Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

UV werend in tuinkas(je)


rombo319

Aanbevolen berichten

Waarde medetuiniers,

Vorig jaar heb ik op dit fraaie forum verslag gedaan van de bouw van mijn tuinkas.

Dat ook hierbij het spreekwoord ""goedkoop is duurkoop"" opgaat is inmiddels een feit. Deze winter zijn de meeste ruiten er finaal uitgewaaid. De ruiten zijn gemaakt van een dubbelwandig polycarbonaat en werden binnen een paar maanden al bros.

Kortom kommer en kwel in de kas.

De goedkoopste manier om e.e.a. te herstellen is d.m.v. pvc golfplaatjes.

Echter, toen ik vandaag in de zaak stond om deze aan te schaffen zag ik op een etiket staan dat deze plaatjes UV werend zijn.

Deze constatering bracht mij enigszins aan het twijfelen. Wat voor gevolgen heeft het als er geen UV licht de kas binnenkomt? Mij lijkt het dat de groenten gebaat zijn bij alle kleuren van het spectrum, of zou dit wel mee vallen.

? Wie weet raad?

Vast bedankt voor het meedenken.

groets, arrie

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zal misschien wel iets van de groei remmen maar ik heb niet het idee dat het erg veel invloed zal hebben. Ik weet er niet veel van af maar die platen zullen nooit de volle bandbreedte tegenhouden. Mijn achterbuurman op het volkstuincomplex heeft ook gewoon zulke golfplaten op zijn (prachtige) zelfbouwkas liggen. Zal eens navragen of hij ook gewoon de UVwerende heeft (lijkt me wel anders is de levensduur wel heel kort) mocht ik hem van het weekend zien. Via google vindt je ook wel wat info: klik

 

Als je het echt goed wilt doen zou ik die investering maken naar glas, de klemmen verkopen ze gewoon los bij acd en boerenbond/welkoop mochten die van de polycarbonaat niet passen. Die golfplaatsjes zijn dan wel uv werend maar zullen net als polycarbonaat sneller dof worden door kleine krasjes (wind).

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dank voor je heldere uiteenzetting.

Uiteraard heb ik ook wat gegoogeld en zag net dat de dubbelwandige polycarbonaat-plaatjes ook uv-werend zijn.Zal dus wel geen kwaad kunnen. Bij de Formido hebben ze deze in de aanbieding dus ga ik daar deze week maar even langs.

Overigens is glas bij dit kasje geen optie. het aluminium frame is daar te licht voor. Zoals ik al zei, goedkoop is duurkoop.

groets,

arrie

Link naar reactie
Delen op andere sites

... Mij lijkt het dat de groenten gebaat zijn bij alle kleuren van het spectrum, of zou dit wel mee vallen....

Dat is zeker niet zo. Planten gebruiken i.i.g. het groene deel van het spectrum niet. Die frequenties worden gereflecteerd, daarom zijn planten voor ons groen.

 

Frequenties rond blauw en rood zijn het belangrijkst voor de fotosynthese. Hoe het precies met UV en IR zit weet ik niet meer uit mijn hoofd, maar dat moet wel te goegeloeren zijn.

 

Er zijn verschrikkelijk veel studies gedaan naar het effect van "glas" en belichting t.b.v. de tuinbouw ( type "glas", type lampen, LED-verlichting, etc. voor de teelt in kassen). Misschien is (de bibliotheek van) de WUR een ingang?

 

Jammer van alle moeite dat je nu opnieuw aan de slag moet!

 

Edit: crosspost, maar ik plaats hem toch maar ongewijzigd.

aangepast door Gast
Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...