 j @Lia56 dankjewel, ik heb de planten die het vertoonde elke keer direct verwijderd, vologendjaar krijgt de tunnelkas een nieuwe plek, en de polycarbonaat kas ga ik dan toch ook maar ergens anders zetten. En dan even gele mosterd zaaien en hopen dat die de bodem wat kan reinigen =]
Geplaatst: 31 juli 20231 j 3 uren geleden, Kevins Moestuin zei: weet voor 99.9% zeker dat het gaat om de schimmel fusarium Foto's? gefascineerd door alles wat groeit en bloeit 3.000 m2 tuinplezier - siertuin - kasje - groenten - fruit moderne kweektechnieken - hydroponics https://www.instagram.com/maipensatogardening/
Geplaatst: 31 juli 20231 j @Mai Pensato dat wordt nu lastig heb de planten direct verwijderd, bij de eerste plant dacht ik dat het droogte was toen water gegeven maar het probleem werd alleen maar erger. Mocht een andere plant toch nog ziek worden hoop ik natuurlijk niet maar dan zal iik even fotos maken. Enige hoe ik het voor nu kan omschrijven is dat de plant van de een op de andere dag ineens helemaal slap is gaan hangen, en als ik op de stam druk is die volledig hol van binnen.
Geplaatst: 1 augustus 20231 j @Kevins Moestuin bij Fusarium begint de aantasting aan de voet van de plant en ook de wortels zijn vaak bruin. Bijna alle moderne rassen zijn resistent. Het kan ook stambotrytis zijn dan rot de stengel (bruin) en verwelkt de plant ook opeens. De wortels zijn gezond wit. Vak begint dit bij een wond, bijv waar je bladeren hebt geplukt of gesneden. En bij vochtig weer. Dus ik zou je overige planten eens goed controleren hierop. gefascineerd door alles wat groeit en bloeit 3.000 m2 tuinplezier - siertuin - kasje - groenten - fruit moderne kweektechnieken - hydroponics https://www.instagram.com/maipensatogardening/
Geplaatst: 1 augustus 20231 j Volgens mij heetten ze toen gewoon tomatenparaplu. Er staat ook nog patent pending op de knop, waarschijnlijk vanwege het feit dat er een systeem met ringetjes op zit om de plu van buitenaf te kunnen openen en sluiten. Verder verschil met een gewone plu is de vier ringetjes aan de onderrand en de stok met punt. Diameter geopende plu is 93 cm. Het pvc houdt zich goed qua uv, maar ze staan ook niet het hele jaar buiten. Eigenlijk gebruik ik ze als grote cloches. Als regenplu heb ik ze nu in een saander van electriciteitsbuis gestoken die met een tie-wrap vastzit aan de tomatenspiraal en er zitten lijntjes met tentharingen aan. Ik denk dat je ook gewone doorzichtige plu's wel kunt gebruiken als je het handvat eraf haalt. Alleen geen idee hoe het plastic zich houdt 🤷
Geplaatst: 1 augustus 20231 j @Mai Pensato ik heb nog bij een plant kunnen kijken, zag geen bruine vlekken op de stam wel genezen wonden op de plek waar ik gesnoeid heb, ook geen bruine wortels aan de plant zelf, enige wat ik kon zien was dat de stam onder de grond wel witte schimmel puntjes had en bruin was, verder op de stam deze symptomen niet gezien.
Geplaatst: 1 augustus 20231 j 36 minuten geleden, Kevins Moestuin zei: de stam onder de grond wel witte schimmel puntjes had en bruin was, ver Dan zou het inderdaad Fusarium voetziekte kunnen zijn. gefascineerd door alles wat groeit en bloeit 3.000 m2 tuinplezier - siertuin - kasje - groenten - fruit moderne kweektechnieken - hydroponics https://www.instagram.com/maipensatogardening/
Geplaatst: 4 augustus 20231 j Volgens mij is dat een heirloom (roma voorloper) dingetje. De cuore antico acqui terme heeft dat precies zo!
Geplaatst: 4 augustus 20231 j Chadwick's cherry krijgt nieuwe takken uit een blad. Mijn Instagram: https://www.instagram.com/pronksparadise/
Geplaatst: 5 augustus 20231 j Ik ben elke dag weer verbaasd dat de boel nog niet weggerot is. Moet wel af en toe een glibberige klant weghalen. Maar ik heb al een paar keer een schaal vol min of meer rijpe vruchten geoogst, ik laat ze binnen afrijpen.
Geplaatst: 5 augustus 20231 j precies dat! Ik ben ook compleet verbaasd dat ik tot nu to nog geen phytoftera heb kunnen ontdekken bij de planten buiten. Het is ongekend. Misschien door de wind en regelmatig even wat zon om te drogen. In al die jaren nog nooit zo lang volgehouden zonder bruine vlekken na een periode van regen. Nog een paar dagen volhouden aub
Geplaatst: 7 augustus 20231 j Helaas, de eerste zwarte vlekken geconstateerd op een gardeners delight (buiten). Stuk weggesneden. Ik hoop dat de tomaten in de kas er nog een tijdje van verschoond blijven, daar zit die enorme Ananas noir die nog geen verkleuring laat zien. En ik ben echt erg benieuwd naar het gewicht. In het algemeen zijn bij alle soorten de vruchten nog groen, dus het zou wel heel jammer zijn als nu de hele bubs weer verrot. Maar dat heb ik al eerder meegemaakt dat er heel veel hing en binnen een week bruin werd 😭.
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.